Zzp’ers minder last van crisis dan gemiddelde Nederlander

zzp'ers vakantie crisisGemiddelde Nederlander blijft drie keer zo vaak thuis van vakantie als zzp’er

Bijna alle zzp’ers (90,6%) gaan dit jaar een of meerdere malen op vakantie: gemiddeld 2,72 keer en in totaal gemiddeld 20,2 dagen paar jaar. 9,4% gaat helemaal niet op vakantie. Vergeleken met de gemiddelde Nederlander is dat fors minder: recent onderzoek wees uit dat een derde van de Nederlanders niet op vakantie gaat. “De zzp’er lijkt dus veel minder last te hebben van de crisis, ten opzichte van de gemiddelde Nederlander,” aldus Sander van Veen van Vliegtickets.nl. Dit blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl in samenwerking met de ZZP Barometer, afgenomen onder 1.732 zzp’ers en freelancers in Nederland.

Van de zzp’ers die op vakantie gaan, gaat de helft tijdens een opdracht op vakantie. Een gedeelte van de zzp’ers (31,0%) speelt opdrachten door aan collega-ondernemers, als ze deze door een geplande vakantie niet kunnen doen.

Zzp’ers geven flink uit tijdens vakantie

De zzp’er besteedt in 2013 gemiddeld totaal €2.984 aan zijn vakantie. Bij 41,1% van de zzp’ers staan de vakantie-uitgaven desalniettemin als gevolg van de economische malaise onder druk. Onderdelen waarop de zzp’er bezuinigt zijn: bestemming van de vakantie, duur van de vakantie, accommodatie, activiteiten tijdens de vakantie, eten en drinken en transport naar de bestemming. 25,8% van de zzp’ers gaat slim om met vakantie-uitgaven door gebruik te maken van kortingssites.

Het volledige rapport “Vakantie en Vrije Tijd” van het onderzoek naar budget, locatie, frequentie, wens en eisen en gebruiken van de zzp’er tijdens de vakantieperiode dat Vliegtickets.nl in samenwerking met de ZZP Barometer heeft opgesteld vind je hier….

Over het onderzoek

De ZZP Barometer is een niet-commercieel initiatief van Victor Mundi, het digitale kantoor voor ondernemers. Mede-initiatiefnemers zijn Freelance.nl, IT-Staffing, ikwordzzper.nl, MarktEffect, YACHT en Vliegtickets.nl. FastFlex Quality Sourcing, Freelancehouse, Opdrachten.nl, Uniforce Group, ZiPconomy en ZZPnodig zijn als sponsor aangesloten. Het landelijk zzp-onderzoek, dat begin 2010 van start is gegaan, verzamelt ieder kwartaal belangrijke informatie voor beleidsmakers en marktpartijen. Het onderzoek is via een online vragenlijst gehouden onder een panel van 1.732 zzp’ers (59,2% mannelijk, 40,8% vrouwelijk), waarbij de branches zakelijke dienstverlening (32,5%), ICT & Internet (27,6%) en communicatie, marketing en PR (5,7%) het best vertegenwoordigd zijn, voor 78,3% bestaande uit hoogopgeleiden (HBO/WO).

- persbericht -

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/10 (0 votes cast)

Ook interessant om te lezen:

About Redactie

Heb jij ook inspirerende info, amusante feitjes of nieuwswaardige berichten? Wil je die met de HI-RE community delen, stuur die dan naar Redactie!