Arbeidsmarkt: Lekker niks doen

Delen

“De vrije woensdagmiddag is heilig”, zegt opvoedblad Groter Groeien. De vrije woensdag is het gevolg van de uit het Stenen Tijdperk stammende gewoonte dat kinderen op woensdag de halve dag thuis zijn. En deze heiligheid geldt vooral voor moeders. Zij draaien in 75% van de gevallen voor dit dagdeel op, naast de BSO en de vaders die voor de overige 25% verantwoordelijk zijn voor de opvang van de kids op woensdag.

Tegelijkertijd zou tweederde van deze moeders op woensdagmiddag het liefst op de bank liggen en vindt 42% de woensdagmiddag erg stressvol.

Nu weet ik niet precies hoeveel vrouwen hun baan stressvol vinden, dus kan ik niet bepalen of een middag met de kids statistisch stressvoller is dan werken. Mijn eigen ervaring is dat je op het werk doorgaans wat beter je eigen tijdsindeling en ritme kunt bepalen dan met een stel koters om je heen, maar dat zal ook wel te maken hebben met het soort werk dat ik altijd gedaan heb.

Moeilijk, moeilijk

Nu vind ik dat vrouwen het zichzelf niet altijd makkelijk maken. Des te schandelijker dat er vervolgens mannen zijn die de zaak verergeren door zich er op een domme manier over uit te laten. Bijvoorbeeld de – hopelijk verkeerd, maar letterlijk geciteerde – uitspraak op P&Oactueel dat het niet realistisch is “dat vrouwen í¨n een baan í¨n kinderen moeten hebben”. Nee stel je voor. “Dat kun je niet vragen, die verwachting is veel te hoog”. Wie echt wil weten wie degene is die dergelijke flauwekul weet uit te kramen, moet maar op de link klikken. Je krijgt er dan gratis nog meer bizarre uitspraken bij. En o ja, volgens deze meneer is het de schuld van de overheid. Die schopt vrouwen aan het werk.

Zou het daardoor komen dat moeders de woensdag zo stressvol vinden? Omdat ze – na het taxií«n naar de verschillende clubjes en het samen knutselen en thee drinken – niet eens even rustig op de bank kunnen gaan liggen, maar tegen dit soort stompzinnige overtuigingen moeten opboksen?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

2 comments on “Arbeidsmarkt: Lekker niks doen

  1. Pingback: Tweets die vermelden Arbeidsmarkt: Lekker niks doen -- Topsy.com

  2. Herman Leusman

    Grappig toch, dat mensen ‘opdraaien’ voor de opvoeding van hun kinderen. Je zult het kind maar zijn.

Comments are closed.