Arbeidsmarkt: Dure zorg

      1 reactie op Arbeidsmarkt: Dure zorg
Delen

Voor een rapport over de arbeidsmarkt in de zorg verdiep ik me momenteel in deze sector. Er is – mag ik wel zeggen – een wereld opengegaan. Een wereld die bestaat uit honderden, duizenden organisaties die in dit land de zorg verlenen. En betalen. Maar ook uit onderzoeksbureaus, samenwerkingsverbanden, werkgeversverenigingen, regioclubs, bemiddelaars en wat al niet meer.

Niet zo gek dus dat ik in eerste instantie totaal de weg kwijt was bij het zoeken naar informatie.

Uiteindelijk heb ik wel gevonden wat ik zocht. En de onvolprezen iPad bevat nu een selectie van rapporten waar ik veel aan denk te hebben. Dat stuk is dus goed gekomen. Maar wat me – onaangenaam – trof, was die veelheid aan instanties. Die ongetwijfeld allemaal op hun eigen terrein, regio of in hun subsector zinvolle dingen doen. Maar waarom zo véél? Wat kost dat wel niet?

En het werd helemaal erg toen ik vanmorgen las dat er ook nog meer dan 300lobbyclubs zijn. Van de zorgverzekeraars tot de ziekenhuizen en van de medisch specialisten tot de apothekers. Om nog maar te zwijgen van alle patií«ntenclubs – voor iedere aandoening een aparte vereniging die aandacht en geld wil. Met elkaar geven ze elk jaar meer dan een miljard euro uit aan lobby-activiteiten. Dat zou allemaal nog tot daaraan toe zijn, ware het niet dat dit lobbyen voor het overgrote deel gebeurt met publiek geld. Eén miljard euro publiek geld op een totale zorgbegroting van 60 miljard euro in 2010. Eenzestigste deel van de zorgbegroting, ruim anderhalf procent, bijna 85 miljoen euro per maand, bijna drie miljoen euro per dag, 125.000 euro per uur. Aan lobby-activiteiten.

Voor 85 miljoen euro kun je elke maand 17.000 extra mensen aan het werk zetten. Achteneenhalf miljoen bossen bloemen kopen om instellingen op te fleuren. Of je kunt alle 500.000 Nederlandse zorgmedewerk(st)ers allemaal 425 euro extra geven. Elke maand weer. Op de een of andere manier lijkt dat mij een veel zinniger besteding van het geld.


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Arbeidsmarkt: Dure zorg

  1. Pingback: Tweets die vermelden Arbeidsmarkt: Dure zorg | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

Comments are closed.