Medewerkersbetrokkenheid – Een handig lijstje

medewerkersbetrokkenheid - handig lijstje

“Het creëren van medewerkersbetrokkenheid is geen project met een begin- en een einddatum, maar een continu proces”, trapt Frankwatching een al héél lang openstaande deur in. Oh oh. Wéér een marketeer die van alles buiten z’n eigen vakgebied aan het beweren is. Over betrokkenheid dus en daarbij is het volgens de auteur ‘van wezenlijk belang’ dat de rol van online ‘continu onder de aandacht is en blijft’. Niet verrassend – de schoorsteen van een ‘online strateeg’ moet natuurlijk wel blijven roken.

Mijn gezucht over dit soort grensoverschrijdende betweterigheid zal intussen wel bekend zijn. Het is dan ook met enigszins knarsende tanden dat ik zeg dat het artikel het voor elkaar krijgt om één zinnige bijdrage te leveren. Iets waar je als HR-medewerker óók iets aan kunt hebben.

Het artikel haalt onderzoek aan dat zou hebben uitgewezen dat organisaties die social networking tools inzetten de medewerkersbetrokkenheid met 18% per jaar zien stijgen. Bij organisaties die dat niet doen, is dat slechts een magere 1%. Dat lijkt me een typische kip-of-ei-kwestie. Raken mensen meer betrokken dóór die tools of werkt het andersom: dat betrokken medewerkers meer bereid zijn om dergelijke tools te gebruiken?

Crowdsourcing, wiki’s en gaming

En dan de zinnige bijdrage. Vergroting van medewerkersbetrokkenheid wordt in het artikel gedefinieerd aan de hand van vijf aspecten, opgenomen in een schema:

  • Emotionele betrokkenheid vergroten
  • Meer invloed geven
  • Medewerkers ontwikkelen
  • Relatievorming stimuleren
  • Communicatie onderling stimuleren

Bij elk aspect (‘Doel’) staat in het schema een overzicht van online mogelijkheden die daaraan kunnen bijdragen: van nieuwsbrieven via crowdsourcing en interne marktplaatsen tot wiki’s en online gaming. Er zitten goede ideeën tussen. In elk geval voor wie zich realiseert dat je het niet allemaal hoeft te doen en dat uiteindelijk de betrokkenheid van medewerkers maar op één manier vergroot kan worden: door te luisteren en rekening met hen te houden. Maar toch: een verdraaid handig lijstje.

En dat is dan een positief punt in een verhaal dat verder bol staat van de obligate constateringen en achterhaalde ideeën.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Medewerkersbetrokkenheid - Een handig lijstje, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Ook interessant om te lezen:

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.