Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012

Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012

Gisteren publiceerden we op Hi-RE al de Top 20 Best Gelezen HRM Artikelen 2012. Vandaag is het de beurt aan de Top 20 Best Gelezen AMC Artikelen 2012. Arbeidsmarktcommunicatie is een leuk onderwerp om over te schrijven en opvallend genoeg wordt het schrijven over dit onderwerp vooral door de vrouwelijke bloggers op Hi-RE gedaan. Deze Top 20 is dan (voornamelijk) ook een strijd tussen de twee diva’s (in de meest positieve zin van het woord) van de Arbeidsmarktcommunicatieblogs op Hi-RE; Annemarie Stel en Nicol de Voor. Overigens een spannende strijd die soms op één view meer of minder gewonnen is. Met uitzondering van de nummer 1 overigens. Het artikel dat op nummer 1 staat, steekt met kop en schouders, qua lezersaantallen (meer dan 2500x gelezen), boven de andere artikelen uit. Maar dat lag ook in de lijn der verwachtingen bij het plaatsen van dit artikel. Een juiste timing, erg leuk en ludiek zijn de woorden die dan ook zeker bij dit artikel passen.

En net als de meeste artikelen, die we op Hi-RE publiceren, zijn de artikelen allemaal goed gelezen. Geen enkel artikel in deze Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012 is minder dan 1000x gelezen. Dus dat is gewoon ontzettend goed!

Om er een enigszins eerlijke Top 20 best gelezen AMC artikelen van  te maken, waarin alle artikelen kunnen meedingen, dus ook de artikelen die pas aan het einde van het jaar gepubliceerd zijn, hebben we hier wederom de Hi-RE formule op losgelaten.

Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012

Top 20 Best gelezen HRM Artikelen 2012Survival of the Extremes – kommer en kwel in AMC- en Recruitmentland door Annemarie Stel

Het aantal faillisementen onder detacheerders en W&S-bureaus is sinds half 2011 – na de klappen van 2008/2009 en een kleine wederopstanding in 2010 – (weer) aan het oplopen. Arbeidsmarktcommunicatie komt in de knel omdat het aantal marcom-vacatures bij de overheid en in de zorg daalt. De betaalde jobboards zitten in een flinke teruggang en lijken het te gaan verliezen van de gratis exemplaren, die het trouwens ook niet goed doen. Kortom, het is kommer en kwel in AMC- en recruitmentland.

19 - Top 20 Best gelezen HRM Artikelen 2012VTL campagne ‘ Gaan voor die Superbaan ’ wint Creative Excellence Award

Bij de internationale Creative Excellence Awards (CEA) 2012 is de AMC campagne ‘ Gaan voor die Superbaan ’ die TMP&CO voor VTL ontwikkelde beloond met een award. In de categorie ‘Best Multimedia Campaign’ won de campagne de derde prijs.   De ‘Gaan voor die Superbaan’ campagne is ontwikkeld om 4e jaars vmbo-leerlingen enthousiast te maken voor het beroep van vrachtautochauffeur. TMP&CO ontwikkelde voor deze doelgroep het online TV- programma ‘Gaan voor die Superbaan’.

18 - Top 20 Best gelezen HRM Artikelen 2012No Brand, No Glory” (Whitepaper Infopinnacle)

Recruiter.FM, het radiostation voor een ieder die werkzaam is in de recruitmentwereld, heeft zijn handen weten te leggen op een interessante whitepaper ‘No Brand, No Glory”van Infopinnacle (Yourfuture.tv).

Vanwege de toenemende krapte op de arbeidsmarkt grijpen steeds meer organistaties naar Employer Branding. En terecht, kandidaten gaan tegenwoordig af op image en gevoel. Online video speelt daar perfect op in. Communicatie voor recruitment en Employer Branding verschuift namelijk van papier, tekst en foto naar bewegend beeld op websites en mobiele devices.

