Exclusief: de 15 állerlaatste lifestyle trends

Delen

In dit blog maak ik gebruik van de gelegenheid om de allerlaatste trends die mij zijn opgevallen te vermelden (zegt natuurlijk ook iets over mijn eigen hipfactor). Hier komen ze:

  1. Waardebepaling achteraf. Oei. Heb je een leuk seminar of workshop gevonden, is er sprake van waardebepaling achteraf. Het bestaat natuurlijk al veel langer, maar steeds meer in opkomst.Hoe bepaal je het bedrag dat je geeft? Is het bedrag dat je geeft beledigend? Dekt het tenminste hun kosten? Misschien blijkt pas later dat het wel of juist toch niet nuttig is geweest. Mag je dan als spijtoptant bijstorten? En terugvragen?
  2. Thuisrestaurants: een tijdje geleden vooral op TV bij reisprogramma’s gezien en nu een aantal keer zelf mogen ervaren. Niet de mensen of bedrijven die bij je thuis komen koken of er semi-professioneel mee aan de slag zijn gegaan, maar de hobbyisten in een netwerk die eenmalig sporadisch hun huis openstellen. Geen menukeuze, waarschijnlijk niet 100% legaal, locatie moeilijk te achterhalen, wel altijd gezellig en meer ongedwongen dan in reguliere restaurants. Succes erg afhankelijk van culinaire voorkeur, -kunsten en -hygií«ne van gastheer/vrouw.
  3. Twitter. Natuurlijk zeker geen laatste trend meer, maar veel mensen gebruiken het nog steeds niet, terwijl het zoveel te bieden heeft (ongeacht wat je ermee wil doen)! Veel volgers hebben kan handig zijn als je mensen op de hoogte wil houden van je privézaken of je zakelijk bereik wil vergroten. Maar je kan ook (zelfs zonder volgers):Favoriete beroemdheden, politici, bands, newsfeeds etc volgen.Hashtags (#) volgen over een onderwerp dat je interesseert en waar je over bij wil blijven. Je ziet dan alles wat over dat onderwerp wereldwijd wordt getweet, ongeacht of je die persoon volgt. Zoek bijvoorbeeld op #HR of #deval. Als je Twitter aan had tijdens de val van het kabinet (= #deval) las je al het nieuws, ins & outs + analyses als eerste. Wel even oppassen niet te persoonlijke/belastende tweets te posten als je het zakelijk wil gebruiken. Heb je moeite met de nieuw ontstane taal en afkortingen? Kijk dan eens hier. In een volgend blog zal ik uiteenzetten hoe je social media kan inzetten om meer business en bekendheid te genereren; daar ga ik ook wat dieper in op Twitter en de mogelijkheden.
  4. Vooral NIET bakken in olijfolie, want dit is uitermate ongezond! Dit heeft een schok veroorzaakt in huize Van Schoonhoven. Heeft niet te maken met (on)verzadigd vetdiscussie, maar met ontstaan van giftige stoffen tijdens bakken. Toegegeven: de meningen op internet zijn verdeeld (en hangen overigens erg af van iemands zakelijk belang). Voorlopig beperken wij ons maar tot het devies: bakken in boter of zonnebloemolie en na afloop extra vií¨rge olijfolie over het resultaat gerechten schenken.
  5. Pingen. Is een reeds bestaande term in de software / programmeurwereld om je netwerk te testen, maar nu ook in opkomst in social media. Hoewel, in Amerika is het al niet meer weg te denken. Het staat voor snelle, onbeperkte (gratis) hi-speed messaging (tekst en foto’s) tussen twee blackberry’s. Zie deze site voor pingende celebrities, ofwel celeberry’s.
  6. Je eigen kanaal op YouTube. Niet slechts een soort bewegende Hyves, maar vooral om aan je eigen business gerelateerde filmpjes te posten. Je kan een naam opbouwen als autoriteit op je vakgebied. Zo is er een dame zeer succesvol met filmpjes over nagelverzorging, waarin ze technieken laat zien. Zo bouw je autoriteit en bekendheid in & buiten je vakgebied op, wat weer leidt tot meer business.
  7. Taalverloedering. De klassieker is natuurlijk als vs dan. Maar ook “doe even roeren”, foutief gebruik van hen/hun (zelfs de Volkskrant wil dit laatste nog wel eens door elkaar halen, ook op de voorpagina). Op TV bij reclame voor schoonmaakmiddelen een trend: hygií«ne uitspreken als hygiéne. Ook bijna onherstelbaar: opnieuw vs overnieuw.
  8. Voor de heren: stropdasloos door het leven gaan (eventueel wel met manchetknopen als contradicterend statement).
  9. Weer voor de heren: geen apothekers of –dokterstas meer naar het werk, maar een mooie Italiaanse leren tas. Als het maar geen volgepropte laptoptas is zonder laptop erin.
  10. Je eigen webwinkel opzetten. Je bent specialist in betreffende merchandise omdat je er in loondienst mee gewerkt hebt of omdat het je hobby is.
  11. Een boek (proberen te) schrijven. Als dit niet blijkt te lukken dan tenminste het bundelen van blogs en die via je eigen webwinkel verkopen.
  12. Populair(der) geworden tijdens de vele dagen met gladheid en sneeuw: traploopwedstrijden in je eigen kantoorgebouw. Je glijdt niet uit, kan tijdens de lunchbreak en is gezond. Er is zelfs internationale competitie, laatstelijk in Empire State Building.
  13. Geen websites meer opslaan onder je favorieten: je bekijkt ze toch nooit meer (of jij wel)?
  14. Weer zelf pasta maken (van Durum meel)
  15. Voor de mensen met kinderen: thuis uit eten gaan. Toekomstige erfgenamen vroeg & eenvoudig spinazie en gebakken aardappeltjes voorschotelen + snel naar bed. Daarna zelf uitgebreid (>) 3 gangen menu koken en tot laat met kaarslicht en goede wijn tafelen.

Mis ik er eentje? Plaats een reactie en vul aan!


Delen