Wat zijn de nieuwe regels van social media?

social media iconsDavid Meerman Scott is expert op het gebied van online marketing en schreef hier een interessant boek over dat ik afgelopen weekend met veel plezier heb gelezen. In ‘ De nieuwe regels van social media’ geeft hij feilloos aan waarom social media juist voor kleine ondernemers en zzp-ers zo waardevol zijn.

Hij schrijft: “ We hebben nu de mogelijkheid om ons eigen mediamerk te creëren in een nichemarkt van onze keuze.” Hij raadt zzp-ers sterk aan berichten (blogartikelen) te schrijven die hun expertise benadrukken en over hun bedrijf vertellen. Om die vervolgens op een slimme manier op internet in te zetten, zodat klanten hen kunnen vinden via zoekmachines en vakinhoudelijke websites.

Aangezien ik al jaren succesvol op deze manier werk, kan ik zijn visie op marketing en pr volmondig onderschrijven. In zijn boek geeft hij veel voorbeelden van de oude manier van denken op het vlak van marketing en pr, ten opzichte van de nieuwe aanpak. Hij geeft ook aan hoe social meda ervoor zorgen dat je als ondernemer direct kunt communiceren met jouw klanten, op een manier die hen aanspreekt.

What’s new?

“De nieuwe regels van marketing en pr vertellen ons dat we moeten stoppen met reclame maken en dat we onze ideeën naar buiten moeten brengen, door onze klanten verhalen te vertellen die aansluiten bij hun problemen. Mensen willen geen PR-praat, zij willen echtheid.  Elke organisatie heeft een uniek en belangrijk verhaal te vertellen. Niet alleen op blogs, maar ook op websites moet leerzame informatie (content), toegesneden op jouw klant, het uitgangspunt te zijn.”

Vertel de wereld over jouw ervaring

In de nieuwe digitale marketingwereld die voor kleine ondernemers heel toegankelijk is, kun jij jouw expertise op verschillende manieren onder de aandacht brengen bij je klanten. Dat maakt marketing leuk en afwisselend, zowel voor jou als ondernemer als voor je klanten. De mogelijkheden zijn enorm groot tegenwoordig. Je kunt denken aan; je website, blogs, gratis ebooks, foto’s, geluidsopnames, video’s, games etc.

social media inzetten in nicheKen je klant

Hoe beter je in beeld hebt wie jouw klant is, hoe succesvoller je kunt zijn in het aanbieden van effectieve informatie die jouw klanten naar je toetrekt. Een leuk voorbeeld uit het boek gaat over de zeer specifieke niche van Mike Pederson.

Mike Pederson wordt in de VS beschouwd als de kundigste expert op het gebied van fitnesstraining voor golfers. Dat is nog eens een gerichte niche, nietwaar? Maar hij gaat zelfs nog verder in het verfijnen van zijn focus. “ Ik schrijf specifiek voor de zestigjarige golfer wiens fysieke vermogens afnemen,” zegt Pederson.

Gerichte informatie voor een kleine markt

Pederson heeft honderden gratis artikelen en tips op zijn website en blog gepubliceerd, zoals warming-upoefeningen speciaal voor golfers, spieropbouw voor golfers en adviezen voor de perfecte swing. Elk artikel wordt voorzien van meerdere foto’s waarin hij laat zien hoe de oefeningen moeten worden uitgevoerd. Hij zegt dat zijn hele bedrijfsvoering draait om het direct aanspreken van zijn klanten met content die speciaal voor hen is ontwikkeld.

Een website die verkoopt

Hij verdient zijn geld door producten te verkopen zoals zijn Golf Fitness Training (een pakket met dvd’s, boeken en handboeken) en een lidmaatschap van zijn online Golf Training Program. Daarnaast verkoopt hij ook dvd’s die een specifiek onderwerp behandelen en materialen om mee te golfen.

Hij zorgt altijd dat er op elke pagina op zijn site koppelingen staan naar iets wat gratis is en naar de productpagina. Als mensen zich registreren voor een gratis product, worden ze opgenomen aan Pedersons mailinglist van wel 40.000 namen. Vervolgens ontvangen ze regelmatig nieuwe blogartikelen met adviezen en informatie over gerichte aanbiedingen. Het grootste deel van de berichten die hij verstuurt bevatten helemaal geen verkooppraatje maar vooral leerzame informatie. ‘ Ik weet dat als ik waardevolle content biedt, de verkoop vanzelf omhoog gaat’, aldus Pederson.

contact via social mediaMet klanten in contact te komen

Ook David Meerman Scott ziet zijn blog als de voornaamste en meest effectieve manier om als marketeer met zijn klanten in contact te komen.

“ Als mensen op zoek zijn naar onderwerpen waarover ik schrijf, komen zij bij mij terecht. Journalisten vinden me via mijn blog en nemen citaten op in kranten en tijdschriften zonder dat ik hen heb hoeven benaderen. Congresorganisatoren boeken me voor lezingen nadat ze mijn ideeën

hebben gelezen op mijn blog. Ik heb veel virtuele vrienden gemaakt en een stevig netwerk opgebouwd. Naast de aanvragen voor lezingen heeft het veel nieuwe klanten opgeleverd. Ik heb berekend dat ongeveer 25 procent van mijn nieuwe adviesaanvragen die ik de afgelopen vijf jaar heb gekregen het direct gevolg zijn van mijn blog.”

Social media, ook voor jou

Met social media kun jij je bedrijf op de kaart te zetten en meer klanten trekken. Het is daarnaast voor veel zzp-ers goed mogelijk om online producten en diensten aan te bieden. Leuke extra omzet waar je geen uren voor hoeft te draaien. De mogelijkheden zijn groter dan je wellicht zou denken. Zorg daarom dat je op de nieuwe manieren van marketing voor jouw bedrijf leert toepassen, het helpt je om je bedrijf op te bouwen of te laten groeien!

Ik spreek uit de praktijk, als ik je adviseer om social media in te zette om je bedrijf te laten groeien. Sinds ik blog, word ik uitgenodigd als spreker/trainer voor masterclasses en bijeenkomsten. Mensen worden spontaan klant nadat ze mijn nieuwsbrief een tijdje volgen.

Het geeft je bedrijf veel impact. En als je weet hoe je social media op een effectieve manier kunt inzetten, hoeft het echt geen zeeën met tijd te kosten. Toen ik startte met bloggen, had ik nog een part time baan naast mijn praktijk voor personal branding. Door te bloggen, hoefde ik geen tijd aan acquisitie te besteden en kon ik al mijn tijd wijden aan het helpen van mijn klanten.

Als je denkt dat je wel wat hulp bij kunt gebruiken bij het succesvol positioneren van je bedrijf, mail mij dan. Ik help je graag verder. Je kunt mij bereiken via saskia@depersonalbrandingcoach.nl of via mijn mobiele nummer 06 30 623 555.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Wat zijn de nieuwe regels van social media?, 10.0 out of 10 based on 1 rating

Ook interessant om te lezen:

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl