Evenementen: Employer Branding 2010, een terugblik

Delen

Afgelopen donderdag was het Employer Branding Event van de NVP, Recruiters United en de Vea Vakgroep in Hoofdorp onder leiding van dagvoorzitter Ton Rodenburg. Het was een dag met veel sprekers en inspirerende presentaties.

Simon Barrow, trapte het congres af. Simon Barrow, co-auteur van “The Employer Brand” riep op tot het tonen van meer lef. Organisaties onderscheiden zich niet van elkaar. Websites, vacatureteksten; ze zijn niet onderscheidend. Simon Barrow roept organisaties dan ook op om meer lef te tonen en meer op te vallen! Organisaties moeten zich ook meer realiseren dat werknemers een groot deel van hun identiteit ontlenen aan hun werk en dat je daar integer mee om moet gaan. Dat bepaalt namelijk hoe mensen over hun werk praten op de verjaardag van de buurman. Simon Barrow houdt zich dan ook meer bezig met het managen van de ‘employer brand’ dan met het creí«ren ervan. Iedere organisatie heeft  namelijk al een  ‘brand’ maar de meeste organisaties moeten hem alleen nog vinden.

Vervolgens was het woord aan Sherila Karimov, die een zeer inspirend verhaal vertelde over het Australische bedrijf Atlassian. Bijna de gehele zaal kwam in de verleiding om maar direct bij Atlassian aan de slag te gaan maar Atlassian heeft waarschijnlijk meer behoefte aan IT-ers dan aan een zaal vol recruiters, HRM’ers off AMC-professionals.

Atlassian is een organisatie, waar de organisatiewaarden samengesteld zijn door de werknemers zelf. Organisatiewaarden, die ontstaan zijn uit de antwoorden op de vraag:  Stel je zou  de organisatie opnieuw moeten opbouwen op Mars en je mag maar 5 mensen naar Mars sturen. Wie zou je dan sturen? Waarom stuur je deze mensen en over welke waarden beschikken zij of delen zij. Aan de hand van deze uitkomsten zijn de organisatie waarden ( Open Company, no bullshit, Build with heart and balance, Don’t fuck the customer, Play, as a team en Be the change you seek ) tot stand gekomen. “Our values are the core of our organization. We live by them and they mean a lot to us”, aldus Sherila Karimov.

Bij Atlassian is veel ruimte voor eigen inbreng van de werknemers.” Het is gek dat je mensen aanneemt om hun ideeí«n en creativiteit en dat je ze dan vervolgens gaat vertellen wat ze moeten doen.” Daarom mogen werknemers bij Atlassian dan ook, net als bij bijvoorbeeld Google, 20% van hun tijd besteden aan persoonlijke projecten om zo creativiteit en effectiviteit te bevorderen.

Zowel Jennifer Philpot, director Global Recruiting & Employer Brand bij Ernst & Young als Stephane Le Camus, Global HR Branding Director bij Unilever lieten zien wat ze bij hun organisaties hadden gedaan en hoe zij bezig zijn met hun Employer Brand en welke successen zij daarmee behaald hebben. Wij, van Hi-re vonden deze presentaties iets minder. Voor haar presentatie op het grote podium, gaf Jennifer Philpot ons al een bevlogen en zeer spontane preview van haar presentatie maar helaas was daar op het grote podium niet zo veel meer van over. Het zal zeer zeker aan de zenuwen gelegen hebben, want die speelden haar behoorlijk parten, bekende Jennifer Philpot ons in dat gesprek.

Het slotwoord was voor de zeer sympathieke Kevin Wheeler, President of Global Learning Resources Inc. Kevin Wheeler deelde zijn visie over de veranderende markt en de trends en ontwikkelingen in deze veranderende markt.

Zo voorspelt Kevin Wheeler voor de periode 2011-2014 dat:

  • Talent strategy gets a place at the table – Becomes core to business success and growth
  • Branding is key differentiator –  Answers why work for you
  • Collaboration & Networking take center stage –  Far more sophisticated social networks emerge that allow deeper engagement
  • Employment landscape changes –  Hiring shifts quickly to professions are creative class jobs
  • Flexible workforce becomes a reality

Organisaties zullen binnen niet al te lange tijd nog maar  de helft van hun personeel in dienst hebben en het werk zal meer en meer een projectachtige vorm aan gaan nemen. Dit stelt mensen ook in de gelegenheide meerdere carriéres tegelijkertijd te hebben.

Een grote rol in de veranderende markt is ook weggelegd voor Generatie Y. Generatie Y verschilt enorm van Generatie X en zoekt en wil ook hele andere dingen dan X. Met verschillende generaties in de markt zal het HR-/Recruitment-vlak meer en meer in moeten spelen op de behoeften van elke generatie. Babyboomers willen stabiliteit en een titel, Generatie X gaat voor het geld en Generatie Y wil vrijheid, kansen en “˜fun’.

Employer Branding 2010 was een mooi en interessant congres met een aantal inspirerende sprekers en een zeer charmante dagvoorzitter. ‘I was sitting at the point of my chair’ waren zijn enthousiaste woorden en daarmee verwoordt hij het succes van het evenement, wat wellicht volgend jaar opnieuw zal plaatsvinden.

Presentaties Employer Branding 2010:


Delen

3 comments on “Evenementen: Employer Branding 2010, een terugblik

  1. Pingback: Tweets die vermelden Evenementen: Employer Branding 2010, een terugblik | HI-RE Interim Blog -- Topsy.com

  2. Pingback: Filmpje: Een CV op zijn Frans

  3. Pingback: Kerstboodschap van HI-RE | HI-RE Blog

Comments are closed.