Bah, de werkelijkheid past niet

HR-instrument - werkelijkheid

Soms zitten er dingen in je feed waarvan je je bij lezing afvraagt of er iets aan je ogen of hersens mankeert. Zo liep ik tegen een artikel aan waarin werd gesproken over een bizar, nieuw HR-instrument dat werd beschreven – dit is geen grapje – als “tool that automates the performance-review creation process while combining social recognition and feedback with actionable insights to help improve employee performance levels”. Er kon nog geen komma vanaf, ik ging er scheel van kijken.

Maar het wordt nog mooier. De “Results-Driven Reviews’ Social Goals apps allow employees to align their own career goals with those of the great company”, ronkte het verhaal door. M’n ogen begonnen nu ook te tranen. Deels van het lachen, trouwens. Want – ik verzin dit niet, de werkelijkheid is altijd verbijsterender dan je kunt bedenken – dit geweldige nieuwe instrument, deze must have onder de must haves, is gemaakt door een bedrijf dat zichzelf… WorkSimple noemt. Maar ja, los van deze kloof tussen zeggen en doen, het hele idee is natuurlijk al bij voorbaat een grote flop.

Dat heeft dit idee gemeen met al die andere theorieën die de afgelopen jaren ontwikkeld zijn voor het ‘managen’ van (de prestaties van) medewerkers: assessments, ‘Seven Habits’, 360 graden feedback, employee engagement… Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn van de werkelijkheid losgezongen types geweest die hebben bedacht dat menselijke vaardigheden en gedrag konden worden gecategoriseerd, gewogen, beoordeeld of op een andere manier in hokjes worden gestopt en dat we er dan vervolgens iets ‘nuttigs’ mee konden doen. Er zijn zelfs mensen die de term evidence based HR gebruiken

Academisch gesjoemel

Het verbaast me telkens dat we er na al die tijd nóg niet achter zijn dat dergelijke systemen en systeempjes nooit het gewenste resultaat zullen opleveren. Gedrag is net water; het piept overal doorheen. Al begrijp ik de wens wel. In een wereld die in toenemende mate onoverzichtelijker wordt, is er behoefte aan (eenvoudige) rubriceringen, simpele (of ingewikkelde) indelingen die een gevoel van controle geven. Maar we zullen ons er bij neer moeten leggen dat een ‘wetenschappelijk’ onderbouwd model – nog los van al het academische gesjoemel van de laatste tijd, dat illustratief is voor de vastberadenheid waarmee de praktijk zich verzet tegen de theorie – de werkelijkheid niet representeert, dat nooit zal kunnen en dat elk erop gebaseerd instrumentarium per definitie teleur zal stellen. De enigen die ervan profiteren, zijn degenen die het bedacht hebben en hun gedachtengoed commercieel weten uit te buiten.

Er zit veel waarheid in deze uitspraak uit de Trendrede 2013: “Onze systeemverslaving dwingt ons tot kaderen, beheersen, inperken en controleren. Het resultaat is dat we afhankelijk worden van de meetinstrumenten die we zelf creëerden”. Zo’n afhankelijkheid geeft slechts valse zekerheid en doet geen recht aan de veelvormige en onvoorspelbare menselijke werkelijkheid, die we uiteindelijk alleen kunnen beïnvloeden door te “bouwen op de eigen kracht van mensen”.

Daar heb je geen instrument voor nodig. Een paar oren is genoeg. En je hoeft er geen licentie voor te kopen.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

Een employer brand zijn is veel werk
X, Y, Z en andere generatie-generalisaties
Waarom is inhuren makkelijker dan aannemen?
Begin eens met een goede werkgever te zijn
 Het is een zooitje op de arbeidsmarkt
Weg met de recruitmentsite!
Employer branding, employment branding of toch maar die advertentie?
De impact van recruitment
Recruitment – LinkedIn is het kwijt

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
Bah, de werkelijkheid past niet, 10.0 out of 10 based on 3 ratings

Ook interessant om te lezen:

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.