Top 10 Artikelen Hi-RE.nl Mei 2013

top 10 mei 2013 Hi-RE.nlMet een meimaand die geen enkele zomerse dag had, koel, somber en nat was, breekt vandaag de maand juni aan. En het kan niet anders dat na de koudste lente van de afgelopen 40 jaar, de lente nu toch echt gaat beginnen en we de zomer gaan verwelkomen. Gelukkig hadden we op Hi-RE deze maand een heleboel zonnige artikelen….

Maandelijks worden er op Hi-RE veel artikelen gepubliceerd en daar zitten gewoon heel wat goede, leuke en interessante artikelen bij. Artikelen die ook de bezoekers van Hi-RE.nl goed gelezen en gewaardeerd worden en aangezien we bij Hi-RE dol zijn op lijstjes stellen we maandelijks een top 10 samen. Een Top 10 met daarin de artikelen die in die maand het beste gelezen zijn én ook in die maand gepubliceerd zijn. Gewoon om de artikelen (en natuurlijk de auteurs), die het meest gelezen zijn nog een keer in het zonnetje te zetten!

Samenstellen Top 10

Bij het samenstellen van deze top 10 hebben we alleen gekeken naar de artikelen van bloggers, dus niet naar artikelen van de redactie. Ook hebben we vaste items als de CV 2.0, infographics etc. buiten beschouwing gelaten (die zijn juist zo leuk om aan het einde van het jaar te doen ;) ). Voor een plaatsje in de Top 10 hebben we gekeken naar het aantal keren dat een artikel gelezen is, getwitterd, geliked etc. Dit bij elkaar genomen, maakt dat een artikel in de Top 10 terecht komt. Overigens betekent het niet dat, als een artikel niet in de Top 10 staat, dat het niet goed gelezen is. De onderlinge verschillen zijn vaak klein, met grote uitschieters daar gelaten.

De top 10 van Mei 2013

Top 10 mei 2013 - Omgekeerde referral recruitment - een baan kopen

Een baan kopen – omgekeerd referral recruitment door Jasper Holtjer & Siem van Bruggen

Ongewild werkloos. Daar zit je dan, samen met 642.999 anderen die in hetzelfde schuitje zitten. Dat is 8,1% van de beroepsbevolking en het cijfer groeit gestaag met 30.000 per maand, aldus het CBS. De concurrentie tussen werkzoekende op de arbeidsmarkt wordt steeds groter. Wie haalt die gewilde baan binnen? Werkzoekenden bedenken nieuwe en creatieve manieren om aan een baan te komen. We hebben al veel kleurrijke CV’s onder andere op HI-RE voorbij zien komen. Is de tijd aangebroken om je baan te ‘kopen’? 

Omdat je niet de enige bent die op zoek is naar die ene baan die bij je past, is het lastig om op te vallen tussen al die sollicitaties. Daar hebben Jorijn de Munck en Melissa Albers een oplossing voor bedacht. Een website met daarop de oproep dat ze dringend op zoek zijn naar een baan. Niks nieuws onder de zon: een online  gepimpt C.V.? Nee, ze hebben jouw hulp nodig en je kunt er zelfs nog een zakcentje aan overhouden.

Lees verder

Top 10 Is Talent leeftijdsloos?

Is Talent leeftijdsloos? door Rene Civile

Dit is klaarblijkelijk iets wat maar niet lijkt te willen doordringen tot Corporate Amerika. Recruiters en HR professionals richten zich meer en meer op de millenium generatie als de toekomstige arbeids contingent; werknemers boven de dertig worden daardoor niet eens meer in overweging genomen. Is het soms omdat ouderen klaarblijkelijk niet mee kunnen met de veranderingen van de arbeidsmarkt omdat de markt vraagt om ‘multi-skilled’ arbeidskrachten die een hoge focus krijgt in de algehele vraag?

Grijshaar fobie

De meeste organisaties willen dit niet eens toegeven, maar de zogenaamde Grijshaar-fobie is gewoon een realiteit in het digitale tijdperk. Met tussenpersonen, recruiters en HR professionals die continue mee gaan in de snel veranderende ‘modellen’, het publiekelijke en zakelijke veranderen en de consumptieve digitale obsessie van vandaag de dag. Het overgrote deel van de industrie en organisatie denkt klaarblijkelijk dat de enige die dergelijke veranderende trends bij blijken te kunnen houden alleen nog maar de hoog opgeleide schoolverlater is.

Lees verder

Top 10 mei 2013 - Heb jij de moed om jezelf te laten zien zoals je bent?Heb jij de moed om jezelf te laten zien zoals je bent? door Saskia Postma

Afgelopen vrijdag zat ik aan tafel met een klant die in zijn ondernemersbestaan al heel wat had meegemaakt. Zowel de successen als de donkere tijden had hij mogen ervaren. Hij had diverse bedrijven opgebouwd en verkocht, bedrijven opgekocht en succesvol grootgemaakt. Naast zijn zakelijke successen had hij helaas ook een faillissement op zijn zakelijk CV moeten noteren.

