Creativiteit in personeelsadvertenties – het kan best

Afgelopen woensdag deed ik mijn beklag over het gebrek aan creativiteit in personeelsadvertenties. Ze lijken er de laatste tijd vooral naar te streven om zoveel mogelijk letters op zo min mogelijk millimeters te stouwen en vooral niet als doel te hebben om ook maar enigszins verrassend uit de hoek te komen. Zodat het vooral ontiegelijk saaie advertenties worden.

personeelsadvertenties 1.1

Tegelijkertijd kan er ook het nodige verkeerd kan gaan als er wél een poging tot creativiteit gedaan wordt. Onleuke grappen. Foute beeldspraak. Onvoorziene associaties. Ik was niet echt aardig in mijn commentaar en volkomen terecht vroeg Jonathan van Oudheusen wat dan volgens mij wél geslaagde, ‘creatieve’ advertenties waren. Wel, bij deze. Even voor de duidelijkheid: over smaak valt niet te twisten. Maar de volgende advertenties – losse exemplaren, dus geen onderdeel van grotere campagnes en ook niet allemaal (heel) recent – kunnen mijn goedkeuring wegdragen.

Als je dan toch een vormgever zoekt, maak dan maar meteen duidelijk hoe hard je hem of haar nodig hebt. Paars! Hoofdletters! Brrr. Moet beter kunnen. Iets voor jou?

Personeelsadvertenties 2.1

Zie je de O? Nee? Dat is eigenlijk een golfbal op een tee. Maar hij valt weg tegen de achtergrond. Niet hemeltergend bijzonder en jammer dat het blijkbaar geen man mag zijn, maar gewoon een leuk geintje.

personeelsadvertenties 3.1

Met welk materiaal je zult gaan werken is wel duidelijk. Of het de bedoeling is om het op te vreten, weet ik niet. Maar het is in één oogopslag duidelijk wat voor type er gezocht wordt. Plagiërend, ja, maar ook met stijl.

Personeelsadvertenties 4.1

Een bedrijf dat het aan z’n stand verplicht is en niet teleurstelt. Wie wil de kar trekken? Huh, kar…?

Personeelsadvertenties 5.1

Een basisschool die Bommelstein heet, zoekt een conciërge. Wat anders kunnen ze doen dan vragen om een ‘Joost’? En het een ‘bediende’ noemen? Met uw welnemen.

Personeelsadvertenties 6.1

Dit zijn allemaal geen voorbeelden van krankjorum dure advertenties of exemplaren waar verschrikkelijk diepe filosofieën achter zitten. Maar ze hebben één ding met elkaar gemeen: het is niet het simpelweg neerflikkeren van een tekst geweest met hooguit een nietszeggende foto erbij. Er is aandacht aan geschonken. Er is over nagedacht. En er is moeite voor gedaan.

Prijzen

Ik zou het toejuichen als er weer (meer) geïnvesteerd wordt in dit middel. Want al is het belang van print de afgelopen jaren dan afgenomen ten opzichte van online, het is er nog steeds. Waarom dan niet de gelegenheid te baat nemen om net wat meer te doen? Om ook daar positief op te vallen? Bovendien, je kunt er – behalve sollicitanten lokken – nog steeds prijzen mee winnen. In november zal de SJP namelijk weer prijzen gaan uitreiken, ook – ja, nog steeds – voor print.

Hoe jammer zou het zijn als (ook) dit ambacht verloren gaat.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Ook interessant om te lezen:

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.