Personeelsadvertenties – het is ook niet makkelijk

personeelsadvertenties - één van de puzzelstukjesPersoneelsadvertenties zijn niet dood, maar er wordt tegenwoordig op een andere manier mee omgegaan dan vroeger, kon je hier vorige week lezen. Niet zo gek, want print blijft in de storm van nieuwe middelen weliswaar nog (fier) overeind, maar heeft zichzelf wel naar een ander plekje zien verhuizen. Het is één van de stukjes van de puzzel geworden.

Maar wel een stukje dat de puzzel compleet kan maken. Want hoezeer we allemaal ook verslingerd zijn geraakt aan alle online mogelijkheden, print is en blijft een medium waar ook de latente zoeker – voor sommige recruiters een soort Heilige Graal – in een bepaalde categorie nog prima te vinden is. De twee advertenties in dit artikel zijn daar een voorbeeld van. Tegelijk verschillen ze dramatisch van elkaar.

De eerste advertentie is er één uit de nieuwe campagne van de Belastingdienst, met een nieuwe ‘lijn’ personeelsadvertenties en een nieuwe payoff: Nederland kan niet zonder de Belastingdienst kan niet zonder jou. Van deze tagline mag iedereen vinden wat hij of zij wil – er wordt in elk geval een statement gemaakt, zullen we maar zeggen. Mij verbaast het vooral dat het mogelijk is om in deze tijd nog zo’n klassieke campagne te maken, zelfs als dat is binnen de ‘endorsed’ aanwezigheid van de overall campagne ‘Werken voor Nederland’, waar de vormgeving zeer herkenbaar van is afgeleid.

personeelsadvertenties - Belastingdienst

De advertentie voldoet aan alle regels voor een ‘opvallende’ personeelsadvertentie: grote kop, aandachttrekkende visual, niet al te veel tekst. En bovenal: hij neemt een heleboel ruimte in in de krant. Wie is er bang voor wit? De Belastingdienst niet. Lef kan hen niet ontzegd worden. De personeelsadvertentie roept sterke herinneringen op aan het verleden. Een verleden waarin print het belangrijkste middel was. Nu print slechts ‘één van de puzzelstukjes’ is, vraag ik me af hoe de sterk op copy leunende propositie online vertaald gaat worden. Want hoeveel aandacht de visual ook trekt: het is gewoon een meneer op een kantoor en hij voegt inhoudelijk weinig tot niks toe. Dat geldt ook voor de tekst: wat is ‘zelfstandig denken en werken’ en voor wie doe je het? Maar dit neemt allemaal niet weg dat deze advertentie binnen de ongetwijfeld aanwezige beperkingen waarschijnlijk het hoogst haalbare resultaat is en in elk geval professioneel gemaakt is.

Dieptepunt

In schril contrast daarmee staat het tweede exemplaar. Die is óók voor een overheidsorganisatie, maar dan eentje uit het diepe zuiden: de Zuidelijke Rekenkamer. Aan de andere kant van het land zeggen ze: “Er gaat niks boven Groningen” en daar ben ik het in dit geval volledig mee eens: veel dieper kan een personeelsadvertentie niet zakken.

Personeelsadvertenties - Zuidelijke Rekenkamer

Tenzij de advertentie de vorm van de provincie – langgerekt – probeert te imiteren (dat zou nog wel van een zekere creativiteit getuigen), heeft het kreng de uitstraling van… Tja, van niks, eigenlijk. Terwijl Limburg de provincie is van het goede leven, waar de vrouwen het best gekleed gaan van heel Nederland en het hebben van een plezierig, al dan niet Rooms leven wordt beschouwd als één van de kenmerken van het bestaan ‘down under’, verschijnt er in de krant een zwart-witte blur met meer tekst dan in deze post staat. Veel vertelt de tekst desondanks niet. Ja, het gaat om ‘de kwaliteit, relevantie en onafhankelijkheid van het onderzoek’ en gegadigden dienen (o.a.) te beschikken over de competenties ‘bestuurlijke daadkracht’ en ‘gevoel voor politieke verhoudingen’, maar waarom dat precies nodig is… Het zijn grijze teksten in een grijze vorm. Als er grijze types worden gezocht, gaat het vast goedkomen met de vacature, maar ik ben nu al benieuwd naar de kennismaking van dit grijze bestuurslid met de niet-zo-grijze burgemeester van Maastricht.

Personeelsadvertenties – het is ook niet makkelijk.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
Personeelsadvertenties – het is ook niet makkelijk, 10.0 out of 10 based on 2 ratings

Ook interessant om te lezen:

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.