Social Media”Liever surfen dan geld?!

Delen

Met enige verbazing las ik een artikel op nu.nl dat 25- tot 35-jarigen de mogelijkheid om op het werk te kunnen internetten belangrijker vinden dan het salaris dat ze gaan verdienen. Ik geef direct toe dat ik zelf van de generatie ben die online weliswaar leuk meedoet of dat in elk geval probeert, maar die niet al in de wieg van een laptop werd voorzien – er waren in die tijd namelijk nog geen laptops. Die omstandigheid heeft vast consequenties voor mijn referentiekader.

80% van de ondervraagden vindt het “˜uitermate belangrijk’ en 20% zou – als ze op het werk niet zouden kunnen twitteren of online netwerken – zelfs ontslag nemen. Dat laatste lijkt me overigens niet handig in deze tijd.

Nou kan ik hier natuurlijk mijn verbazing uitspreken over digikids die aan ontwenningsverschijnselen gaan lijden als ze een dagje offline zijn. En tot op zekere hoogte kan ik het nog wel begrijpen ook, al heb ik – toen de iPhone het gistermiddag opgaf wegens een lege batterij – gewoon een tijdschrift gekocht om in de trein te lezen en de mail, twitter, nieuws en de rest maar even gelaten voor wat ze waren. Veel langer dan die treinreis had het trouwens niet moeten duren; thuis ging het apparaat meteen aan de oplader.

Toujours en ligne

Maar ben ik nou gek of hoe zit het; zijn er dan echt nog werkgevers die op geen enkele manier online zijn zodat er gewoon geen mogelijkheid is of die hun medewerkers beperken tot het gebruik van hooguit wat zakelijke mail en/of het – bij dit soort werkgevers ongetwijfeld bloedsaaie – intranet? Dat was toen ik in 1998 bij EZ ging werken al niet eens meer het geval; iedereen aan Outlook en Internet Explorer – of was het nou Navigator – en dat was pas twee jaar na de introductie van internet. Een land met de hoogste arbeidsproductiviteit van Europa kan zich best wat “˜nodeloos’ gesurf permitteren. Maar voor werkgevers die zich zorgen maken dat er straks helemaal niet meer gewerkt wordt is hier een advies: geef iedereen een smartphone. Uit een ander onderzoek blijkt namelijk dat gebruikers van dit soort telefoons vaker een oproep beantwoorden dan gebruikers van “˜gewone’ telefoons; en dat tot in bed of op de wc aan toe. Dat moet de klantvriendelijkheid en het uiteindelijke resultaat wel ten goede komen.

Kijk, als je dit soort inzichten nou met elkaar combineert, lost dat toch mooi een probleem op. En zijn we – zoals de Fransen dat zo mooi zeggen – helemaal “˜toujours en ligne’.


Delen

1 comment on “Social Media”Liever surfen dan geld?!

  1. Pingback: Tweets die vermelden Liever surfen dan geld?! | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.