AMC: De beste van de beste…

Delen

Hieronder staat de losse advertentie van het Korps Commandotroepen, geplaatst in Veronica Magazine waarmee het Korps de Veronicamagazinelezer wil overhalen om bij het Korps Commandotroepen te komen. Deze advertentie is genomineerd in de Categorie Print, subcategorie losse advertenties (categorie 1a). Bij de inzending staat op de website van de SJP bij de vraag waarom deze inzending een magneet zou moeten winnen: “Strak, maakt optimaal gebruik van het bekende ‘Geschikt / Ongeschikt” grid.”

Geschikt/ongeschikt is een term die iedereen met het leger verbindt. Ik dacht ook werkelijk dat hij door het gehele leger gebruikt werd. Daarbij gooide ik gemakshalve de landmacht, de luchtmacht, de marine en de commandotroepen op één hoop. Leger is leger, dacht ik. De één rijdt in een tank, de ander vliegt in een straaljager en weer een ander vaart op een boot, een hele grote boot weliswaar, of duikt onder in een onderzeeer. En dan had je in mijn beleving nog de stoere commando’s. De stoere mannen, die langs zo’n touw uit een helikopter glijden en vervolgens door de jungle tijgeren (misschien ben ik in mijn jeugd iets te veel beí¯nvloed door mijn broer, die toen nog bij de commando’s wilde en we dus altijd naar Tour of Duty moesten kijken).

Maar blijkbaar heeft elk legeronderdeel zijn eigen wervingsslogan. ‘Stap in de wereld die Marine heet’, was ik inderdaad even vergeten en ik ben nog wel geboren in de Neerlands grootste Marinestad.

Maar geschikt/ongeschikt is dus de slogan van de landmacht. Is dat ook weer duidelijk.

Bij Veronica, Veronica Magazine en de doelgroep van Veronica denk ik aan stoer, mannelijk, schaars gekleede dames, auto’s en het leger (oftewel, zoals mijn partner zegt: Veronica is “Tieten en Schieten”). Het Korps Commandotroepen heeft zijn advertentie voor het vinden van nieuwe troepen niet voor niets in Veronica Magazine geplaats. Zij zoeken immers de beste van de besten en waar vind je die anders dan onder de Veronica Magazine lezende Sylvester Stallones, Jean Claude van Dammes en Arnold Schwarzeneggers van Nederland.

Kijkend naar de advertentie, voel ik niks… Misschien alleen teleurstelling, want in mijn beleving hoort een advertentie, gericht op de stoerste mannen van Nederland, er niet zo uit te zien. Buiten dat mis ik ook de humor die kenmerkend is voor de Geschikt/Ongeschikt-campagne. Het optimale gebruik van de Geschikt/Ongeschikt grid zie ik alleen terug in het gebruik van de aanvinkvakjes en GESCH en ONGES…. Waar is de humor? Waar is de stoere uitstraling?!

Echt heel erg jammer… en daarom voor mij geen winnaar!


Delen

1 comment on “AMC: De beste van de beste…

  1. Pingback: Tweets die vermelden De beste van de beste… | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.