Recruitment: Welk type w&s bureau kiezen we in 2011 (deel 2)?

Delen

Zoals in het vorige deel al aangegeven, willen we graag in drie delen de typen werving-en- selectiebureaus behandelen. Uiteraard is het ondoenlijk om de gehele lading te dekken, maar we denken dat je drie soorten bureaus kunt onderscheiden:

  1. Brokers of Recruitment Consultants;
  2. Werving-en-selectiebureaus;
  3. Headhunters en Executive Search organisaties.

In het eerste deel zijn we ingegaan op Brokers of Recruitment Consultants, waarbij de focus van het bureau vaak ligt op de kandidaat. Deze vertegenwoordigt immers het kapitaal waaraan ze verdienen. Snelheid, expertise en businesskennis is de tweede pijler van hun succes. Het snel regelen van gesprekken bij verschillende partijen, waarbij de kandidaten in gesprek gaan met vakgenoten. Veelal ligt het contact bij de business en wordt HRM of recruitment pas later in het proces betrokken. In dit deel gaan we kijken naar de Werving- en selectiebureaus, waarvan mijn beeld was dat deze redelijk klassiek opereren.

Werving-en-selectiebureaus: De Allrounder!

Als we kijken naar W&S bureaus kunnen we een onderscheid maken in allround of gespecialiseerde bureaus. Allround bureaus doen vaak alle mogelijke functies, van secretaresse en boekhouder tot verkoper en in veel verschillende branches. Soms specialiseren recruiters zich binnen een allround bureau in een bepaalde functiegroep (finance, ICT, sales). Meestal weten ze relatief weinig van de specifieke wensen van de opdrachtgevers. Ze hebben niet altijd persoonlijk contact met de manager, maar vaak met een recruitmentafdeling. Ze proberen op basis van de informatie die ze hebben snel tot een match te komen.

Het andere model binnen een allround bureau, is dat een recruiter verantwoordelijk is voor een opdrachtgever. Ze kennen het bedrijf dan wel beter, maar houden zich dan met verschillende functies bezig,waardoor ze wat minder van de rollen afweten en deze nooit allemaal kunnen invullen. Voor grote organisaties is het echter gemakkelijker om met grote allround W&S bureaus raamcontracten af te spreken. Deze grote allround bureaus moeten het hebben van bulk en productie draaien. Je ziet vaak dat men werkt met accountmanagers en uitvoerende bureaurecruiters. In het verleden verkochten deze bureaus vaak advertenties in kranten of magazines, waar je als klant fors voor moest betalen. Naast de “˜fee’ voor de plaatsing (als dat lukte), betaalde je ook voor de advertentie. Veelal werd hier dus fors aan verdiend.

Werving-en-selectiebureaus: De Specialist!

Als we kijken naar de trends van de afgelopen jaren, dan zie je vaak dat organisaties, naast de grote bekende bureaus, ook contracten afsluiten met kleinere bureaus die meer gespecialiseerd zijn. Het voordeel dat deze groep heeft, is dat ze gespecialiseerd zijn in een bepaalde functiegroep. De recruiters hebben vaak meer verstand van het vakgebied en hebben al een netwerk van kandidaten binnen de functiegroep. Daarnaast kunnen ze ook vaak aangeven wat de trends in de markt zijn, wat voor speciale eisen de desbetreffende doelgroep heeft en of het lastig of makkelijk wordt om te gaan werven.

Laten we Independent Recruiters, een gespecialiseerd bureau, eens nader bekijken. Independent Recruiters richt zich op financií«le, ICT en commercií«le functies. De consultants zijn gespecialiseerd in de volgende vakgebieden, zoals Finance & Control; ICT; Sales, Marketing & Communicatie; Verzekeringen; Audit/Risk; Wholesale Banking & Investment Banking, Retail Banking; Private Banking / Vermogensbeheer; Econometristen/Wiskundigen; Recruitment/HRM; Project management/Programma management/Consultancy. Kortom, expertise gekoppeld aan een vakgebied. Opvallend is dat de consultants deze specifieke ervaring opgedaan hebben in dat vakgebied of uit het vakgebied zelf komen. Wat daarnaast opvallend is, is dat Independent Recruiters recruitment ook als vak ziet en daar de consultants ook in opleidt. Een logische carrií¨restap vanuit het bureau is een rol als corporate recruiter. En als ze dan overstappen, dan is dat vaak naar de klant waar hun expertise het beste op aan sluit.

Wat doet Independent Recruiters anders dan de andere bureaus? Wat is het geheim?

