Drie redenen waarom veel zzp-ers hun dromen niet waarmaken

Veel zzp-ers maken hun dromen niet waar. Hoe komt dat ? 3 redenenHeb jij dromen voor je bedrijf of je leven, die je eigenlijk diep in je hart nogal ambitieus vindt?

Heb je af en toe het gevoel dat het hebben van een bedrijf, in de huidige tijd, best angstig is?
Met al die ellende die je iedere dag via het journaal over je krijgt uitgestort, zou je wel eens kopschuw kunnen worden.

Liever blijf je de dingen doen zoals ze je dat altijd gewend was. Ook al levert dat resultaten op waar je eigenlijk ontevreden over bent.

Zou je soms wat dapperder willen zijn?

Zou je echt voor succes én zingeving willen gaan? Voor het leven waar je van droomt?

Dan geef ik je in dit artikel graag wat inspiratie om nieuwe stappen te maken. En vertel ik je over de drie redenen die veel zzp-ers tegenhoudt om hun ondernemersdoelen te bereiken.

Hoe zou jij later terug willen kijken naar je leven?

Terwijl we uit blijven stellen, waar we eigenlijk dolgraag voor willen gaan, davert het leven aan ons voorbij…

Bronnie Ware begeleidde jarenlang mensen bij hun levenseinde. Het viel haar op dat mensen opvallend vaak spijt hebben van dezelfde dingen als ze terugkijken op hun leven.

Waar veel mensen vooral spijt van hadden, was dat ze nooit het leven hadden geleid waar ze eigenlijk naar verlangden. Wat Bonnie heel vaak hoorde verzuchten was:

‘Ik wou dat ik het lef had gehad om meer mezelf te zijn
en minder te leven zoals anderen van me verwachtten.’

Wat is jouw droom?

Wil je deze waarmaken? Ben je bang dat je later óók zult terugkijken op je leven met gevoelens van spijt? Dat wil je toch niet?

The future belongs
To those who believe
In the beauty of their dreams

Eleanor Roosevelt

zzp-ers wake up callWat is jouw wake-up call?

De eerste reden dat veel zzp-ers nooit echt succesvol worden, is dat ze nooit écht starten.

Les Brown zei hierover heel terecht: “ Je hoeft niet geweldig te zijn om ergens aan te beginnen. Maar je moet wel ergens aan beginnen om geweldig te zijn.”

Leen Zevenbergen heeft in zijn boek de vijf “D’s”  van ondernemerschap benoemd: Dromen, Durven, Denken, Doen en Doorzetten. Ik vind dat hij heel mooi samenvat hoe die verschillende stappen in elkaar overvloeien:

“Droom er stevig op los. Maar trek direct daarna de stoute schoenen aan  en Durf. Neem je Droom onder de arm en ga de boer op. Verzamel reacties. Wees niet bang dat je Droom verguist of verworpen wordt. Bovendien ontstaat er dan weer iets nieuws. En Denken, dat doe je terwijl je, al Durvend, bezig bent. Je bent dus al aan het Doen. Al Doende leer je te ondernemen. Want als je eenmaal zover bent dat je de eerste stappen hebt gezet, dan gaat de bal wel rollen. En dan moet je soms gewoon Doen.”

Hoe houd jij jezelf gemotiveerd als het tegenzit?

De tweede reden dat veel zzp-ers niet succesvol worden, is dat ze stoppen als het tegenzit.

Zoals mijn trainer vandaag tegen de groep zei: ‘ Life is a bitch.’
Je kunt er een garantie op afgeven dat er een moment komt dat de zaken tegenzitten.
In het leven, in je onderneming, of zelfs in allebei tegelijk.
En dan is de vraag hoe je daarmee omgaat.

En wat ga je dan doen om ervoor te zorgen dat je dan toch doorzet?!

Als je de verhalen leest of hoort van succesvolle ondernemers, hoor je ook veel verhalen van tegenslagen. Ondernemen is een reis langs obstakels en vergezichten, een reis met tegenslagen en overwinningen. Het gaat van ‘goed’ naar ‘great’. En je bent nooit klaar.
Het kan altijd beter. Zolang je maar kritisch bent naar jezelf kun je altijd doorgroeien.

