Web presence – content, context en plaats

web presence 1

Had je – als je een vacature had – héél vroeger genoeg aan een saaie advertentie in de krant en een flinke brievenbus, had je een paar jaar later genoeg aan een vacaturebank en een mailadres, tegenwoordig lijkt het wel of we nergens genoeg van kunnen hebben. En al helemaal online. Recruitmentsites, CV-banken of andere databases. Profielen op al dan niet ‘professionele’ netwerken. En daarbij moeten we van alles de wereld in sturen. Updates. Tweets. You name it.

Je kunt zeggen dat recruitment en employer branding tegenwoordig draaien om iets dat – in goed Nederlands – web presence genoemd kan worden. De aanwezigheid van je werkgeversmerk op een veelheid aan platforms en sites. In Meer dan een recruitmentsite kon je lezen over de vraag hoe dat infrastructureel in elkaar kan zitten. Maar een belangrijke vraag is natuurlijk: wat ga je er dan doen? En wat laat je je potentiële kandidaten doen?

Volgens Recruiter.com komt de nadruk steeds meer op de ‘sociale’ kant te liggen, niet alleen met behulp van LinkedIn, maar ook met andere grote netwerken. Het doel wordt het opzetten van talent communities met behulp van sociale media, die vervolgens zullen leiden tot een ‘sociale renaissance’ op de recruitmentsite; in de vorm van solliciteren met één klik, meer mogelijkheden om via video kandidaten te interviewen, twee-weg contacten en social referrals. Tegelijkertijd wordt geconcludeerd dat veel werkgevers momenteel worden geconfronteerd met een toename van het sitebezoek via mobiele devices. Maar het gaat niet alleen om het type apparaat, het gaat ook heel erg om de context.

Bij de tramhalte

De eerste vraag is weliswaar op welke manier iemand je site bezoekt, wat voor apparaat heeft hij of zij in handen: een mobiele telefoon (met iOS, Android of Windows Phone), een tablet (met iOS, Android of Windows) of een PC, desk- of laptop met Explorer, Chrome, Safari, Opera of Firefox? Maar ook en misschien wel vooral: in wat voor situatie bevindt deze persoon zich? Dat mag je letterlijk nemen: thuis op de bank, wachtend bij de tramhalte, in de koffiehoek op het werk, in de trein (met of zonder wifi)? En ook: welke mogelijkheden en – belangrijker nog – welke beperkingen heeft hij of zij? En de consequentie daarvan: wat bied je dus aan?

Drie factoren

Hoewel de website voorlopig nog wel het centrum van de activiteiten blijft, is het goed om je er bewust van te zijn dat mensen meerdere devices gebruiken in een veelheid van omstandigheden. In grote lijnen zijn er drie factoren die bepalen hoe effectief je web presence is:

  • Op welk moment wordt er naar gekeken en hoeveel tijd en aandacht is er daardoor bij de mogelijke kandidaat voor het verwerken van informatie?
  • Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen van het apparaat waarop je bekeken wordt en hoe kun je dat gebruiken?
  • Wat heeft een belangstellende nodig indien hij of zij zou willen solliciteren?

Intussen zijn er zoveel verschillende apparaten en omstandigheden, dat er bijna geen eenduidige oplossing is. Een tablet kan prima ‘standaard’ websites laten zien, maar als je wilt solliciteren via een iPad, kun je geen CV meesturen. Als je op de tram staat te wachten, is een deel van je aandacht óók gericht op de vraag of het ding er al aankomt. Een sollicitatieformulier invullen op een smartphone is op z’n zachtst gezegd een vervelend klusje. Je kunt heel veel informatie wegstouwen in een website, maar vindt een mogelijke sollicitant de voor hem of haar relevante informatie een beetje snel? Is solliciteren iets dat je even snel-snel tussendoor kunt doen?

Allemaal vragen die je jezelf moet stellen als je je web presence gaat vormgeven. In een tweede artikel over dit onderwerp (a.s. maandag) kun je daar meer over lezen.

{first photo used under Creative Commons from greyweed – flickr}

web presence

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Web presence – content, context en plaats, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Ook interessant om te lezen:

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.