Arbeidsmarkt: Work4People, please

Delen

Vorige week werd ik opgeschrikt door het bericht dat Tempo-Team en het blad Margriet de handen ineen hebben geslagen om de 1,4 miljoen vrouwen in dit land die nog niet aan het werk zijn, aan de slag te krijgen. Onder de naam Work4Women bieden zij banen aan die goed te combineren zijn met “de zorg voor het gezin”. Daarnaast wordt voorzien in “begeleiding en ondersteuning bij praktische problemen, zoals het vinden van kinderopvang”.

Het klinkt allemaal sympathiek. Maar het eerste wat ik dacht, was: “Het zal toch niet waar zijn?!”

Ik kan het hele rijtje wel weer opsommen: minder dan de helft van de vrouwen in dit land kan voor zichzelf zorgen; vrouwen hebben niet voldoende invloed in de top van bedrijven; de verdeling van werk en zorgtaken is nog steeds scheef. Het klopt niet, maar we krijgen het blijkbaar niet voor elkaar.

Help wanted

De vraag is alleen wel: waar ligt dat aan? Ligt dat aan de buitenwereld die tegenwerkt? Ligt het aan vrouwen zelf? En belangrijker nog: wat kan er tegen gedaan worden? En dan kan ik met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom er – na die vermaledijde vacaturebank voor vrouwen – nu een dergelijke samenwerking moet worden opgetuigd. Het is pappen en nathouden. Het is ongewenste beeldvorming. Het is een commercií«le truc.

Dit land heeft de afgelopen jaren geleden onder een kabinet dat op de een of andere manier volop de ruimte kreeg om z’n eigen bemoeizuchtige geloofsovertuigingen aan ons op te dringen. Onder het mom van “˜keuzes’. Maar daardoor stimuleren allerlei fiscale en andere omstandigheden – zoals de kosten en de beschikbaarheid van kinderopvang – vrouwen juist om niet aan het werk te gaan. Want het “levert niet genoeg op”. Alsof het daarom gaat. En als een relatie eindigt, hoeft een vrouw – die soms jarenlang niets heeft uitgevoerd – alleen maar een hand op te houden en haar ex mag nog twaalf jaar voor haar zorgen (mijn eergevoel laat dat niet toe en je zal die ex maar zijn).

Het veranderen van regels zou dan ook wel eens veel meer effect kunnen hebben dan allerlei mutsige initiatieven. Als niet-werken geld kost, komt misschien inderdaad het moment dat mannen hun vrouwen de arbeidsmarkt op schoppen. Of nog beter: dat vrouwen dat zelf doen. Geen werk voor vrouwen, maar gewoon werk voor mensen. Work4People!

Andere artikelen van Annemarie:


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Arbeidsmarkt: Work4People, please

  1. Pingback: Arbeidsmarkt: ‘Personality’ – vaag hoor

Comments are closed.