Column: Het land van beloften

      1 reactie op Column: Het land van beloften
Delen

Na de jaren 2007 en 2008 waarin de bomen tot in de hemel reikten en de werkgevers bereid waren diep in de buidel te tasten, doemde het jaar 2009 op. Een heel ander jaar. Plotseling was de bodem in zicht. Sanering stond bij de meeste organisaties hoog op de agenda. Alle extra’s werden “˜on hold’ gezet. En vele beloften uit de hoogtijdagen, zoals bonussen en opleidingen, werden niet nagekomen. Bonus, bonus, bonus werd vervangen door snijden, snijden, snijden. Werknemers werden met hun neus op de feiten gedrukt en het werd weer duidelijk wie de baas was: de werkgever.

2010. Een licht herstel is zichtbaar. Langzamerhand komen weer budgetten vrij voor het promoten van werkgevers. Noodzakelijk met het oog op de komende krappe arbeidsmarkt. Maar gaat het lukken om goed werkgeverschap wortel te laten schieten? Heeft de crisis werkgevers een stukje realiteitszin bijgebracht?

Goed werkgeverschap is een vaag begrip en voor velerlei uitleg vatbaar. Mijns inziens laat goed werkgeverschap zich blijken uit het feit dat werkgevers zich aan hun afspraken houden, hun beloften nakomen en zich niet beter voordoen dan ze zijn. Lovende woorden op je website en een top tien notering in de populaire werkgeverslijstjes willen nog niet zeggen dat je een goede werkgever bent. In die zin zijn deze lijstjes dagkoersen en viert het populisme hoogtij in tijden van hoogconjunctuur.

Zijn werkgevers daadwerkelijk dat wat zij zeggen te zijn? Neem de vacatureteksten. Termen als “˜flexibel’, “˜dynamisch’ en “˜innovatief’ komen in alle vacatureteksten voor. Het is onmogelijk dat al deze bedrijven dezelfde kenmerken hebben. Willen zij zich verkopen door HR-terminologie te hanteren die goed aanslaat bij sollicitanten? Uit diverse onderzoeken is immers gebleken dat sollicitanten graag bij flexibele, dynamische en innovatieve werkgevers willen werken en dat het een grote rol speelt bij hun keuze voor een bepaalde organisatie.

Ook het gebruik van standaardzinnen, zoals “wij bieden u marktconforme arbeidsvoorwaarden” of “de salarií«ring is overeenkomstig de zwaarte van de functie”, zonder de koe bij de hoorns te vatten en aan te geven hoeveel je dan gaat verdienen en waar de verschillen in zitten. Wanneer komt de eerste online-CAO-vergelijker, waar je als sollicitant aanbiedingen kunt vergelijken om te weten of je er op voor- of achteruit gaat?

land van beloften

Waar kies je dán voor als sollicitant? Kies je voor een imago, een merk of een naam? Allemaal bedacht zodat het lekker ligt bij de doelgroep. Menig sollicitant laat zich inderdaad verblinden door het Peter Stuyvesant aanbod van zon, zee en strand, terwijl de werkelijkheid echt anders is. Vanuit de NVP Sollicitatiecode wordt betracht werkgevers een realistisch beeld te laten geven van de vacature, en sollicitanten een eerlijk beeld van hun capaciteiten. Je presenteren mag, maar een belofte í  la Peter Stuyvesant is een story “˜too good to be true’. En na DSB, Aegon, ING en ABN AMRO hoop ik dat we eindelijk eens gaan kiezen voor de waarheid. Hoe saai dan ook, maar in ieder geval waar!

Dit artikel is eerder verschenen in het blad Personeelsbeleid


Delen

1 comment on “Column: Het land van beloften

  1. Pingback: Tweets die vermelden Het land van beloften | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.