Arbeidsmarkt: Vrouwen, moeders en de weg naar de top

Delen

Een paar opvallende berichten over werkende vrouwen-met-kinderen: uit onderzoek blijkt dat moeders na het krijgen van een baby moeite hebben om op hun werk weer goed uit de startblokken te komen; gemiddeld hebben ze anderhalf jaar nodig om weer op hun oude niveau te functioneren. Dat heeft veel te maken met onzekerheid.

Tegelijkertijd worden er steeds meer wetten aangenomen om meer vrouwen in de top van bedrijven te krijgen. Na Spanje en Noorwegen heeft nu ook Frankrijk dat gedaan en zelfs de EU zint op maatregelen. Of het werkt of niet is nu even geen topic, maar onderzoek van McKinsey wijst wél uit dat bedrijven met veel vrouwen in de top een beter rendement halen dan bedrijven met weinig of geen vrouwen. Des te suffer is dan ook het bericht dat ik óók las.

Het percentage bedrijven dat liever geen moeders aanneemt, is volgens Brits onderzoek gestegen. “Meer dan een derde van de bazen (38 procent) vreest dat moeders niet zo hard zullen werken en minder flexibel zullen zijn over werktijden dan kinderloze vrouwen”.

Vervelen

Nu herinner ik me – maar N=1 – dat ik zelf na de geboorte van de jongste een week vóór de afloop van mijn verlof mijn baas heb gebeld om te vragen of ik alsjeblieft eerder terug mocht komen; uit verveling begon ik zo ongeveer de verf van het plafond te krabben. En ook aan ouderschapsverlof heb ik die tweede keer niet meer gedaan; bij de oudste heb ik me een half jaar lang een tweederangsmedewerker gevoeld, met die drie daagjes, en alles van belang gebeurde natuurlijk net in de twee dagen dat ik er niet was.

Afgezien daarvan: ik heb altijd teams gehad die voor het overgrote deel uit vrouwen – en moeders, al dan niet in spe – bestonden en de angst voor minder hard werkende of minder flexibele moeders heb ik nooit gedeeld. Integendeel: ik heb altijd gezegd dat je juist moeders zou moeten aannemen. Omdat ze zich vaak naar twee kanten schuldig voelen, werken ze extra hard; bovendien weten ze wat het is om tot op de bodem te gaan.

En daarnaast: wat is nou “˜minder flexibel’? Tegenwoordig kan het werk prima gedaan worden op momenten dat het goed uitkomt. Of het nu om Het Nieuwe Werken gaat of om flexibele roosters in het onderwijs of de zorg: de mogelijkheden zijn eindeloos. En als het goed wordt aangepakt, hoeft het ook niet tot problemen te leiden. Sterker nog, HNW schijnt zelfs goedkoper te zijn. Dus wat zaniken die werkgevers nou?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

2 comments on “Arbeidsmarkt: Vrouwen, moeders en de weg naar de top

  1. Pingback: Tweets die vermelden Arbeidsmarkt: Vrouwen, moeders en de weg naar de top | HI-RE Blog -- Topsy.com

  2. Pingback: AMC: Respect moet je verdienen | HI-RE Blog

Comments are closed.