AMC: Een briefing maken (Ploegen plus)

Delen

Briefings zijn nogal eens het ondergeschoven kindje van de samenwerking tussen klanten en bureaus. Niet zo gek misschien: waar de start van een relatie met een leverancier weliswaar veel aandacht vraagt, maar ook vaak spannend en nieuw is, is het proces van scherp omschrijven wat je wilt en waarom – en dat soms weken-, maanden- of jarenlang – eerder een sleur… Toch is de briefing de enige goede basis voor een goede samenwerking en de enige weg naar een succesvol resultaat.

De briefing heeft drie belangrijke functies: informeren van de leverancier(s), in de goede richting leiden van de oplossing, in de vorm van een dienst of product en – last but not least – het inspireren van de leverancier tot een goede, eventueel creatieve prestatie. Een briefing is dus niet een document dat alles dichttimmert, maar dat van twee kanten garandeert dat er een goed resultaat komt.

Onderdelen van de briefing

Wat is er nodig om een goede briefing te schrijven? Wel, om te beginnen: voorstellingsvermogen en aandacht voor details. Maar een goede briefing bestaat in elk geval uit de volgende onderdelen.

  • Situatiebeschrijving: wat is de context van de opdracht? Wat is het probleem dat moet worden opgelost?
  • Doelstelling: wat wil je concreet met deze opdracht bereiken – dat er een website gebouwd wordt, een advertentie in de krant komt, een evenement georganiseerd wordt, een guerillamarketingactie wordt opgetuigd? Moeten mensen reageren? Iets denken, voelen, vinden? Iets doen? Schrijf het helder en voor maar één uitleg vatbaar op.
  • Beschrijving van de doelgroep: op wie richt de opdracht zich, leeftijd, opleiding?
  • Mediakeuze: welke media en middelen wil je erbij gaan inzetten?
  • Budget: wat mag het uiteindelijk kosten, inclusief het bedenken en uitvoeren?
  • Planning: wanneer wil je welke resultaten opgeleverd hebben?

Een briefing wordt idealiter gevolgd door een debriefing: een verhaal waarin de leverancier duidelijk maakt hoe hij/zij de opdracht geí¯nterpreteerd heeft en op welke wijze de opdracht zal worden uitgevoerd. Zo kom je in elk geval niet zo snel voor verrassingen te staan (inhoudelijk en/of financieel).

De briefing hierboven heeft betrekking op opdrachten voor creatief werk. Maar ook als je een opdracht uitzet voor een werving en selectiebureau, een headhunter of wat voor recruitmentopdracht dan ook, is het van belang om je af te vragen wat je precies nodig hebt, hoe, wanneer en onder welke voorwaarden je resultaat wilt zien en hoe je gaat beoordelen of je hebt gekregen wat je gevraagd hebt.

Meer weten

Over het maken van creatieve briefings heeft de VEA – de vereniging van reclamebureaus – een nuttige pagina gemaakt met tien regels waaraan een briefing moet voldoen.


Delen

1 comment on “AMC: Een briefing maken (Ploegen plus)

  1. Pingback: Tweets die vermelden Ploegen plus – een briefing maken | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.