Recruitment: De fietsende recruiter

      Reacties uitgeschakeld voor Recruitment: De fietsende recruiter
Delen

Recruiters zijn geen recruiters, maar jagers, vissers of boeren; bovendien hebben ze een heleboel verschillende functies: HR-medewerker, communicatiedeskundige, accountmanager en consultant. Maar nu blijken ze ook nog te moeten kunnen fietsen en zoals iedere Nederlander weet: dan moet je twee dingen tegelijk doen – trappen en sturen.

Trappen om vooruit te komen en sturen om de goede kant op te gaan. Een artikel op Fistful of Talent onderzoekt deze fietsinsteek. En hoewel het aantal recruitmentmetaforen intussen verontrustend groot begint te worden, is het toch een aardige vergelijking.

Het komt aan op strategie én uitvoering. Wie alleen trapt, wordt heel moe, maar heeft geen idee waar de reis naartoe gaat. Wie alleen stuurt, komt í¼berhaupt nergens. Het een kan niet zonder het ander, maar wat is dan trappen en wat is sturen?

Fietsles

De recruitmentfietsles begint met trappen. Dat wil zeggen:

  • Vacatures vervullen
  • Managers bedienen
  • Kandidaten fatsoenlijk behandelen
  • Netwerken met potentií«le kandidaten
  • Rapporteren over resultaten

Heel belangrijk, maar… “If that is all your talent acquisition team does, you can be really busy and get nowhere”. Sturen dus, in de vorm van:

  • Het opzetten van een servicegericht en flexibel team
  • Het proces zó inrichten, dat er voor kandidaten positieve ervaringen ontstaan
  • Op de hoogte blijven van ontwikkelingen en weten waar kandidaten zich bevinden
  • Verzamelen van deugdelijke informatie op basis waarvan acties kunnen worden opgezet
  • Meedenken over personeelsplanning en prognoses

Dus niet alleen piekeren over die openstaande vacatures of – nog erger – als een kip zonder kop aan het werven slaan, maar zorgen voor een goede inbedding en balans tussen denken en doen.

Bewuste beslissing

Maar helemaal aan het begin staat nog iets anders. Wie wil leren fietsen, moet eerst een fietskopen. Een bewuste beslissing nemen. In dit geval: de beslissing om expliciet aandacht te besteden aan arbeidsmarktcommunicatie en recruitment en daarvan ook de consequenties aanvaarden, in de vorm van het investeren van tijd, geld en capaciteit. Want ook hier geldt: je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:
Social Media: Sociale recherche
Recruitment: Waar blijft de shake out onder vacaturesites?
Arbeidsmarkt: De jeugd van vroeger en tegenwoordig
AMC: Employer branding is hot
Recruitment: Omrommelen met vacatures


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.