Plat of nog platter

Passie

Woorden… Wat kunnen ze veel betekenis hebben en wat kunnen ze ook veel betekenis verliezen. Ruim een jaar geleden spuwde ik hier mijn gal over vijf woorden die door nagepraat en opblazerij nergens meer over gingen: analytics, merk, social, strategie en talent.  Naar nu blijkt, was ik er minimaal één vergeten. Een term bovendien die momenteel erg in de belangstelling staat: passie.

Volgens Monsterboard is dat wat mensen tegenwoordig zoeken in een baan. Passie. Ik zou zeggen: lees allemaal het blog waarin  Joost Schrage zeer to the point uitlegt waarom we deze term in de recruitmentcontext als de wiedeweerga in de ban moeten doen. Nu meteen. Want behalve dat iedereen het gebruikt – wat al erg genoeg is – betekent het ook nog eens iets anders dan ermee bedoeld wordt. Enfin, lees. Maar er kan op meer manieren misgekleund worden met de taal.

Er is om te beginnen nog een ander woord dat ook niet in mijn oorspronkelijke rijtje voorkwam, maar niettemin te vaak is – en wordt – gebruikt om nog enige inhoud te hebben. Dat is het woord uitdaging.

Passie-1 Uitdaging

Het verzorgen van administraties lijkt me zo ongeveer het minst uitdagende werk dat er is. En mocht ik dat verkeerd hebben, dan zou ik graag uitgelegd zien wát er in dit geval dan zo uitdagend is. Werken ze er nog uitsluitend met telraam, pen en papier? Is het kantoor van mr. Moszkowicz er klant? Kijk, dán wordt het… een uitdaging.

Leuk? Niet leuk

Het gaat ook fout als er zogenaamd spits gebruik wordt gemaakt van beeldspraak, zeker in combinatie met beeld.

Passie-2

Aangezien mijn jongste een enthousiast boogschutter is, weet ik dat dit boogpijlen zijn. En weet ik ook dat de punten niet zo scherp zijn als op deze foto. Maar blijkbaar ging het zelfs de makers van deze advertentie te ver om de – nog meer uitgekauwde – dartpijl te gebruiken. Hoezo scherp? Moet een advocatenkantoor in de roos schieten of zo? Geef me liever een mooie casus.

Ook in andere sectoren dan de ‘talige’ juristerij staan ze qua beeldspraak hun mannetje. Offshore? Zee? Ehm… Horizon! Eureka!

Passie-3

Maar waar leidt het toe? Een platte vraag met een platte afbeelding. En nodeloos te zeggen dat ook hier onduidelijk blijft wat die horizonverbreding dan inhoudt. Bovendien: die hele horizon is op de foto niet eens te zien. Zo wordt de horizonverbreding nog een mistige aangelegenheid ook.

Dichtbij werkt beter

Uitgewoonde begrippen verliezen hun effect. Advies: gebruik ze niet of geef er een nieuwe, c.q. eigen draai aan. Beeldspraak moet passend zijn en ofwel verrassen, ofwel de mogelijkheid in zich hebben tot verdieping. Kan dat niet, houd je er dan ver van. We hebben dat soort vindingrijkheid niet eens nodig. Het kan namelijk ook anders, zoals blijkt uit de campagne van Marente, een nieuwe zorgkolos in mijn eigen regio.

Passie-4

‘Hoogstpersoonlijke zorg’ is de slogan. En verhip: we zien wie die personen zijn. We zien ook dat het werk niets te maken heeft met ‘passie’ of ‘uitdaging’, laat staan dat het aanleiding geeft tot allemaal mislukte spitsvondigheden. Stamppot met jus, een stukje lopen, wel of geen suiker in de koffie… Kleine gebaren, beschrijvingen die het werk dichtbij brengen en duidelijk maken voor wie je het doet.

Grote, uitgeholde woorden leiden tot een eendimensionaal en gewoon stom resultaat. Van miskleunende beeldspraak word ik als taalliefhebber vooral heel verdrietig. Kom op. Na al die jaren kunnen we toch beter dan dit platte gedoe?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Plat of nog platter, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Ook interessant om te lezen:

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.