Social Media: Dom en eenzaam

Delen

Vorige week vroeg ik jullie of digitale media ervoor zorgen dat we de kans lopen om het behoorlijk lezen en schrijven af te leren, en of we daardoor niet allemaal dommer worden. Hoewel het aantal reacties niet zodanig was dat het CPB er met vertrouwen koopkrachtplaatjes op zou baseren (invullen kan nog steeds), is er toch wel iets te zeggen.

Vooral dat we eigenlijk nog geen idee hebben wat de consequenties zullen zijn.

Er zijn wel eens “˜oudere mensen’ (of zou ik zelf inmiddels ook tot die groep behoren…?) die het spijtig vinden dat er geen mooie brieven meer worden geschreven. Of dat we onze eigen groente niet meer verbouwen. En misschien zijn er ook nog wel mensen die de fax indertijd een superuitvinding vonden en nog elke dag treuren om de teloorgang ervan. De tijd gaat nu eenmaal voort, allerlei ontwikkelingen ook en er komt bij en er gaat af. Meestal is dat wel ok. Ik denk bijvoorbeeld niet dat er iemand bezwaar tegen heeft dat we ons eten niet meer zelf met speren van de savanne hoeven te halen; voor zover er nog wat rondloopt op de savanne. En er heeft altijd een voordeel tegenover gestaan: efficií«ntere organisatie, grotere beschikbaarheid, sneller, goedkoper…

Taal als motor van cognitie

Maar in dit geval – naar aanleiding van de vraag of we dommer worden van digitale media – zou er meer aan de hand kunnen zijn. Die vraag beweegt zich rondom “˜taal’. Volgens ontwikkelingspsychologen gaan de cognitieve en taalontwikkeling min of meer hand in hand. We gebruiken taal als een middel om onze ideeí«n en denkbeelden uit te drukken. Maar het denken wordt ook geherstructureerd als het in taal wordt uitgedrukt. Zorgvuldige taal betekent zorgvuldig denken en andersom en het één versterkt het ander. Maar dus ook: slordige taal betekent slordig denken en andersom. Wat dat betreft zijn de blogs – en soms ook krantenartikelen – met taal- en spelfouten die ik zo nu en dan langs zie komen, misschien wel meer dan alleen het gevolg van het tijdgebrek waar we allemaal aan lijden. Als we onze gedachten niet coherent en zorgvuldig opschrijven, wat zegt dat dan over de kwaliteit van die gedachten? Het schrijven ging snel; hoeveel tijd is aan het denken besteed?

Maar misschien is dit allemaal geen probleem en zal inderdaad de toekomst uitwijzen (één van de antwoordopties in de poll) dat een andere manier van omgaan met lezen en schrijven gepaard gaat met winst op een ander vlak. En moeten we ons nu even meer zorgen maken over het feit dat digitale media mensen eenzamer kunnen maken, een feit waar de afgelopen week bij werd stilgestaan. En mocht je eenzaam zijn: hier een aantal tips om er iets aan te doen.


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Social Media: Dom en eenzaam

  1. Pingback: Tweets die vermelden Social Media: Dom en eenzaam | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.