Recensie Handboek Communities – De kracht van sociale netwerken

Delen

Via diverse sites en blogs werd ik geattendeerd op het boek van Erwin Blom  ‘De kracht van sociale netwerken’. Op sites zoals: lifehacking.nlambtenaar20.ning.com en www.nujij.nl werd dit boek besproken en onder de aandacht gebracht van de social media professional. Dat heeft Erwin Blom al prima voor elkaar en is meteen al het bewijs dat social media zijn kracht en waarde heeft. Het handboek is geen wetenschappelijk boek, maar een vlot en leesbaar boek wat hip en trendy aandoet en dus van deze tijd is.

Wat wil Erwin de lezer vertellen en welke boodschap wil hij kwijt? Zijn boodschap is dat social media werkt en dat het van en voor iedereen is. Het boek biedt dus veel praktijk cases met  de betrokken bedrijven vaak aan het woord. Deze cases zijn kort en bondig beschreven, vaak in een soort interview stijl. Deze praktijk voorbeelden smaken naar meer en hopelijk komen de wat meer uitgewerkte cases op www.socialmediahub.nl te staan.

Als voorbeeld de case van Sara Lee waar zowel klanten als partners worden betrokken bij productontwikkeling. Sara Lee stelt zich open voor kennis van buiten om zo te innoveren. Voor toeleveranciers hebben ze op internet een omgeving gecreí«erd, waar ze elkaar deelgenoot maken van problemen en gezamenlijk deze proberen op te lossen.

Aansprekend is het verhaal van het slijterijmeisje. Als een eigenaar van een slijterij in Zeeland, kwam zij op het idee om nieuwe media in te zetten. Zij heeft de zwangere doos in de markt gezet. Het ontstond via twitter en ze ging er gelijk mee aan de slag. Twintig procent van haar omzet weet ze nu al te realiseren via Twitter.

Met de hoofdstukken: ‘Randvoorwaarden’, ‘Wie wil je bereiken?’, ‘Waarom bij jou?’, ‘Wat is het bindend element?’ en ‘Welke vorm zet je in?’,  probeert Erwin de lezer te laten nadenken over zijn eigen plan of zijn eigen aanpak. Ondersteunend met heldere checklijsten wordt het boek zeer praktisch.

Voor recruiters, hrm-ers en arbeidsmarktdeskundigen biedt het handboek van Erwin, naast een helder verhaal, ook een kijkje in de wereld van communities. Vorm, PR en randvoorwaarden zijn zaken waar je notie van moet hebben zodra je actief wordt met je organisatie op de social networks. Ik weet zeker dat in menig social media plan er de nodige gaten zitten waar Erwin in zijn boek een oplossing voor biedt of vragen oproept waar menig HRM-er niet aan gedacht heeft. Prima boek dus voor die doelgroep! Verder uitstekend te gebruiken als je hip en trendy social media bureau’s wil inhuren om het een en ander voor je op te zetten. Ga dan maar eerst het Handboek van Erwin lezen en nodig ze dan maar uit.

Het antwoord op de wat diepere vragen blijft Erwin in zijn boek verschuldigd. Gelukkig geeft Erwin in zijn boek duidelijk aan dat dát ook niet zijn bedoeling is maar ik zie dat als een gemiste kans. Door het koppelen van de cases en zijn ervaring aan de communiicatie of sociale theorieí«n, kan hij de lezer handvatten bieden om management of directie te overtuigen van het nut om social media in te zetten. Een verdieping richting wederzijdse afhankelijkheden van de sociale structuur of het aanhalen van de social network theorie had het boek wat steviger gemaakt in mijn optiek. Ach, misschien zit de lezer niet te wachten op een wetenschappelijke verhandeling maar een verwijzing naar de theorie had ik zelf prettig gevonden.

Wel moet ik mijn collega’s van Hartman Communicatie  gelijk geven als het gaat om de vraag of het boek nu wel een echt handboek is. Voor een handboek had het van mij meer structuur mogen bieden en een lezer meer bij de hand moeten nemen met betrekking tot de vraag hoe hij een community op kan zetten en/of deze kan uit bouwen. 

Erwin stelt veel vragen en zet de nodige vraagtekens maar helpt hij de lezer ook echt? Kun je na het lezen van het boek zelf een succesvolle community opzetten? Of in ieder geval missers voorkomen? Het antwoord is een niet echt overtuigende ja, meer een ja, maar….!

Conclusie: het handboek is een prima boek voor de hobbyist en de professional, maar wat meer hulp qua structuur of aanpak was prettig geweest. Wellicht dat Erwin daarom op de website www.socialmediahub.nl over de beta versie spreekt. Kijk hier past Erwin de theorie van Google prima toe. Aangeven dat het om een béta versie gaat. Met andere woorden er zitten wellicht onvolkomenheden in en we we zijn zeker nog niet volledig. Sterker nog we nodigen u uit om aan te vullen.  Erwin had misschien Béta Versie ook op de voorkant van het boek moeten zetten.  Voor de prijs van EUR 19,90 heb je inspirerend, hip en trendy boek wat in een goed gevulde boekenkast niet zou misstaan. Voor de twijfelaar is er  een GRATIS te downloaden versie.  

Erwin, ik kijk uit naar deel 2 van het Handboek Communities en naar de uitwerking van de casus op je website. Aan aandacht ontbreekt het niet: de downloadteller staat al boven de 10.000.

Voor meer informatie over Erwin Blom kijk op  www.socialmediahub.nl en Download de pdf  van Handboek Communities; De kracht van sociale netwerken of bestel via de Boekhandel ISBN 978 90 229 5948 0 of  online op Managementboek  of  Bol.com.


Delen

1 comment on “Recensie Handboek Communities – De kracht van sociale netwerken

  1. Pingback: Ding 19 Sociale netwerken « Leen coacht…

Comments are closed.