Jobmarketing mix: de 4 P’s

Jobmarketing mix: de 4 P's

Jobmarketing; een bekende term die vanuit twee zeer verschillende invalshoeken wordt benaderd. De meest bekende vorm van jobmarketing lijkt de manier waarop een werkzoekende zich beweegt in de arbeidsmarkt.

En juist in deze huidige, grillige arbeidsmarkt kan jobmarketing het verschil maken voor elke werkzoekende, om zo snel de best passende baan te vinden en te bemachtigen. Maar in dezelfde grillige arbeidsmarkt vindt, door een andere wijze van jobmarketing, een tegenovergestelde groep de best passende kandidaten voor hun vacatures. Inderdaad, deze groep bestaat uit de werkgevers en intermediairs. Door het gericht vermarkten van vacatures, vergroot je de kans op succesvolle werving. Hoogste tijd voor wat meer aandacht voor deze manier van jobmarketing.

Jobmarketing; de 4 p’s

De 4 P’s zijn in de marketingwereld bekende fenomenen: product, prijs, plaats en promotie. Door deze verschillende elementen van de marketingmix optimaal op elkaar af te stemmen, ontstaat een doeltreffend eindresultaat. En het mooie is dat de 4 P’s ook toepasbaar zijn bij jobmarketing. Verhoog de resultaten van je werving, tref doel met jobmarketing.

Jobmarketing - productProduct
Vacatures zijn binnen jobmarketing de producten. Zie het als e-commerce: de werkzoekende stapt de winkel binnen, die gevestigd is in het internetcentrum. In de winkelschappen liggen producten, de vacatures in dit geval.

De winkels waar de vacatures worden gepresenteerd, variëren qua formaat en uitstraling. Je kunt ze vergelijken met warenhuizen of speciaalzaken. Of met een kleine toko in een zijstraat, die van alles en nog wat verkoopt en oja, ook nog wel ergens een stoffige vacature achter de toonbank heeft liggen.

De winkels bieden voor ieder wat wils, en als het product als gegoten zit, kan er direct worden afgerekend onder de sollicitatiebutton waar het cv het betaalmiddel is. Niet goed, cv terug.

jobmarketing - prijsPrijs
Waar de prijs bij reguliere marketing wordt bepaald door de ratio tussen vraag en aanbod, kun je dit bij jobmarketing ook zo bekijken. De kant waar de weegschaal naar uitslaat, is terug te zien in de arbeidsvoorwaarden. Nu nog zorgen dat de prijs duidelijk zichtbaar is op de producten en niet wordt weggemoffeld onder een felgroen actiestickertje met ‘marktconform’ erop.

En terugkomend op het cv als betaalmiddel, is de prijs ook de sollicitatiewijze. Waar het betaalgemak hoog is, zal de conversie dit ook zijn. Anderzijds zullen ellenlange, niet goed functionerende sollicitatieprocedures de omzetting tot een dieptepunt brengen.

Jobmarketing - plaatsPlaats
Hoe en waar komt het product terecht bij de werkzoekende? Her en der verschijnt er nog een verdwaalde personeelsadvertentie in print. Maar niemand kan natuurlijk meer om internet heen. Sterker nog, de kracht ervan vermenigvuldigt waar je bij staat met de opkomst van mobiel internet.

Met de werkenbij-site / recruitmentsite als startpunt, zijn distributiekanalen als jobboards, social media en netwerken niet meer weg te denken. Transporteurs als Google en jobboards maar ook (uiteenlopende) initiatieven zoals bijvoorbeeld Harvester (textkernel), Jobbrokers en Onrecruit doen goede zaken om de reisgids van de werkzoekende te zijn.

Jobmarketing - promotiePromotie
Hoe bereik je je doelgroep? Inleving- en onderscheidend vermogen is key. Net als tijd, inzet en authenticiteit. En het bewustzijn dat elke vacature uniek is. Hoe laat je jouw vacature er uit springen tussen ruim honderduizend andere vacatures?

Met een sterk (employer-) brand en goede website als basis, is per vacature een eigen communicatiestrategie vereist. Een op maat geschreven vacaturetekst die alleen de best passende kandidaat aanspreekt en bovendien vindbaar, wervend en motiverend is. Gevolgd door de juiste keuze en inzet van transporteur en distributeur. Afgesloten door een perfecte sollicitatieprocedure, zodat de ‘verkoop’ er één is, als een geschenk dat wordt ingepakt in mooi cadeaupapier inclusief een grote rode strik.

De extra P’s bij jobmarketing

Een vak apart, dat jobmarketing. En daarom zijn 4 P’s niet genoeg. Sterker nog, ik zou het bijvoorbeeld nog kunnen aanvullen met de P’s van Personeel en Propositie. Maar daar kies ik niet voor; onder de streep voeg ik Passie, Professie en Plezier toe. Voor mij de basisingrediënten voor de beste jobmarketing mix!

Meer lezen van Voor Tekst? Lees dan ook eens:

Het woord van 2013: werkloosheidsdiscriminatie
Van baan veranderen of niet van baan veranderen: that’s the question
In tijden van crisis: halvering van jouw doelgroep
Tot welke helft behoor jij? Schouderklop of schop tegen het zere been?
Prijzenslag bij keuze werkgever

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (4 votes cast)
Jobmarketing mix: de 4 P's, 10.0 out of 10 based on 4 ratings

Ook interessant om te lezen:

About Nicol Tadema - de Voor

Nicol Tadema – de Voor van VoorTekst schrijft op Hi-RE.nl over arbeidsmarktcommunicatie, geeft tips over het schrijven van vacatureteksten, maar ook over online recruitment en SEO

Recht door zee, eigenwijs, creatief, scherp, zonder omweg en met visie: Nicol Tadema – de Voor blogt, zoals zij zelf is. Veel blogs over vacatureteksten, het meest gebruikte middel in de arbeidsmarktcommunicatie, omdat daar gewoon veel over te vertellen is. Maar ook blogs over arbeidsmarktcommunicatie in het algemeen, online recruitment, SEO en gerelateerde events deelt Nicol hier op Hi-Re.

Na een marketingloopbaan van zo’n 10 jaar in de werving- en selectiebranche, bundelde Nicol in 2011 haar passie voor schrijven, kennis van arbeidsmarktcommunicatie en ondernemersdrift. Met als resultaat: Voor Tekst, het tekstbureau voor online (arbeidsmarkt-) communicatie. In 2013 is daar de service Voor Vacaturetekst aan toegevoegd, het gespecialiseerde tekstbureau voor vacatureteksten. Samen met haar team van tekstschrijvers schrijft Nicol tekst die doel treft.