Na een telefoongesprek met Olfertjan Niemeijer, Managing Consultant van Independent Recruiters, krijgen we een deel van het antwoord. “˜Onze consultants zijn geen CV schuivers‘, aldus Olfertjan Niemeijer. “˜Wij willen van toegevoegde waarde voor onze klant zijn en dat hebben we gemerkt gedurende de crisis. Samen met klanten werd gekeken hoe ze er qua werving voor stonden en hebben we creatief meegedacht. Een aantal klanten heeft ons inderdaad op de lijst gezet als preferred supplier, naast de bekende grote bureaus. Dat is voor ons erkenning dat we het goed doen. Wij moeten het namelijk niet van bulk hebben, maar veelal van specialistische rollen waar de kandidaat vaak erg schaars is. Zo hoorden we tijdens de crisis regelmatig van klanten dat ze een hiring freeze hadden. Wij hoorden niet alleen van de klanten tijdens deze freeze, zij hoorden ook van ons! Ook als er niet direct te verdienen viel en we ze vaak op heel andere manieren ondersteunden.’

“˜Je vakgebied kennen en weten wat er bij concurrenten speelt, is een belangrijk aspect voor een recruiter. Je klant informeren is juist je toegevoegde waarde en daarin verschillen wij van menig ander bureau.’

Als kleiner bureau moet je het in het geval van Independent Recruiters het echt van je expertise hebben, maar waarvan nog meer? Olfertjan Niemeijer heeft de afgelopen jaren behoorlijk geí¯nvesteerd in nieuwe tooling en hij heeft aan menige bí¨ta tests meegewerkt en meegedacht. Het geheim zit hem in het meten, weten, maar ook experimenteren.

Independent Recruiters adverteert nog steeds op de verschillende jobboards. Waarom? De reden is natuurlijk dat dat nog steeds genoeg plaatsingen bij klanten oplevert, anders waren ze bij Independent Recruiters daar allang mee gestopt. Hetzelfde geldt voor searchen en netwerken. Wat hebben ze nog meer?? Tja….social media. Bij Independent Recruiters waren ze één van de eersten die actief aan de slag zijn gegaan met LinkedIn, waren ze waarschijnlijk het eerste bureau dat aan de slag ging met de Recruiters Suite van LinkendIn en verder twitteren en experimenteren ze er op los.

Er wordt wel altijd gemeten. “˜Als het niet direct of indirect omzet oplevert dan stoppen we er mee‘, aldus Olfertjan Niemeijer. “˜Levert het voldoende op, dan zetten we het professioneel in en bedden het in onze bedrijfsvoering en -processen in. Veel bureaus maken daar de fout en blijven social media beschouwen als een vorm van spielerei. Wij zien het als een manier om met kandidaten in gesprek te komen. Daarna volgt al snel een gesprek en een introductie bij de klant.’

We blenden als branche

Wat kunnen we nu eigenlijk zeggen, of concluderen over de werving-en-selectiebureaus? Ik had gehoopt een mooie en duidelijke conclusie te kunnen trekken en een mooie en steriele indeling te kunnen maken als het gaat om werving-en-selectiebureaus. Helaas is de werkelijkheid weerbarstig en moet ik concluderen dat er vele vormen zijn en dat het ene bureau meer op schaalvoordeel inzet en het andere, veelal kleinere bureaus, op expertise.

Wel zie je de klassieke bureaus steeds meer verdwijnen en zie je een toename aan specialistische bureaus. Daarnaast ben ik natuurlijk blij dat er bureaus zijn die het vak van recruiter serieus nemen en daarin willen investeren. Als ik naar Independent Recruiters kijk, zie ik een bureau dat innovatief is en niet alleen de concurrentie een stapje voor is, maar vaak ook de klant. Menig corporate recruiter zal zijn vingers aflikken bij het zien van de cockpit waar ze bij Independent Recruiters mee werken. Het mooie is dat Olfertjan Niemeijer zijn klanten vaak een blik in de keuken geeft en kennis met ze deelt. Innoveren zit in de genen en is een onderdeel van de bedrijfsstrategie, maar wel meten of het direct gerelateerde omzet oplevert.


Delen

3 comments on “Recruitment: Welk type w&s bureau kiezen we in 2011 (deel 2)?

  1. Pingback: Tweets die vermelden Recruitment: Welk type W&S bureau kiezen we in 2011 (deel 2)? -- Topsy.com

  2. Pingback: Recruitment: Gezondheid en solliciteren

  3. Pingback: Recruitment: Met zijn allen op zoek naar de heilige graal

Comments are closed.