Recruitment: I Have a Dream that one Day……?

Delen

Ik had inderdaad een droom dit weekend en gelukkig geen nachtmerrie. Waarschijnlijk had het artikel van Youp een enorme indruk op me gemaakt. Voor degene die het gemist hebben Youp heeft een artikel geschreven over de klantenservice van T-Mobile. De zoon van Youp werd maar niet geholpen door deze klantenservice en vader Youp schoot ten hulp. Nadat Youp zijn klacht had getwitterd, werd het probleem snel opgelost. De kern van de boodschap in zijn artikel is dat als je een klacht of een probleem hebt met een bedrijf en het lukt je niet om via de gebruikelijke kanalen geholpen te worden, je gebruik moet maken van je invloed op sociale media.

Natuurlijk is Youp onze nationale held en heeft hij op Twitter zo’n 44,259Followers followers. Maar de hoeveelheid follower was voor T-Mobile waarschijnlijk wel de juiste motivator om snel te reageren. T-Mobile zit vast niet te wachten op  #carglasszuigt-achtige tweets.

In mijn droom kreeg Youp een huldiging op de Dam en reed hij met zijn hele familie door Amsterdam, waarbij alle klanten van T-Mobile Youp zijn naam scandeerden en er werden bloemen gegooid. De CEO van T-moble bedankte Youp met een snik in zijn stem en vertelde publiekelijk dat T-mobile zonder de actie van Youp ten onder zou zijn gegaan. De klant staat weer centraal met dank aan Youp. Ik werd wakker en dacht wat een mooie eind maar, …het is een droom.

De Youp vs T-Mobile Battle deed mij denken aan een andere held. Jeff Jarvis. Jeff Jarvis verkreeg nationale bekendheid in de USA toen hij, op zijn website BuzzMachnie, schreef over zijn negatieve ervaringen met Dell Computer’s customer support. De respons op zijn artikel was enorm. Zijn artikel maakte een vloedgolf van steunbetuigingen en reacties los van consumenten, die zich in Jeff en zijn problemen met Dell herkenden. Het resultaat was dat Jeff een uitnodiging kreeg van Dell om met de CEO rond de tafel te zitten en zijn ideeí«n met betrekking tot customers support uit te leggen. Dell luisterde naar zijn klanten.

Youp en Jeff zetten mij aan het denken. Zou dit ook de toekomst kunnen zijn van de recruitmentwereld? Moet je als recruiter eerst even op Twitter en Facebook gaan kijken voordat je een sollicitant afwijst? Want wat als deze afgewezen sollicitant nu eens 44,259 followers op Twitter heeft en zich net als Youp gaat uitlaten via Twitter? Of net als Jeff massale steunbetuigingen en reacties op zijn website krijgt van mensen, die zich herkennen in de sollicitant omdat zij dezelfde ervaring hebben.  Een interessante casus lijkt mij!

Wat weten we eigenlijk over de macht van de kandidaat op social media? Kirsten van Wingerden, afgestudeerd masterstudente Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente, deed onderzoek naar welke informatie van Hyves door recruiters wordt gebruikt om een indruk te krijgen van een sollicitant en welke gevolgen dat heeft voor zijn of haar baankansen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat recruiters weliswaar aangeven dat ze uitsluitend gebruik maken van informatie die een sollicitant zelf op zijn profiel heeft geplaatst, maar dat ze in de praktijk anders handelen. Door derden geplaatste informatie op Hyves, zoals ‘krabbels’ en foto’s, blijkt namelijk wel degelijk een belangrijke rol te spelen bij de eerste selectie van sollicitanten.

Kirsten toetste het warranting principe, een theorie over internetcommunicatie dat stelt dat mensen bij het beoordelen van een persoon meer vertrouwen op informatie, die door anderen wordt gegeven dan wat door de persoon zelf wordt prijsgegeven. Uit het gedeelte wat zich richtte op de recruiter bleek dat recruiters informatie afkomstig van anderen niet belangrijker of geloofwaardiger vonden. Maar wanneer ze dit experimenteel uitprobeerde bleek het tegenovergestelde. Maw in interviews geven recruiters aan daar weinig waarde aan te hechten totdat ze in de praktijd met een kandidaat aan de slag gaan. Recruiters daarentegen beoordeelden volgens dit onderzoek, informatie van derden niet als belangrijker of geloofwaardiger maar als dit experimenteel werd getoetst, bleek het tegendeel. Met andere woorden in interviews zeggen recruiters dat ze er weinig waarde aan hechten totdat ze in de praktijk met een kandidaat aan de slag gaan dan telt informatie van derden wel degelijk mee.Recruiters zijn net mensen. Helaas gaat het onderzoek niet in op zaken als wie de sollicitant kent of hoeveel vrienden zij of hij heeft. Zou wel een interessant onderzoek zijn lijkt me!

Zelf krijg ik de indruk dat recruiters er wel naar kijken. Je bent wie je kent en er wordt anders om gegaan met iemand die bevriend is met de CFO of CEO dan met iemand die dat niet is. Het aantal followers op twitter of vrienden of facebook geeft volgens mij dus extra attentiewaarde voor de kandidaat. Zeker als hij niet netjes wordt behandelt tijdens zijn sollicitatie en gaat klagen bij al zijn vrienden en followers. Het maakt wellicht in de toekomst niet meer uit wie je bent of wat je kunt maar vooral wat anderen in je zien. Schijnbaar zien al de vrienden en followers bepaalde kwaliteiten in je. Wanneer gaat er de eerste twitter selectie plaatsvinden? Je followers laten beslissen of je geschikt ben voor een baan of vacature! Wauw, dat is echt het nieuwe werken…crowdsourced selectie!


Delen

2 comments on “Recruitment: I Have a Dream that one Day……?

  1. Pingback: Tweets die vermelden Recruitment: I Have a Dream that one Day……? | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

  2. Marco te Kloeze

    Goed artikel Ron! Lang niet iedereen beseft de impact die social media kan hebben zowel in positieve als negatieve zin. Dit geldt zowel voor personen maar ook voor organisaties en bedrijven. Die impact wordt alleen maar groter.

Comments are closed.