17 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Recruitmentsite belangrijk voor succesvolle Employer Branding door Redactie

Voor succesvolle employer branding is de eigen recruitmentsite van de werkgever zowel het meest gebruikte als het effectiefste communicatiemiddel. Ook de vindbaarheid in zoekmachines en campusrecruitment blijken effectief om te bouwen aan het employer brand. Al worden zowel campusrecruitment als (het verhogen van) de vindbaarheid in zoekmachines minder gebruikt door de werkgevers. Dit valt te lezen in het boek ‘Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand’ dat is vandaag verschenen. Voor dit boek is er onderzoek onder 400 employer brand professionals en directieleden uitgevoerd.

16 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Employer branding met Twitter…? door Annemarie Stel

Werkgevers gebruiken Twitter niet goed, volgens een artikel op Dutch Cowboys. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 100 actieve Twitteraars die verschillende fictieve Twitterprofielen en tweets te zien kregen. Deelnemers aan het onderzoek bleken het vooral te waarderen als de werkgevers vanuit een persoonlijke hoek de conversatie aangingen. Maar wat doen die vermaledijde werkgevers? Zij delen vooral vacatures en bedrijfsnieuws”.

15 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012

AMC: Bureaus moeten zichzelf opnieuw uitvinden door Annemarie Stel

Traditionele marketingbureaus verliezen terrein”, is de conclusie in dit artikel op Marketingfacts. Ze staan onder druk omdat ze te maken hebben met een veranderende markt en moeten zoeken naar hun toegevoegde waarde. Dat geloof ik direct. Maar wat voor marketingbureaus geldt, geldt grosso modo ook voor arbeidsmarktcommunicatiebureaus.

14 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012

De kandidaatervaring – hoe simpel kan het zijn door Annemarie Stel

Onder de titel Do Not Reply To This Mailbox wijdt FOT een artikel aan het begrip dat momenteel nogal ‘in’ is, maar bij mij telkens een lichte tot middelzware allergie weet op te roepen: de ‘candidate experience’, de kandidaatervaring, ofwel: met wat voor gevoel blijft een kandidaat achter, tijdens of na afloop van een sollicitatieprocedure?

Een jaar geleden zetten managers het onderwerp kandidaatervaring op nummer 1 van het lijstje met zaken die in recruitment verbeterd moesten worden. Maar waarom is het van belang hoe je met kandidaten omgaat? Wie de baan niet krijgt heeft sowieso de pest in, daar helpt geen enkele beleving aan. En wie de baan wél krijgt, zal het waarschijnlijk de bout hachelen hoe de procedure verlopen is. Eind goed, al goed. Toch?

13 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Employer Branding is geen kunst(je) door Annemarie Stel

Het is onmogelijk om een effectief Employer Brand te creëren zonder de betrokkenheid van andere functies, zoals marketing en interne communicatie of zonder medewerking van het management, zegt Simon Barrow, de grand old man van Employer Branding. Om een compleet en samenhangend beeld neer te zetten en dat ook te kunnen waarmaken, is volgens hem de hele organisatie nodig.

12 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Het gemeengoed van employer branding en vacatures’ door Nicol de Voor

Met mijn geboortejaar 1976 kom ik uit de tijd / puberteit waarin branding leek te gaan om een rood labeltje op de achterzak van jouw (Levi’s) jeans, zittend op het zadel van een gloednieuwe Gilera-snorfiets. Leuke wetenswaardigheid is, dat tijdens diezelfde puberteit (1990), het begrip ‘employer branding’ is geboren. En pas op 18-jarige leeftijd, het moment van volwassenheid, lijkt het begrip ‘employer branding’ echt door te breken Vanaf 2008 realiseren steeds meer werkgevers (en intermediairs) zich dat het belangrijk is om een sterk, authentiek werkgeversmerk neer te zetten om zo de best passende werknemers aan zich te binden. Kosten noch moeite lijken te worden gespaard om human resource en marketing te bundelen. Talloze middelen en media worden aangewend, waarbij de recruitmentsite / werkenbij-site een koppositie heeft.

