AMC: Krimpen en werven – en politiek gezeik

Delen

De Rijksoverheid moet de komende jaren heftig inkrimpen. Tegelijkertijd begint de Rijksoverheid met een nieuwe arbeidsmarktcampagne. Aangezien alles wat de Rijksoverheid doet op straat ligt, trekt zoiets de aandacht.

InOverheid besteedde er een artikel aan en een verhaal op RePublic heeft zelfs tot Kamervragen geleid. Kamervragen. Het moet niet gekker worden.

Ik vraag me wel eens af: als je als politicus stoer wilt doen en het aantal ambtenaren verminderen, waarom stel je dan van dit soort – toch wel zinloze – vragen, in de wetenschap dat zo’n vermaledijde ambtenaar daar weer een paar uur mee bezig is? Ik neem tenminste niet aan dat Kamerleden denken dat de minister die antwoorden allemaal zelf gaat zitten verzinnen. Het is mij volstrekt onduidelijk waarom een Kamerlid met dit soort dingen zou willen scoren.

Voortplanten

Bovendien hebben ze boter op hun hoofd. Politici vinden het namelijk moeilijk om in dit opzicht naar zichzelf te kijken. Het lijkt wel alsof ze denken dat ambtenaren een zichzelf autonoom voortplantende soort zijn: als je even niet oplet, zijn er zomaar weer een heleboel bijgekomen. Misschien moeten politici zich eens gaan realiseren dat zij zelf de bron zijn van een uitdijend ambtenarenkorps. Dat korps doet immers niets anders dan uitvoeren wat de politiek zegt; nieuw beleid betekent dat er mensen moeten zijn die dat beleid voorbereiden, uitvoeren of er toezicht op houden. Marktwerking, meer blauw op straat, snelwegen met nóg meer banen, subsidieregelingen… De conclusie lijkt dan ook simpel: maak minder beleid, dan volgen minder ambtenaren vanzelf.

Maar nee. Er komt beleid bij. En dus meer mensen. En omdat de Rijksoverheid dat intussen weet – en ook weet hoe onvoorspelbaar dit soort processen soms kan zijn – bereidt ze zich voor. Dat lijkt mij alleen maar heel verstandig, willen we over een paar jaar geen vragen van een andere orde krijgen:

Vraag 1. “Is het de Minister bekend dat het gat in de A1 bij Muiderberg intussen al zes maanden niet gerepareerd is?”

Antwoord 1. “Ja.”

Vraag 2. “Kan de Minister aangeven wat daarvan de reden is?”

Antwoord 2. “Omdat de Rijksoverheid al enige jaren onzichtbaar is op de arbeidsmarkt, zijn wij op dit moment bezig om het ene gat met het andere op te vullen. Daardoor lopen sommige gaten wat achter”.

Dus: nu werken aan je werkgeversmerk, voorzichtig, is alleen maar buitengewoon verstandig. En tot slot een herkenbare constatering van Geert-Jan Waasdorp: “Bovendien zullen er echt niet zoveel banen verdwijnen. Dat valt in de praktijk altijd tegen. En als er echt mensen uitvliegen, zullen ze niet voor 2013 op straat staan.”


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “AMC: Krimpen en werven – en politiek gezeik

  1. Pingback: Tweets die vermelden AMC: Krimpen en werven – en politiek gezeik -- Topsy.com

Comments are closed.