Social Media: Blogtrends – bloggen tot je een ons weegt of een ton verdient

Delen

Bloggende medewerkers zijn productiever, heeft een onderzoek van de Universiteit van New York aangetoond. Productiever dan niet-bloggende medewerkers, veronderstel ik. Bovendien leidt bedrijfsbloggen tot betere onderlinge relaties: “Een online gesprek leidt sneller tot een offline gesprek”. Als bloggende ZZP’er heb ik natuurlijk niet zoveel aan dat soort dingen.

Bovendien dacht ik laatst te hebben opgevangen dat bloggen dood is. Dat we alleen nog maar twitteren. En Facebooken. Maar het blijkt dat er verschil is tussen “˜persoonlijk’ en “˜zakelijk’ bloggen. Voor het eerste gaat Facebook inderdaad een stuk sneller. Maar in het laatste geval – het nog levende geval, zeg maar – is bloggen een waardevol onderdeel van de marketingmix.

Dat wordt duidelijk in deze post over “˜business blogging’: “Let me ask you a question: when was the last time you searched for the solution to a problem and got a Facebook page as the top result?” Het is mij inderdaad nog nooit overkomen. Wel zie ik dat meer en meer bezoekers met hele concrete zoekvragen op dit blog terecht zijn gekomen. Tussen de “˜professionele’ en de “˜persoonlijke’ bloggers hebben zich blijkbaar de kleine “˜business’-bloggers genesteld: de onderzoekers, freelancers, adviseurs of coaches. En zij bloggen gewoon door.

Trends

Binnen de blogwereld zijn – hoe kan het anders – trends zichtbaar. De belangrijkste is wel dat veel deskundologen voorspellen dat businessbloggen in 2011 “˜hot’ zal zijn. Sterker nog: “If you don’t have a corporate blog, you are way behind the curve.” Dit rapport zet e.e.a. op een rijtje en de belangrijkste naar mijn bescheiden mening zijn:

  • Push marketing wordt steeds minder effectief, blogs worden steeds belangrijker
  • Organisaties moeten meer bloggen vanuit de medewerker en niet vanuit het merk
  • Het belang van curatie groeit: het vinden, bewerken en distribueren van content die interessant voor je doelgroep
  • Blogs zullen een vitale rol gaan spelen voor klanten die op zoek zijn naar productinformatie
  • Blogs die geen constante kwaliteit content leveren, leggen het loodje

Er is wel één belangrijke voorwaarde verbonden aan succesvol businessbloggen: “It will need to be incorporated into an overall marketing communications plan”. Dat betekent onder andere een strakke integratie met andere manieren om je op het web te vertonen. Maar dan kan bloggen een nieuwe vorm van “˜brand identity’ worden en bedrijven die dat niet hebben, zullen daar nadeel van gaan ondervinden.

Bloggen is dus alive and kicking en daarnaast ook nog goed voor het binden en boeien in de organisatie. Bovendien is het leuk. Dus zo lang er geregeld iets langskomt waarover ik een mening blijk te hebben of waar ik graag wat meer over wil vertellen, gaat het bloggen hier gewoon door. Zelfs al is de titel van dit artikel – zeg maar dag tegen die strakke integratie – eigenlijk veel te lang voor Twitter.

Andere artikelen van Annemarie:


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Social Media: Blogtrends – bloggen tot je een ons weegt of een ton verdient

  1. Pingback: Arbeidsmarkt: Anoniem solliciteren werkt niet – maar wat dan wel?

Comments are closed.