Social Media: Sociale media – het is niet allemaal super

Delen

Het heeft er wel eens wat van weg alsof “˜sociale media’ een synoniem is voor “˜super’. Ieder nieuw initiatiefje gebracht als loot aan de stam van de eeuwige-geluksboom. In mijn opinie zit er ook een hoop rotzooi tussen. Des te plezieriger om te zien dat er vanuit – laten we zeggen: de harde kern – The Next Web een tegengeluid komt. Daar worden namelijk vijf trends beschreven die zo snel mogelijk moeten verdwijnen.

Met een béétje moeite denk ik dat we er met z’n allen nog wel vijftig of meer bij kunnen bedenken, maar in dit geval gaat het om: Follow Friday, autotweets, Rickrolling, “˜badgeification’ en uit de hand gelopen locatiegedoe.

Van “˜Rickrolling’ had ik nog nooit gehoord, maar het schijnt te maken te hebben met een soortement van grap die wordt uitgehaald met een liedje van Rick Astley, een liedje dat ik me nog wel vaagjes herinner uit m’n jeugd, maar omdat ik er zelf nooit mee wordt lastiggevallen, heb ik eigenlijk geen idee waar het over gaat.

Dat geldt niet voor de andere vier. #FF, FollowFriday vind ik een mooi iets en het is jammer als het geí¯nflateerd is, al valt dat in mijn tijdlijn nog wel mee. Maar terug naar kwaliteit kan nooit kwaad. Anders beginnen we gewoon overnieuw met #MM, de MondayMust.

Wat dat locatiegedoe betreft; zelf weersta ik nu al geruime tijd de aansporingen van Twitter om op te geven waar ik uithang. Ik maak liever zelf uit of ik meld waar ik ben. Al lijkt dat laatste een verloren strijd te zijn: zo liep ik onlangs nietsvermoedend rond in Hoog Catharijne, toen ik op de iPhone een aanbieding ontving van een nabije neringdoende. Irritant en een volstrekt zinloze aanbieding bovendien, want het was voor een lokale herenmodezaak, waar ik als vrouwelijke single natuurlijk niets te zoeken heb en waar ik dus never nooit zal komen.

“˜Badgeification’ – wat een geweldig woord. En inderdaad, wat ergerlijk om te weten dat er wéér iemand “˜explorer’, “˜mayor’, “˜king’ of wat voor onbelangrijks dan ook geworden is. Wisten jullie dat ik mayor ben van de basisschool van de jongste? En dat ik nog steeds op m’n kop krijg als ik “˜m een halve dag thuishoud? Al roep ik nog zo hard dat ik de baas ben? Het gaat dus nergens over.

En dan de grootste Twitterplaag, de dagelijks neerdalende zwerm sprinkhanen, de spampest van 2010: autotweets. Of het nu gaat om iemands IQ of persoonlijkheidsafwijkingen, op welk nummer je staat op de wereldwijde twitterlijst, hoeveel fout je hebt in de dagelijkse spellingtest, hoeveel dagen het nog gaat kosten om 500, 1000, een miljoen volgers te krijgen of wat dan ook… Autotweets zijn een ecologische Twitterramp. Dát mag van mij vandaag stoppen. Nee, gisteren!

Aan de andere kant… Wat geldt voor het analoge leven, geldt ook voor het digitale: erger je niet, verwonder je slechts. En als dat niet lukt, kan negeren altijd.


Delen

1 comment on “Social Media: Sociale media – het is niet allemaal super

  1. Pingback: Tweets die vermelden Social Media: Sociale media – het is niet allemaal super | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.