Arbeidsmarkt: Arbeidsrechtelijk gedonder binnen MKB

Delen

In eerdere columns heb ik al geschreven over onnodige arbeidsrechtelijke problemen die uit “de klauwen zijn gelopen” bij MKB werkgevers, omdat zij zaken te lang op hun beloop hebben gelaten. Afgelopen week ben ik verschillende keren gevraagd dit soort kwesties tot een oplossing brengen. Hoe kunnen MKB werkgevers voorkomen dat zij uiteindelijk met lege handen staan in arbeidsrechtelijke kwesties?

Het komt wel goed

Bijna iedere MKB werkgever die om 2 voor 12 mijn hulp inroept bij problemen met medewerkers, heeft tot het laatste moment gedacht: “Het komt wel goed”. Meestal zelfs tegen beter weten in. Arbeidsrelaties verlopen als vanzelfsprekend prima, totdat ineens “de bom barst” waarvan de werkgever niet eens “wist” dat die bom bestond.
Geen dossier

Juist in die gevallen kan ik er op voorhand van uit gaan dat er geen personeelsdossier bestaat, en zelfs geen dossier over de problemen die zijn ontstaan en die uiteindelijk tot de problemen hebben geleid. Op dat moment heeft de werkgever juridisch geen poot om op te staan.

Praktijkvoorbeeld

De werknemer is al ruim 15 jaar in dienst en is altijd gezien als een betrouwbare en loyale medewerker en collega. De laatste 4 í  5 jaar zijn er regelmatig signalen dat hij helemaal niet zo betrouwbaar en loyaal is. De werkgever negeert deze signalen lange tijd. “Het kan niet zo zijn dat ik juist deze man niet kan vertrouwen”, was zijn gedachte. Totdat duidelijk werd dat deze medewerker er een sport van maakte collega’s tegen elkaar op te zetten, waardoor onderlinge wrijvingen en ruzies ontstonden. Regelmatig waren er collega’s die zich ziek meldden, omdat zij de situatie niet aankonden. Kortom, de situatie op de werkvloer was letterlijk stevig verziekt door deze betrouwbare en loyale medewerker. Nadat het de werkgever duidelijk was dat dit probleem bestond, heeft hij het eerst lange tijd ontkend en daarna geprobeerd het “met de mantel der liefde te bedekken”. Als een zachte heelmeester heeft hij door die houding zelf het beruchte lont aangestoken en is “de bom ontploft”. Omdat hij de medewerker nooit op zijn gedrag heeft aangesproken en steeds weer probeerde de boel te sussen, heeft deze werkgever nooit een dossier aangelegd van de gebeurtenissen. Er zijn dan ook nooit waarschuwingen gegeven of andere disciplinaire maatregelen genomen. Uiteindelijk is deze kwestie voor de kantonrechter uitgevochten in een ontbindingsprocedure. Door indringende gesprekken met de collega’s, de werkgever, en de betrokken medewerker, zijn voldoende aantoonbare feiten op tafel gekomen. Daarmee kon het verzoekschrift tot ontbinding van deze arbeidsrelatie bij de kantonrechter voldoende worden aangetoond. De kantonrechter heeft inderdaad de arbeidsrelatie ontbonden en de medewerker geen ontslagvergoeding toegekend.


Eind goed al goed

Deze kwestie kwam ogenschijnlijk tot een goed einde, althans bij de kantonrechter. Op de werkvloer bleven vooral aangeslagen en verwondde collega’s achter. “Hoe had de werkgever het zover kunnen laten komen”, was hun grote vraag. “Zou hij van deze situatie geleerd hebben en een volgende keer kunnen voorkomen?”

Personeelszaken is meer dan elkaar aardig vinden

Het lijkt een enorme open deur deze uitspraak, maar nog steeds wordt personeelszaken te weinig serieus genomen binnen het MKB. Natuurlijk is het belangrijk als werkgever en werknemer elkaar mogen. Natuurlijk is het belangrijk dat salarissen en contracten goed geregeld zijn. Maar juist daarna pas begint personeelszaken.

Een gewaarschuwd werkgever telt voor twee

In de huidige tijd, maar zeker ook de komende jaren, zal van de MKB werkgever nog meer dan ooit worden verwacht dat hij goed stilstaat bij het feit dat hij werkgever is; dat hij een bedrijf leidt. Daarin moet hij zakelijk handelen, niet alleen naar klanten en leveranciers. De kwaliteit van personeelszaken binnen het bedrijf bewijst de kwaliteit van de ondernemer.

Andere artikelen van Simon Stolz:


Delen

About Simon Stoltz

Vanuit Coadin BV Werk ik als interim (HR) manager en adviseur, maar ook als raadsman in arbeidszaken en bestuursrechtelijke kwesties. Recent heb ik mijn laatste interim opdracht afgesloten als hoofd P&O voor een Wsw bedrijf waar ik eindverantwoordelijk was voor de implementatie van arbeidsontwikkeling als primair proces. Ik mag graag columns schrijven op mijn weblogs hradviseur.wordpress.com en ingrijpen.wordpress.com en ik ben te volgen op twitter.

 

De artikelen van Simon Stoltz op Hi-RE.nl vind je hier...

1 comment on “Arbeidsmarkt: Arbeidsrechtelijk gedonder binnen MKB

  1. Pingback: Tweets die vermelden Arbeidsmarkt: Arbeidsrechtelijk gedonder binnen MKB | HI-RE Blog -- Topsy.com

Comments are closed.