Arbeidsmarkt: De toekomst van werk – en wat doen we met de mensen?

      Reacties uitgeschakeld voor Arbeidsmarkt: De toekomst van werk – en wat doen we met de mensen?
Delen

In een eerder artikel schreef ik over een aantal ontwikkelingen die de toekomst van werk zullen gaan bepalen. Om er een paar te noemen: werken wordt digitaler, grenzelozer, onzekerder en ondernemender. En nog een paar meer, maar het wordt in elk geval anders.

Nu ga ik niet pretenderen dat ik allemaal prachtige theorieí«n of concrete voorspellingen bij de hand heb over de vraag hoe we met dit soort zaken om moeten gaan; daar zijn anderen stukken beter in dan ik, met bovendien een veel beter gevoel voor PR. En ik weet ook niet in hoeverre alle genoemde ontwikkelingen ook daadwerkelijk zullen plaatsvinden, gezien zaken als: werking van de economie en de menselijke natuur. Maar ik heb wel een paar observaties.

Onder andere dat de zoekopdracht “˜toekomst werk’ in Google 2.210.000 resultaten oplevert. Zo onderscheidt ManagersOnline maar liefst acht “˜megatrends’, varií«rend van “˜radicaal ander onderwijs’ tot “˜verschuiving van de economie van West naar Oost’ (of het onderwijs weer zit te wachten op een volgende “˜radicale verandering’ weet ik niet). Ook TNO deed in 2007 al een duit in het zakje, met het rapport De Toekomst Werkt, waarin o.a. de opkomst van de ‘sociale economie’ werd voorspeld. In zo’n economie kan iedereen meedoen, ook mensen die minder vaardigheden hebben op bijvoorbeeld het gebied van netwerken, zowel online als offline.

Dat lijkt mij nou totaal niet het geval.

Connected

Het toverwoord voor de komende jaren is: connected. Ben je verbonden met relevante anderen, relevante informatie, heb je gemakkelijk toegang tot die netwerken? Zeker bij een doelgroep die volgens praktisch alle denkers op dit gebied de komende jaren van cruciaal belang wordt – de “˜ouderen’, wat je overigens al rond je 45e bent – is daar lang niet altijd sprake van. 80% van deze groep doet leuk mee op internet, kijkt regelmatig op nu.nl of raadpleegt een vergelijkingssite, maar voor ruim 20% geldt: not at all. Reageren op blogs of artikelen doen ze niet, LinkedIn is alleen maar een hoop werk en Twitter is Terra Incognita.

Mensen die de vaardigheid om toegang te krijgen en te houden tot deze netwerken niet of onvoldoende bezitten, vallen buiten de boot. Zeker in een flexibele arbeidsmarkt, waar het er op aankomt wie je kent en wie jou kent en waar de toegang tot werk en vacatures meer en meer een exclusief online aangelegenheid wordt. Zelf adviseer ik m’n klanten ook om vacatures niet meer (altijd) offline te publiceren. En zie ik collega-ZZP’ers met een diffuus profiel of onvoldoende uitgebreid netwerk worstelen om opdrachten te krijgen; in een wereld die volgens alle berichten om flexibiliteit vraagt.

Het wordt nog een hele toer om iedereen op die “˜nieuwe’ arbeidsmarkt binnenboord en aan het werk te houden.


Delen