11 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Verzuipen of meegaan met de stroom door Annemarie Stel

De afgelopen tien jaar werden door Time uitgeroepen tot ‘the decade from hell’, aldus dit artikel op ere.net. Er verandert veel, bovendien in een moordend tempo en het wordt voor organisaties steeds lastiger om op al die veranderingen in te spelen. Markten veranderen, crises gooien alles omver, we worden aan alle kanten ‘bedreigd’, niets is meer voor de eeuwigheid en als klap op de vuurpijl is ook ‘talent’ tegenwoordig al na korte tijd vertrokken…

10 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Weet wie je zoekt, is tweerichtingsverkeer’ door Nicol de Voor

Op eenzame hoogte staat de vacaturetekst bovenaan de lijst van meest gebruikte middelen in de arbeidscommunicatie. Het curriculum vitae is sinds jaar en dag het meest traditionele communicatiemiddel zodra men van werkgever / baan wil switchen. Twee soorten arbeidsmarktcommunicatiemiddelen, die beide van grote toegevoegde waarde zijn. Echter is het mijn interpretatie dat de vacaturetekst én het cv behoren tot de meest onderschatte media binnen de Nederlandse arbeidsmarkt.

9 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Employer branding, employment branding of toch maar die advertentie? door Annemarie Stel

Er zijn drie redenen waarom employment branding beter is dan een vacature-posting, zegt Recruiter.com. Het is goedkoper, het wiedt efficiënt de gemakzuchtige sollicitanten eruit en creëert meer waarde over een langere tijd. Ik heb geen idee of de schrijver met opzet spreekt van ‘employment’ in plaats van ‘employer’ branding, maar ik zie er wel verschil tussen.

Het ene zegt iets over de werkgever in brede zin, de tweede zegt iets over het werk(en) bij de werkgever en de derde vertelt vooral over een concrete baan.

8 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012

SJP Magneten; simply the best door Redactie

De bekendste prijzen op die worden uitgereikt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment zijn werkgeversprijzen als de  Effectory Beste Werkgever Award en de populairste werkgever uit hetIntermediair Imago Onderzoek. Toch wordt het meeste belang gehecht aan vakprijzen als de SJP Magneten. Dat blijkt uit onderzoek dat vakmagazine Werf& liet uitvoeren in het kader van de oktober editie rondom het thema Simply the Best.

7 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Tips Vacatureteksten Schrijven | Top Tien door Nicol de Voor

Vacatureteksten staan met stip op één als het gaat om het meest gebruikte middel binnen de arbeidsmarktcommunicatie. Om goede vacatureteksten te schrijven zijn tal van factoren van belang. Hier tref je de top tien van tips aan, die je helpen bij het schrijven van een goede vacaturetekst.


6 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Haal meer uit de online presentatie van je vacaturetekst door Yosri el Hawary

Tegenwoordig begint de zoektocht van de gemiddelde werkzoekende op Google of op vacaturesites. Uit recent onderzoek van TNS Nipo is gebleken dat vier op de tien afstudeerders hun banenjacht beginnen op Google.

In dit artikel wordt beschreven hoe je er voor kunt zorgen dat je vacaturetekst optimaal gepresenteerd wordt op job boards, nichesites en aggregators.

Wat gebeurt er op andere websites met je vacaturetekst die zo zorgvuldig geschreven is? Die wordt vaak misvormd weergegeven. Bovendien moet je ervoor zorgen dat je tekst opvalt tussen de rest. En dat vereist nog wat extra inzicht. Vacatureteksten worden immers vaak opgepikt door zogenoemde ‘aggregators’.

5 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Het wel en wee van conversieratio door Nicol de Voor

Een discussie over de conversie van vacatureviews naar sollicitaties in een recruitmentgerelateerd LinkedInforum zette mij aan het denken: wat is de waarde van zo’n conversieratio? Is een hoge conversieratio binnen recruitment per definitie goed? Kun én moet je een vast omzettingspercentage per vacature aan willen houden? De meningen tussen de discussianten, veelal intermediairs, waren verdeeld. Maar wat ik vooral uit de discussie leerde, is dat mijn mening over conversieratio behoorlijk sterk is. Ik ben benieuwd naar de denkwijze hierover van anderen in arbeidsmarktland en zo werd dit blog geboren.

4 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Weg met de recruitmentsite! door Annemarie Stel

“The cyber world has shifted”, zegt dit artikel op Recruiter.com. De multi-channelaanpak heeft ervoor gezorgd dat het centrum van het digitale universum is verschoven van de website naar de klant. Niet langer is de website de ‘hub’ van de online strategie, maar slechts één van de verschillende platforms waarop employer branding en recruitment plaatsvinden.

