Arbeidsmarkt: Een glazen bol, YER, CareerBuilder en HI-RE…

Delen

Aan het begin van een nieuw jaar worden we meestal overspoeld met voorspellingen voor het komende jaar. Bijna iedereen werpt wel een blik in zijn of haar glazen bol. Eén van voorspellingen die opviel was die van Yer. In hun rapport “De arbeidsmarkt 2010-2012 – wat u daarover nu moet weten” geven zij een analyse over beschikbaarheid van talent in 2010.

Uit deze analyse komt naar voren dat de demografische ontwikkelingen en trends sterker zullen zijn dan de conjuncturele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Deze ontwikkelingen en trends zijn:
“¢ 1 op de 5 Nederlanders zal de arbeidsmarkt tussen 2007 – 2013 verlaten
“¢ Het zwaartepunt van deze ontwikkeling ligt in de jaren 2010 – 2013 (Bron: ROA)
“¢ Door vergrijzing neemt de werkende bevolking af en zal tussen 2010 – 2013 in absolute aantallen
van 7,75 naar 6,9 miljoen dalen(Bron: CBS)
“¢ In tijden van crisis zijn “Nuggers” (niet uitkeringsgerechtigde werklozen) minder snel geneigd een baan
te zoeken. Dit heeft een nadelige invloed op de arbeidsmarktparticipatie op korte termijn en werkt door
in de te verwachten oplopende arbeidsmarkttekorten vanaf 2010 (Bron: IG!, Geert-Jan Waasdorp, 2009)
“¢ Slechts 36% van de binnenkort pensioengerechtigden wil daadwerkelijk langer doorwerken tot
het 65ste levensjaar (Bron: Nationale Enquíªte Arbeidsomstandigheden)
“¢ Door een toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt (o.a. ZZP’ers, maar ook
gedetacheerden) kan het aantal werknemers dat beschikbaar is voor een vast dienstverband
verder afnemen tot 5,5 miljoen (Bron: RECTEC, Bas van de Haterd)

Vanaf 2010 zullen de babyboomers de arbeidsmarkt gaan verlaten en treedt er dan ook een sterk verhoogde uitstroom van medewerkers op. De eerste echte gevolgen hiervan worden in 2010 ook al voelbaar. Ondanks dat we in 2010 te maken krijgen met een sterk oplopende werkloosheid, zal de arbeidsmarkt toch weer snel onder druk komen te staan (Q3 2010).
Zodra dit gebeurt, zullen werkgevers zich weer met grote overgave moeten mengen in de “War for Talent”. Hoewel het lijkt alsof de werkgevers door de economische recessie de touwtjes in handen hebben op de arbeidsmarkt, zullen zij zich op de iets langere termijn weer vol moeten gaan inzetten om werknemers voor hun organisatie te interesseren en te “binden”en te “boeien”. Om dit te bewerkstelligen, zullen nieuwe wegen moeten worden ingeslagen. Het “oude” recruitment werkt niet meer. Middelen als recruitment online, internal referral programma’s, jobmarketing, employer branding, internet, gebruik van vacaturebanken, LinkedIn, Twitter en vernieuwde partnerships met intermediairs zijn de nieuwe wapens waarmee de talenten veroverd moeten worden.

CareerBuilder 2010

Dat er organisaties zijn die op deze ontwikkelingen inspelen, is niet meer dan logisch. CareerBuilder is hier een voorbeeld van. CareerBuilder probeert te anticiperen op de wensen van de markt en heeft een uitgebreide toolset ontworpen om de werving te ondersteunen. De toolset biedt natuurlijk de mogelijkheid tot plaatsen van vacatures en/of het gebruik van de CV database maar daarnaast biedt CareerBuilder op het gebied van employer branding de presentatiepagina, de brandbuilder en jobbranding in de look en de feel van de opdrachtgever.

CareerBuilder biedt een partnernetwerk van meer dan 80 partnersites (waaronder MSN). Het gezamelijke bereik van dit netwerk is goed voor 8 miljoen bezoekers per maand waardoor er op CareerBuilder vacatures maandelijks zo’n 70.000 sollicitaties binnenkomen.

Het uitgebreide partnernetwerk van meer dan 80 partnersites (waaronder exclusief MSN) leidt tot een maximaal bereik van de latente kandidaten. De 80 partnersites hebben een gezamenlijk bereik van 8 miljoen bezoekers per maand waardoor de CareerBuilder vacatures op dit moment maandelijks totaal 70.000 sollicitaties ontvangen. Ook is er samenwerking met Facebook, waardoor het mogelijk is om een eigen “brand” binnen Facebook op te bouwen.

HI-RE

Dat CareerBuilder inspringt op de analyse die Yer heeft gemaakt, moge duidelijk zijn maar wat heeft Hi-re hier nu mee te maken…? Heel simpel: Hi-re gaat binnenkort deel uit maken van het partnernetwerk van CareerBuilder en wel als niche-site voor Recruitment, AMC en HR.


Delen

2 comments on “Arbeidsmarkt: Een glazen bol, YER, CareerBuilder en HI-RE…

  1. Pingback: Tweets die vermelden Een glazen bol, YER, CareerBuilder en Hi-re… | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

  2. Marco Prins

    Dan komen de vacatures van RECCEN ook op HI-RE! Goed nieuws voor iedereen mag ik wel zeggen! Mbt het oude recruitment werkt niet meer…grappig dat één van onze relaties een aanbieding heeft gekregen van YER (JA YER) om voor slechts € 8500 in diverse printmedia te adverteren…YER neemt blijkbaar het eigen onderzoek/rapport niet serieus!

Comments are closed.