AMC: De verantwoordelijkheid van Defensie

Delen

De campagne De verantwoordelijkheid van Defensie van het Ministerie van Defensie is in 3 categorieí«n genomineerd en wel voor Categorie Print, subcategorie Advertentiecampagne, de Effectiviteitsmagneet en de deelbekroning Copy.

Bij de verschillende inzendingen van deze campagne van Defensie valt op de website van de SJP staat bij de vraag waarom deze campagne een magneet zou moeten winnen, het volgende te lezen “Deze case verdient een magneet omdat we er in geslaagd zijn om een complexe arbeidsmarktboodschap over te brengen aan een kritische doelgroep. Ouders maken zich zorgen als hun kind overweegt om te solliciteren bij Defensie en raden zo’n stap dan ook af. Defensie wil de ouders een breder beeld geven van Defensie als werkgever zodat ze meer gewogen een advies kunnen geven aan hun kind. Een “˜reclamische’ campagne werkt dan juist bij deze groep averechts. Vandaar dat we gekozen hebben voor een oprechte, redactionele campagne die het gevaar niet wil ontkennen maar wil werken aan meer bekendheid en meer positieve beeldvorming van de organisatie als werkgever. Defensie heeft namelijk als werkgever heel veel te bieden. Zo kun je er heel veel opleidingen volgen, doe je maatschappelijke verantwoord werk, leer je werken in teamverband en staan de jaren bij Defensie goed op je cv.”

En: “Copy speelt een belangrijke rol in deze campagne-uitingen. We willen een kritische doelgroep van ouders informeren over wat Defensie te bieden heeft als werkgever. Dat vraagt om gebalanceerde copy die oog heeft voor de gevaren die er aan het militaire beroep zitten maar die ook de up’s van Defensie als werkgever goed kan verkopen.”

Zoals ik al eerder schreef, ben ik in een Marinestad geboren. Vaders van vrienden en vriendinnen zaten vaak bij de Marine en waren met enige regelmaat voor een aantal maanden per jaar vertrokken naar exotische oorden in de Oost of in de West. Een aantal vrienden zijn in de voetsporen van hun vaders getreden en hadden allerlei mooie reisjes. Ik kreeg kaartjes vanuit de hele wereld. Hartstikke leuk allemaal. We werden ouder, kwamen in een andere fase van het leven en mijn vrienden kregen wat meer moeite met het langer van huis zijn en de gevaren tijdens de “mooie” reisjes namen toe. Irak en Afghanistan werden de bestemmingen in plaats van Curacao en Martinique. En plots zat geen van mijn vrienden nog bij de Marine en waren ze veranderd in landrotten.

Dat Defensie door de jaren heen meer en meer moeite heeft gekregen met het werven van nieuwe mensen en het behouden van de oude door de verschillende veranderingen is een natuurlijk gevolg. Met deze campagne speelt Defensie daar dan ook op in en naar mijn mening op een mooie manier.

Defensie presenteert zich in deze campagne als een werkgever die de juiste keuze maakt en goede dingen doet. Mogelijkheden tot opleiding, integratie van vrouwen (ook vrouwen kunnen generaal worden, straaljagers besturen en hebben het commando over een fregat), betrokkenheid bij verschillende wederopbouwprojecten overal ter wereld en ze zorgen voor het thuisfront.

Dat Defensie zich richt tot de ouders vind ik erg sterk. Als mijn dochter morgen thuis zou komen met de mededeling dat ze een carriére ambieert in het leger, zou ik, met het oog op bijvoorbeeld de missie in Afghanistan, echt drie keer moeten slikken, zeggen dat ik haar keuze respecteer en haar dan vervolgens op haar kamer opsluiten, maar ja, ze is ook nog maar 6 dus dat scheelt.

De advertenties ogen warm, stralen vertrouwen uit en geven je het gevoel dat het wel goed komt. Ik zeg…. Geven die Magneet!


Delen

1 comment on “AMC: De verantwoordelijkheid van Defensie

  1. Pingback: Tweets die vermelden De verantwoordelijkheid van Defensie | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.