Zo’n multi-channelaanpak kan zich ook uitstrekken tot de ‘echte’ wereld, met soms vernieuwende vormen van ‘integratie’ van online en offline. Zoals in dit – niet-recruitment – voorbeeld van C&A in Brazilië, dat het aantal Facebook-likes van een bepaald kledingstuk laat zien op de hanger. Maar ook als we alleen naar het online deel kijken, dan mag wel duidelijk zijn dat er veel veranderd is.

3 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Vacatureteksten in crisistijd door Nicol de Voor

Met een passie voor arbeidsmarktcommunicatie, verslind ik vacatureteksten. Tijdens het veelvuldig lezen, word ik vermaakt door de enorme verschillen in de teksten. En, alhoewel het geregeld voorkomt, blijft mijn verbazing groot als ik opnieuw zie hoe een werkgever / intermediair, een functieprofiel klakkeloos kopieert en betitelt als vacaturetekst. Als dat de basis moet vormen voor de daaropvolgende werving- en selectieprocedure, is de fundering op drijfzand gebouwd. Vousvoyeren én tutoyeren in dezelfde tekst, talloze spel- en tikfouten in één tekst of het slecht vindbaar zijn van een sollicitatiemogelijkheid: ook dat passeert de revue en soms zelfs allemaal samen in één vacature. De juiste doelgroepbenadering lijkt eveneens een vak apart. Toch zijn er ook vacatureteksten die verrassen; geschreven op zo’n leuke manier, dat je bijna zelf wilt solliciteren alhoewel de functie geheel niet past. Echter zorgen de goed ingezette preselecterende factoren in de tekst er dan weer voor dat je die sollicitatie achterwege laat (en dat de passende kandidaat wel reageert).

2 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012Tips voor het schrijven van vacatureteksten door Redactie

Flexibel, hands on mentaliteit, dynamisch, pro actief, out of the box denken, teamplayer; zomaar wat termen die je met grote regelmaat in vacatureteksten tegenkomt. Vacatureteksten die kandidaten enthousiast moeten maken om juist bij jou te solliciteren. Wil je dat bereiken dan zal je bij het schrijven van vacatureteksten er voor moeten zorgen dat je andere vacatureteksten schrijft dan de dertien in een dozijn die er al zijn. Je moet je onderscheiden. Maar dat niet alleen; de vacaturetekst moet ook nog de juiste doelgroep bereiken en daarop aansluiten en goed vindbaar zijn in Google. En zo zijn er nog een heleboel zaken waarop je moet letten bij het schrijven van vacatureteksten. Het schrijven van vacatureteksten is niet altijd eenvoudig; maar het is wel erg belangrijk. De vacaturetekst is een uithangbord van een organisatie; goed geschreven nodigt het de juiste mensen uit om over de drempel heen te stappen en voor deze organisatie te kiezen in plaats van alle andere organisaties.

1 Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012 Vacature Bondscoach Nederlands Elftal door Nicol de Voor

Eindelijk een gelegenheid waarin mijn passie voor vacatureteksten en voetbal kunnen worden gecombineerd: het vertrek van Bert van Marwijk bij de KNVB vraagt om een vacaturetekst ten behoeve van de werving van onze nieuwe bondscoach voor het Nederlands elftal:

Vacature Bondscoach Nederlands Elftal

Ben jij een peoplemanager alias ‘ego’ manager? Is jouw incasseringsvermogen even groot als jouw doorzettingsvermogen? Weet je een opstelling te realiseren waarbij je alle Nederlanders tevreden stelt? En heb je het in je om het talent van het Nederlands elftal te vertalen naar concrete overwinningen? Dan ben jij dé nieuwe Bondscoach die onze voetbalreputatie in ere kan herstellen!

Dit was het dan voor dit jaar: De Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012 van Hi-RE. Graag wil ik nogmaals iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage! We zijn er altijd superblij mee :). 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Top 20 Best gelezen AMC Artikelen 2012, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Ook interessant om te lezen:

About Natasja Jansen

Redactrice én blogger voor HI-RE Blog