Een web van eilandjes en ik heb er last van

Delen

In een leuk en ook leerzaam artikel beschrijft Sander Duivestein de “versplintering” van internet: het Splinternet. Geen standaards meer voor eenzelfde soort machines (PC’s), maar een samenraapseltje van apparaten en apparaatjes die allemaal op hun eigen manier werken, met hun eigen systemen en systeempjes en in sommige gevallen ook nog allerlei drempels. “Applicaties verscheuren het internet”. Of de iPad daar verandering in zal brengen, is ook al twijfelachtig. De meningen zijn nogal verdeeld, begreep ik. Maar los van de terechte constatering – de droom van sommigen dat de wereld één grote, toegankelijke bak informatie en uitwisseling zou worden, is toch niet helemaal uitgekomen, getuige ook de avonturen van Google in China – vond ik het stuk ook buitengewoon herkenbaar, en wel als gevolg van een kwestie die ik zelf erg voor de hand liggend vond, maar waarbij het resultaat me in enige verbijstering achterliet.

Ik heb laatst namelijk een halve dag gespendeerd (of verprutst, mag ook) aan onderzoeken of de ebooks in ePUB-formaat mét DRM – aangeschaft voor de Sony e-Reader en keurig van alle synchronisaties, autorisaties en weet ik wat voorzien, want ik ben een oppassend burger – bruik- en leesbaar gemaakt konden worden voor de iPhone. Toen mijn eerste e-reader er de brui aan gaf, had ik ook al een wat vaag en halfslachtig onderzoekje hiernaar gedaan, zonder resultaat en uiteindelijk het boek nóg maar een keer aangeschaft in een ander formaat, want de reader mocht dan stuk zijn, ik wilde het boek wél uitlezen. Nu dus een steviger onderzoek, want ik kon het opeens niet meer uitstaan: een boek dat je aanschaft mag je toch lezen waar je wilt? De boekhandel zegt toch ook niet dat ik een boek wel op het strand, maar niet in bed mag lezen?

Nou, vergeet het maar. Txtr, box.net, bookworm, Oreilly, calibre “˜e-book management’, you name it. Ze beloven het, allemaal geprobeerd, maar meldingen als “˜Could not download’ (“Hij staat er toch gewoon, sufkop!”), “˜Could not translate’ (“Zeg dan waar ik m’n Adobe ID moet intypen!”) of gewoon zo cryptisch dat ik niks meer terug wist te zeggen, bewezen toch echt het tegendeel. En de pest is: alles is tegenwoordig een community. Zelfs als je alleen maar een plekje zoekt om een ebook op te slaan om het vervolgens te kunnen downloaden naar Stanza – geen flauw benul wat er in de tussentijd met m’n ebook gebeurt, maar gelukkig staat er nog wel een kopie op een harde schijf (zo’n ouderwetse lokale) en in het uiterste geval mag ik het boek vast ook nog wel een keer extra downloaden van de verkoper – moet je je al aanmelden met een “˜profiel’. Wéér een kwartier voorbij. Donder op!

Nou ja, ik heb het – voorlopig – weer even opgegeven.

Maar ik ben wel blij met m’n e-reader, om allerlei redenen, zoals daar zijn: het is best stoer, het levert ruimtewinst op en ik heb geen schuldgevoel meer als ik een boek “˜wegdoe’. Ik kan op m’n Sony ook tekenen, wat erg grappig is, maar al die verschillende formaten en het gebrek aan uitwisselbaarheid én het feit dat in Nederland op “˜gewone’ boeken 6% en op ebooks 19% BTW zit, maakt dat ik soms nijdig en soms moedeloos word.

O, weet iemand hoe ik m’n ePUB bestanden met DRM op een handige manier kan overzetten naar de iPhone?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

2 comments on “Een web van eilandjes en ik heb er last van

Comments are closed.