En dat geldt natuurlijk niet alleen voor ondernemers. Wist je dat Abraham Lincoln twee keer in zaken mislukte, een zenuwinzinking kreeg en acht keer werd verslagen in de politiek? Maar uiteindelijk werd hij president van de Verenigde Staten. Winston Churchill zakte op de lagere school voor grammatica. Hij zakte twee keer voor het toelatingsexamen voor het leger. Toch werd hij de beroemde Britse premier. En zo zijn er talloze voorbeelden van mensen die in eerste instantie geen toppertjes leken te zijn maar toch geschiedenis hebben geschreven.  Ook jij bent niet te klein om je dromen te realiseren! Gooi dat Calimero-gevoel toch lekker overboord!

zzp-ers vergeten vaak ondersteuning te vragenGun jezelf inspiratie en een steuntje in de rug

De derde reden dat veel zzp-ers niet succesvol zijn is dat ze geen ondersteuning vragen.

Toen ik laatst een klant van mij enthousiast toeriep: “Meid, je hebt echt goud in handen!”, schrok ze zich wild. Want dat wist ze natuurlijk al lang. Dat gaf ze zelf ook volmondig toe. Maar het idee om daar nu daadwerkelijk mee naar buiten te treden, dat zorgde wel even voor een paar slapeloze nachten. Ze had wel even wat ondersteuning nodig om die stap echt te gaan maken. Maar dat wist ze ook. Dus zorgde ze voor een coach voor zichzelf. Heel verstandig.

Marije geeft als volgt aan wat coaching voor haar betekent:

“Ik heb nu al heel veel geleerd van Saskia (we zijn nog niet klaar). Ze heeft een hele heldere visie op je mogelijkheden als ondernemer. Die zet ze om in concrete acties, waardoor je helder voor ogen hebt wat je volgende stap moet zijn. Ze inspireert je om boven jezelf uit te stijgen!”

Van Marije Verstegen ga je overigens nog meer horen! Zij heeft een zeer succesvolle methode ontwikkeld waarmee je leert onbewuste belemmeringen te doorbreken die jou  tegenhouden om je doelen te bereiken! Zij zal ook gastspreker zijn op het tweedaagse event wat wij organiseren op 15 en 16 november en zal tijdens dit event  jou laten kennismaken met de verbluffende effecten van deze methode.

zzp-ers meer samenJe kunt niet alles alleen

Gek toch dat heel veel mensen vinden dat ze altijd alles alleen moeten kunnen. Deze gedachte kan een belangrijke belemmering zijn voor je groei als ondernemer.

Een nieuwe klant mailde mij afgelopen week:

“Ik zeg dit wel met enigszins het schaamrood op de kaken, want eigenlijk vind ik dat ik ik dit zelf moet kunnen. Maar ik heb het idee dat ik er inmiddels zoveel zelf over gelezen en nagedacht heb dat ik door de bomen het bos niet meer zie. En met vrienden erover praten is fijn, maar ik zou graag willen werken met iemand die er verstand van heeft.”

Best dapper om toe te geven dat je vastgelopen bent!

Wees eerlijk tegen jezelf als je merkt dat je niet verder komt, en zoek een goede hulp zodat je uit je impasse komt en het leven gaat leiden waar je van droomt.

15 en 16 november worden topdagen, zorg dat je erbij bent!

Op 15 en 16 november organiseer ik een geweldig evenement waarin je geïnspireerd zult worden om je ondernemersdromen waar te maken! Je leert wat jou belemmert om het leven te leiden waar je van droomt. Je leert hoe je jouw belemmeringen kunt overwinnen en hoe je succesvol in beweging komt. Je krijgt een wereld aan informatie en tips hoe jij als zzp-er van je onderneming een succes kunt maken. Zet deze data vast in je agenda, blijf mijn blogartikelen de komende tijd volgen en je gaat er meer van horen!

Zorg dat je niet achter het net vist en maak vast je belangstelling kenbaar, door mij een mail te sturen dat je interesse hebt. Je komt dan op de voorlopige lijst met deelnemers.

Wil je hier meer van weten? Neem dan gerust contact met mij op. Mail naar saskia@depersonalbrandingcoach.nl.

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (3 votes cast)
Drie redenen waarom veel zzp-ers hun dromen niet waarmaken, 10.0 out of 10 based on 3 ratings

Ook interessant om te lezen:

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl