Arbeidsmarkt: Moeders… en vaders… en werk… en kinderen

Delen

Volgens het CBS werken in steeds meer gezinnen – 77% – vaders én moeders. Dat lijkt goed nieuws.

Het zou mooi zijn als het er niet meer zo toe doet wie op zondag dat spul hierboven snijdt. Maar er zitten toch addertjes onder het gras.

Behalve dat vaders in deze tijd van het jaar vermoedelijk eerder het vlees op de barbecue leggen dan het aan tafel snijden, is er nog een redelijk dramatisch verschil tussen de antwoorden van vaders en moeders op de vraag: “Wat is de voornaamste tijdsbesteding?”
Dan blijkt dat 70% van de moeders “˜het gezin’ als belangrijkste tijdsbesteding ziet; vaders daarentegen noemen werk in 89% van de gevallen als belangrijkste tijdsbesteding. Gevoegd bij het feit dat slechts 46% van de vrouwen economisch onafhankelijk is, is het maar de vraag of er nou zoveel veranderd – laat staan verbeterd – is.

Onafhankelijkheid

Worklifebalance wordt een angstige aangelegenheid als je niet in je eigen onderhoud kunt voorzien. Bijvoorbeeld bij een echtscheiding, wat het lot is van 33% van de huwelijken in dit land. De gemiddelde leeftijd voor vrouwen bij scheiding is rond de 42 jaar. Probeer dan nog maar eens een baan te vinden die nog enigszins tot het bestaansniveau leidt dat je gewend bent.

Echtscheidingen waarbij kinderen betrokken zijn en de moeder niet over (voldoende) eigen middelen van bestaan beschikt, leiden in een verontrustend aantal gevallen tot vechtpartijen over geld – over de ruggen van de kids. Alleen dat al zou in mijn opinie reden zijn om vrouwen – laten we zeggen – de arbeidsmarkt op te schoppen… En sommige mannen naar het aanrecht.

Maar voorlopig gaat deze moeder de worklifebalance even laten omslaan naar “˜life’. Of in dit geval: vakantie. La France: here we come. Zet de tv maar vast aan.


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Arbeidsmarkt: Moeders… en vaders… en werk… en kinderen

  1. Pingback: Tweets die vermelden Moeders… en vaders… en werk… en kinderen | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.