Referral Recruitment – De ambassadeurs

Referral recruitment - contact

Een referral recruitment programma bouwen is een behoorlijke investering. Zeker als je het grondig wil aanpakken. Hoe stem je het programma af op je doelgroep? Welke medewerkers vraag je om welke vacatures in te vullen? En welke kandidaten moeten ze aandragen? Vandaag deel 2 van de serie over het bouwen van een strategisch referral recruitment programma.

Deel 2 gaat over de doelgroep van je referralprogramma, de ambassadeurs. Of dat nu je collega’s zijn, alumni, leveranciers, partners of zelfs klanten. In deel 1 gingen we in op de doelstelling en het meten, de basis van het referral programma. Begin je voor het eerst met de opzet van een referralprogramma volg deze serie dan vanaf het begin. Heb je al een programma? Bekijk dan onderstaande tips om te zien of je nog iets kunt verbeteren.

De definitie van referral recruitment die wij hanteren: “Referral recruitment is het stimuleren van de eigen werknemers (of andere stakeholders) om sollicitanten aan te brengen.” (bron: Ardiënne Verhoeven, recruitment (2012). De collega’s en andere stakeholders die gemotiveerd zijn om met referral recruitment aan de slag te gaan noemen wij: ambassadeurs.

2.1 Topmedewerkers

Uit de praktijk blijkt; topmedewerkers dragen topkandidaten aan. Vraag daarom aan de topmedewerkers (binnen het vakgebied) om kandidaten aan te dragen. Betrek ze verder bij de ontwikkeling van het programma en bijvoorbeeld het bepalen van de bonus (volgende week maandag meer over de bonus) zodat het ook ‘top of mind’ blijft en je voldoende draagvlak hebt bij deze groep.

2.2 Een expert werven

Kies voor bepaalde vacatures ambassadeurs die werken of gewerkt hebben bij de juiste bedrijven, waar veel mensen werken met de expertise die je zoekt. Stel je zoekt een Google expert wat is er dan beter dan iemand te werven die bij Google werkt of gewerkt heeft? Misschien is het lastig om te bepalen wie deze ambassadeurs zijn. Een goed ATS of referralsysteem zou je inzicht kunnen geven in wie deze medewerkers zijn. Door te verbinden met alle collega’s op Linkedin heb je ook al snel inzicht in het netwerk van je collega’s.

2.3 Externe ambassadeurs

Betrek externe ambassadeurs die je bedrijf goed kennen. Denk bijvoorbeeld aan alumni, partners, familie, leveranciers en zelfs klanten. Bedenk van te voren hoe je het uitbetalen van deze ambassadeurs gaat regelen i.v.m. belastingen en administratie.

2.4 Voorkom spam

Je wil niet alle ambassadeurs lastig vallen met alle vacatures. Je overlaadt mensen dan al snel en je verliest de aandacht. Je kunt een aantal topmedewerkers, medewerkers met een bepaalde expertise of medewerkers van een bepaalde afdeling selecteren voor een bepaalde vacature.

2.5 Niemand wordt uitgesloten van het referral recruitment programma

Ook de medewerkers van de recruitment of HR afdeling niet, zij zijn immers vaak verbonden met veel potentiële kandidaten. Zorg er in het geval van belangenverstrengeling voor dat de medewerker de wervingsbonus kan weigeren of kan afstaan aan een goed doel.

Volgende week publiceren we deel 3 en gaan we het hebben over de bonus. Vragen die we zullen proberen te beantwoorden zijn: Welke bonus is de juiste voor welke vacature? Mogen HR medewerkers onderdeel zijn van het programma en hoe voorkom je dan belangenverstrengeling? Hoe gebruik je spelelementen om het succes en de interactie rondom het programma te vergroten?

Meer lezen over referral recruitment?

Siem van Bruggen schreef een hele serie over referral recruitment. De vervolgartikelen vind je hier…

Deel 1: De basis van referral recruitment
Deel 3. Een effectieve bonus in het referral recruitment programma
Deel 4. Communicatie met je ambassadeurs
Deel 5: Een efficiënte referral recruitment tool
Deel 6: Witboek – Strategisch referral recruitment programma

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
Referral Recruitment - De ambassadeurs, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

Ook interessant om te lezen:

About Siem van Bruggen

Als leader of the pack houdt Siem van Bruggen zich bezig met het uitbouwen van JobAmbassadors.com. Met een achtergrond in de digitale communicatie en marketing, stort hij zich vol enthousiasme op de uitbreiding van JobAmbassadors.