Social Media: Waar ben je? De weg kwijt

Delen

Onlangs werden de resultaten bekend van een nieuwe versie van een Ruigrok/Netpanel onderzoek naar het gebruik van internet. Het onderzoek onderscheidt drie groepen: “˜Just surfing around’, 37% van de Nederlanders, ouder dan 55 jaar, lager opgeleid en gemiddeld 10 uur per week online; de groep “˜Function first’, 41% van de Nederlanders, gemiddeld 45 jaar, hoger opgeleid en 16 uur per week online; en de groep “˜Into fun & games’, 22% van de Nederlanders, gemiddeld 34 jaar, hoger opgeleid, vaak mobiel internet en 26 uur per week online.

In deze laatste groep treffen we ook voornamelijk de 5% van de Nederlanders die gebruik maakt van de jongste loot aan de sociale-mediastam: location based services, vooral mogelijk gemaakt door de smartphones die met GPS of andere locatiebepaling zijn uitgerust en waardoor je je locatie deelt op internet. Dus, na vragen als: wat doe je of wat gebeurt er, is er nu ook de vraag: waar ben je? Het antwoord daarop vervuilt mijn Twitter-tijdlijn – die ik zorgvuldig heb proberen samen te stellen op vooral inhoudelijke aspecten – nu al geruime tijd.

En zoals dat gaat met dit soort nieuwigheden, de aanbieders buitelen weer over elkaar heen: Foursquare, Gowalla, Brightkite en Yelp zijn de voornaamste. En voor wie één niet genoeg is, maar zichzelf de moeite van het inchecken bij drie verschillende diensten wil besparen, is er de handige service Checkin Mania.

Hm. Het is wel duidelijk dat het bij dit soort zaken vooral om “˜fun’ gaat. Hoewel ook op het gebied van marketing sommigen leuk munt slaan uit de wetenschap waar je uithangt. Ik kan me een heleboel zaken voorstellen waarbij het leuk, of soms zelfs ronduit handig is als zo’n apparaat weet waar je bent: bijvoorbeeld: waar is de dichtstbijzijnde pinautomaat en wat kost het huis waar ik nu naar sta te kijken? Maar ik hoef persoonlijk geen burgemeester te worden van een of andere Leidse kroeg, benzinestation of supermarkt. We hebben al een burgemeester. En ik vraag me werkelijk af of het anderen kan boeien dat ik me op moment x bevindt in een file op de A4.

Maar goed, is het nou wat? Of is dit een aparte vorm van de weg kwijt zijn? Only one way to find out. Ik heb me aangemeld bij Foursquare, zal – als de iPhone klaar is met het updaten van z’n software naar versie 3.1.3 en het daarna ook nog doet – de app downloaden. Mochten jullie van mening zijn dat ik vanaf dat moment mijn steentje bijdraag aan de vervuiling van de Twitter-tijdlijn, laat het even weten. Ik zou niet willen dat mijn experimenten tot overlast leiden.


Delen

1 comment on “Social Media: Waar ben je? De weg kwijt

  1. Pingback: Tweets die vermelden Waar ben je? De weg kwijt | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.