AMC: “˜Behavorial targeting’ – Ploegen plus

Delen

In de reeks Ploegen Plus vandaag aandacht voor een onderwerp dat – terecht of onterecht – niet altijd een goede naam heeft, maar dat bij zorgvuldig gebruik goede resultaten kan opleveren: behavorial targeting.

Het rare is: het lijkt alsof deze term pas onlangs in recruitment is opgedoken, maar behavorial targeting bestaat al heel lang. Je zou het een technologisch ondersteunde vorm van doelgroepgericht werven kunnen noemen. Wat is het dan?

Sommige organisatie hebben in hun online marketing behavorial targeting tot een kunst verheven – ik zoek informatie over laptops en de volgende dag bliept er een niet-te-missen-aanbieding-van-een-laptop naar binnen. Ik vul een formulier in, maar besluit toch niet op “˜verzenden’ te drukken – een herinnering aan het formulier reist mee naar alle websites die ik vervolgens bezoek en verzoekt dringend om alsnog verstuurd te worden. Het is niets anders dan het verzamelen van gegevens over gebruikers of doelgroepen en deze gebruiken om specifiekere informatie te geven. Dit kan soms heel ver gaan en ook wel eens tot ongewenst contact leiden; al kun je je tegenwoordig een stuk gemakkelijker van van alles en nog wat afmelden.

Ouderwets

Hoewel behavioral targeting afkomstig is uit de marketing, zie je het – net als veel andere marketingtechnieken – ook terug in recruitment. Sterker nog, als het goed is, is het zelfs één van de basics van recruitment: doelgroepsegmentatie en het benutten van verschillen. En hoe geavanceerd het ook klinkt, jaren geleden gebeurde dat ook al. Bijvoorbeeld bij een actie waar ik zelf aan mee heb gewerkt en waarbij gegevensbestanden handmatig met elkaar werden gekruist om tot een bepaald gewenst profiel te leiden, waarna er een – inhoudelijk op dit profiel toegespitste – direct mailing werd verzonden. De ouderwetse manier, maar zeer doeltreffend. Ook de gisteren besproken case is een voorbeeld van behavioral targeting.

Dit kruisen, combineren en verzamelen kan tegenwoordig heel gemakkelijk: met behulp van door gebruikers zelf aangeleverde informatie, eventueel aangevuld met informatie over surfgedrag dat door cookies wordt verzameld, ontstaan ook profielen. Bij ieder bezoek, iedere bezochte webpagina, wordt het profiel scherper – en dus ook de mogelijkheden om erop in te spelen.

Hoe kun je dat doen?

Als je op jaarbasis veel mensen zoekt, is een investering in een volledige online strategie – een recruitmentsite, backofficesysteem, online campagnes, integratie met online netwerken, professionele monitoring – onmisbaar. Maar ook voor organisaties die geen honderden vacatures per jaar hebben – misschien maar een handjevol – en voor wie het geen optie is om er allerlei dure technische oplossingen voor te laten ontwikkelen, zijn er genoeg mogelijkheden:

  • Een eigen recruitmentsite met op doelgroepen afgestemde informatie, eventueel in de vorm van aparte pagina’s.
  • Vacature- en andere teksten die rekening houden met de pullfactoren van degene(n) die je zoekt.
  • Een Adwords-campagne op vacatureniveau.

Dit hoeft niet veel tijd te kosten en al helemaal geen klauwen met geld; een online advertentiecampagne is relatief snel in elkaar te zetten en goed zelf te monitoren. De kosten ervan heb je zelf in de hand. En je doet aan: behavioral targeting!

Het is wel goed om jezelf voor ogen te houden dat je in dit geval gebruik maakt van technieken die uit de marketing afkomstig zijn; daar telt vaak veel omzet en snel resultaat en als een aankoop niet bevalt, jammer. Weggooien en nooit meer kopen. Bij recruitment gaat het daarentegen om beslissingen die – veel meer dan een LED-televisie of een hip spijkerjasje – fundamenteel van invloed zijn op iemands levensvreugde en welbevinden. Zorgvuldigheid is dus geboden.


Delen

1 comment on “AMC: “˜Behavorial targeting’ – Ploegen plus

  1. Pingback: Tweets die vermelden ‘Behavorial targeting’ – Ploegen plus | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.