En juist ook door die minder succesvolle ervaring was hij een boeiende gesprekspartner voor veel ondernemers, merkte hij. Want mensen zijn uiteraard geïnteresseerd in succesverhalen. Maar juist horen ze ook graag ook over de ervaringen rondom de teleurstellingen of zelfs drama’s in het ondernemerschap. Iemand die dit heeft meegemaakt en daar open over durft te zijn, heeft zeer waardevolle ervaring te delen.

Lees verder

Top 10 mei 2013 - Employer branding - Case GDF Suez - employer branding in moeilijke tijdenEmployer branding in moeilijke tijden – Case GDF SUEZ door René Bolier  en Marcel Brilman.

Topemployer ben je in goede en in slechte tijden. We weten allemaal dat je je employer brand aardig om zeep kunt helpen door medewerkers, die je veel hebben opgeleverd in goede tijden, zomaar op straat te zetten zonder ze verder te helpen in slechte tijden . Toch zie je weinig bedrijven die met initiatieven komen die echt goed zijn voor zichzelf én de medewerker.

Employer branding in moeilijke tijden: Case GDF SUEZ

Bij GDF SUEZ Energie Nederland vindt momenteel een reorganisatie plaats. Marcel Brilman, Corporate Recruiter, wilde vanuit HR / Recruitment een toegevoegde waarde bieden voor zowel de organisatie als de medewerker. Kern is dat GDF SUEZ Energie Nederland trots is op haar medewerkers en wil medewerkers van wie zij noodgedwongen afscheid moet nemen dan ook maximaal steunen en begeleiden op weg naar een nieuwe baan. Dit wordt gedaan doorwww.ikwerkbijgdfsuez.nl te lanceren, een besloten website waarop medewerkers die dit willen, hun talenten, ervaring en motivatie kenbaar kunnen maken aan diverse werkgevers.

Lees verder

Top 10 mei 2013 - De uitzendwereld draait doorDe uitzendwereld draait door… door Jurriaan Rang

De titel van het Flexcongres van dit jaar verleidde mij tot aanmelden. De, als prijzig ingeschatte, entreeprijs bleek een habbekrats gezien de veelbelovende titel en inhoud van het programma; “Flex; nu en in de toekomst”. Binnen één dag opheldering over het wel en wee van de uitzendbranche en daar bovenop nog eens futuristische schetsen over hoe deze markt er over een decennium uit zal zien! Als nieuwe eend in de uitzendbijt hoefde ik me niet lang te bedenken. Als Uitzendmakelaar ben ik onafhankelijk bemiddelaar tussen opdrachtgever en uitzender en het sprak voor zich dat ik hier bij moest zijn.

Hoogleraar Flexibilisering Leo Witvliet schudde de zaal vol uitzenders en juryleden uit het bedrijfsleven meteen wakker met een prikkelend betoog. Hij tartte de toehoorders met stellige beweringen over hun nalatigheid te anticiperen op actuele ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Volgens Leo is slechts een derde van de beroepsbevolking over tien jaar nog in loondienst. De overgrote meerderheid zal in een flexibele schil aan een bedrijf verbonden zijn. In die komende dynamische (fluïde)arbeidsmarkt stromen werkenden in, uit en mogelijk -extern gepokt en gemazeld- weer terug ín de organisatie.  In een zogenaamd arbeidslemniscaat blijft een werkende ‘oneindig’ doordraaien in een arbeids- en leerproces binnen bedrijven, netwerken of coöperaties van samenwerkende zelfstandigen. Hierin liggen voor intermediairs uitgelezen kansen om te faciliteren. Het uitzendbureau van nu is een passieve banenmarktplaats, in de toekomst een dynamische werkgemeenschap? Het bleef stil in de zaal.

Lees verder…

Top 10 mei 2013 - Strategisch funnel management - strategie funnel

Strategisch funnel management door Tjerko van der Wouden

Corporate recruiters en bureau recruiters

Het verschil tussen de corporate recruiter en de bureau recruiterwordt gekenmerkt door het feit dat de corporate recruiter voor zijn eigen organisatie werft en de bureau recruiter dit voor meerdere klanten doet. Vaak heeft de bureau recruiter een scherpere focus op branche en specifieke vacaturegebieden.

Daarnaast is er nog een belangrijk verschil. De scope van de corporate recruiter bevat naast focus op de arbeidsmarkt ook het inhoudelijke gesprek met de business over welke vacatures op welk moment ingevuld dienen te worden. De bureau recruiter haalt die informatie vaak rechtstreeks bij de corporate recruiters. Hun scope ligt vooral op de arbeidsmarkt en niet op het gesprek met de business of hiring manager.

