Wat zijn de trends 2013: een overzicht

trends 2013

De laatste weken van het oude jaar zijn traditiegetrouw de weken van de voorspellingen. Zo verging het ook het einde van 2012. Ik lees dergelijke berichten altijd met veel belangstelling en geef toe: ik heb me er in het verleden óók wel eens schuldig aan gemaakt. Bijvoorbeeld in de vorm van deze reeks van observaties en ideeën, over het vak, middelen en media, bureaus, professionals en organisaties. Daar wil ik het qua voorspellingen maar even bij laten.

Ik zou me met een eventueel eigen mening bovendien voegen in een dusdanig uitgebreid veld van experts, zieners en andere voorspellende types, dat alles wat ik zeg ofwel een herhaling van zetten is – bij het doorspitten van alle trends zag ik sowieso dat er (weer?) veel geciteerd en gerecycled wordt – ofwel gewoon wegvalt in het geheel. Wat ik heb gedaan, is rondkijken wat er aan trends en ontwikkelingen is voorgekookt op ons vakgebied en er een soort lopend buffet van maken. Wat zijn de belangrijkste trends? Waar moeten we in 2013 – en verder – rekening mee houden?

Trends 2013

Volgens Managersonline – dat de uitspraken op het Monster Year Event citeert - wordt human capital de belangrijkste productiefactor:  kennis gaat een steeds grotere rol spelen. Daarvoor is nodig dat bedrijven zelf mensen opleiden en ook over de landsgrenzen durven kijken. Zichtbaarheid op internet en goede employer branding zijn daarbij cruciaal.

RecTec noemt vooral een aantal trends in technologie en media. Mobiel gaat ‘echt doorbreken’, de ‘Apply with LinkedIn’-knop zal op nog meer recruitmentsites gaan opduiken en Facebook doet een nieuwe – en wellicht betere – poging tot het introduceren van een recruitmentapp. Dit wel onder voorwaarde dat Facebook niet de weg van MySpace en Hyves gaat, maar de ‘decline’ zal niet snel verlopen. Verder maken Big Data en geavanceerde analytics betere analyses en voorspellingen mogelijk.

De RecTec-voorspellingen zijn duidelijk geïnspireerd door de duit die John – pardon, Dr. John – Sullivan op ere.net in het zakje doet met maar liefst 20 voorspellingen, variërend van de toename van online selectie, een belangrijke rol voor concurrentieanalyse, een eigen aanpak van employer branding binnen campus recruitment en verdergaande pogingen tot meer ‘persoonlijke’ vormen van recruitment. In de beste Amerikaanse tradities met veel aplomb gebracht en hier en daar wel voor enige nuancering vatbaar.

Personeelslog ziet ‘een uitdagend jaar’. Een verslechterende arbeidsmarkt, het wegautomatiseren van functies in het middenkader, de focus op kostenreductie – door ‘slimmer’ werken of opjagen van de productiviteit – en efficiency, o.a. zichtbaar in het stimuleren van Het Nieuwe Werken. Inclusief allerlei ‘track & trace’-mogelijkheden. Werknemers zien de buien intussen hangen: nemen genoegen met ‘minder’, minder zekerheid of salaris, maar calculeren meer: ouderen zullen zoeken naar wegen om ontslagen en wel hun pensioen te halen. Voor HR wordt 2013 aanpoten: nieuwe regelingen invoeren, maar tegelijk een rol spelen bij het efficiënter (lees: goedkoper) maken van de organisatie. Meer data-gestuurd werken. En dat in rechtstreekse concurrentie met andere afdelingen.

Recruitmentmatters deelt de voorspellingen in in thema’s: economie, arbeidsmarkt, social media, mobile internet, big data & analytics en technologische ontwikkelingen. De arbeidsmarkt is in 2013 het kind van de rekening en de belangrijkste conclusie is wel dat er tot 2025 van enige krapte in het geheel geen sprake zal zijn, met uitzondering van een aantal beroepsgroepen, zoals technici. Gecombineerd met een economische crisis die blijft doorwoekeren, zullen we zien dat de ‘flexibilisering’ nog veel grotere vormen gaat aannemen dan de afgelopen jaren. Een en ander kan ertoe leiden dat er straks sprake is van een tweedeling op de arbeidsmarkt, metalle (sociale) ellende van dien. De ‘War for talent’ is straks eerder een ‘War for work’.

Niche-netwerkje

Ik zal niets zeggen over technologietrends. Wie daarover wil lezen, kan zich wenden tot de marketingblogs; daar krijg je alle, al dan niet over-gehypte, ontwikkelingen panklaar geserveerd. Ik denk persoonlijk niet dat 2013 beter gaat worden als het zoveelste niche-netwerkje wordt geïntroduceerd, een organisatie een prachtige mobiele site maakt of we een nog betere manier bedenken om data te verzamelen. Maar wie dat wel denkt, hij of zij leve zich uit.

Ik wens iedereen het allerbeste toe. Maak er een mooi en zinvol 2013 van.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Wat zijn de trends 2013: een overzicht, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Ook interessant om te lezen:

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.