Lees verder...

Top 10 mei 2013 Is de Marketeer of the Year ook

Is de Marketeer of the Year misschien ook HRMarketeer? door Daphne van Lit-Kempers

Marketeer of the Year. Een hele eervolle titel om te winnen als marketeer. Elk jaar nomineren PIM en Tijdschrift voor marketing 3 marketeers. Zij worden door een serieuze jury en het aanwezige publiek beoordeeld op een aantal criteria:

  • is er sprake van marketingsucces,
  • zijn er innovaties in marketing én
  • is de marketingkracht bovengemiddeld?

Met andere woorden: kan deze marketeer marketing zijn rechtmatige plek in de directiekamer geven?

Als HRMarketeer ben ik benieuwd of één van de 3 genomineerden iets heeft met recruitment, HR, employer branding of arbeidsmarktcommunicatie. Ik heb daarvoor gekeken naar hun LinkedIn profiel; weten we gelijk meer over hun eigen Personal Branding.

Lees verder

Top 10 mei 2013 - Scholing en opleiding interessanter door aanpassing ontslagrechtScholing en opleiding interessanter door aanpassing ontslagrecht door Huub Buijs

Per 1 januari 2015 wordt de positie van flexwerkers een stuk sterker door  aanpassingen in het ontslagrecht en één jaar later treden de aanpassingen in het ontslagrecht in werking.  Bekeken door een positieve bril zie ik volop lichtpuntjes in het recent afgesloten Sociaal Akkoord. Zo wordt het voor werkgevers extra interessant om te investeren in opleiding en scholing.

In deel 1 van deze serie over het sociaal akkoord legde ik al de link tussen de maatregelen  met betrekking tot flexibele arbeidsrelaties en goed werkgeverschap/duurzame arbeidsrelaties. In deel 2 ga ik nader in op de afspraken over het ontslagrecht. Want ook op dat vlak is er voor werkgevers veel te winnen.

Lees verder

Top 10 mei 2013 - In luttele seconden: win de hoofdprijs met je vacaturetekst door Voortekst

In luttele seconden: win de hoofdprijs met je vacaturetekst door Voortekst

De gemiddelde lezer haalt zo’n 240 woorden per minuut. Als we afgaan op het onderzoek van The Ladders, worden er dan van elke vacaturetekst 252 woorden gelezen.

Geprikkeld door dit onderzoek zocht ik naar cijfers waarin het gemiddeld aantal woorden per vacaturetekst worden vermeld. Een steekproef onder vacatures bij 5 van de grootste werkgever van ons land geeft het volgende beeld… Tabel

Afgaand op bovenstaande cijfers zit een gemiddelde vacaturetekst dus net boven de 600 woorden. Wat weer betekent dat dus slechts 40% van een ‘gemiddelde’ vacaturetekst wordt gelezen. Da’s niet veel. En pijnlijk voor mij als ‘die-hard’ fan en promotor van de vacaturetekst. Als vacaturetekstschrijver die gemiddeld 5.400 seconden aan elke vacaturetekst spendeert.

Lees verder

Top 10 mei 2013 - HRM in het onderwijs - Krimpende arbeidsmarkt biedt kansen voor professionalisering onderwijsKansen onderwijsprofessionalisering bij krimpende arbeidsmarkt door Bart Wendrich

Krimp. Formatie met minder mensen. Meer uren werken. Meer leerlingen per klas. Evenals in andere overheidssectoren wordt er ook op onderwijs bezuinigd. Het verminderen van subsidies en dalende leerling- en studentenaantallen zorgen voor minder vraag naar onderwijspersoneel. De markt, die jaren gunstig was voor onderwijsprofessionals, laat nu een heel ander beeld zien. Deze ontwikkelingen hebben één groot voordeel: scholen kunnen de beste onderwijsprofessionals selecteren!

Onderwijsinstellingen kunnen profiteren van de huidige situatie waarin het aanbod van potentiële werknemers groot is. Er zullen doorgaans meerdere voldoende gekwalificeerde kandidaten reageren op vacatures. Op een gemiddelde vacature stromen de reacties binnen, niet zelden reageren 100 tot 200 sollicitanten op een functie. Dit geeft scholen de kans meer selectiecriteria op te stellen. Een goede selectie van onderwijspersoneel vandaag zal bijdragen aan een goed onderwijsklimaat van morgen.

Lees verder

Volgende maand vind je hier natuurlijk de top 10 van juni…

Ook kans maken op een plek in de top 10 meest gelezen artikelen van de maand? Meld je dan aan als blogger. Hoe? Dat lees je hier

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Top 10 Artikelen Hi-RE.nl Mei 2013, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Ook interessant om te lezen:

About Redactie

Heb jij ook inspirerende info, amusante feitjes of nieuwswaardige berichten? Wil je die met de HI-RE community delen, stuur die dan naar Redactie!