Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 1)

Delen

Wie het boek van 3 naar 10.000.000 vrienden heeft gelezen, kent het verhaal over Hyves. Althans kent het verhaal Hyves door de ogen van Raymond Spanjar. Een verhaal dat Raymond Spanjar op zeer vlotte en humoristische wijze vertelt en je meevoert naar de wereld van Hyves. Een verhaal waaruit blijkt dat het ontstaan van Hyves niet zonder slag of stoot is geschied. Geld, concurrentie, haast, struikelblokken, geloof; het heeft alle ingredií«nten om te mislukken of juist te slagen.

Hyves is opgericht door….?

Zoals het ontstaan van Facebook onlosmakelijk verbonden is met Mark Zuckerberg, is het ontstaan van Hyves onlosmakelijk verbonden met Raymond Spanjar, Floris Rost van Tonningen en Koen Kam.

Raymond Spanjar en Floris Rost van Tonningen kennen elkaar van het Hilversumse gymnasium en hun vriendschap verdiept zich wanneer zij beiden een jaar lang na het afronden van het gymnasium samen naar talenscholen gaan in Cambridge en Cannes. Terug van hun buitenlandse talenavontuur wacht in Nederland een nieuwe studie voor beiden. Studerend in verschillende steden (Spanjar in Amsterdam Economie en Psychologie en Rost van Tonningen Delft Industrií«le vormgeving) verwatert de vriendschap niet. Dagelijks is er contact, ook omdat beide fanatiek beleggen in zowel aandelen als opties.

IEX.nl

Raymond en Floris zijn beide fanatieke beleggers, maar in hun zoektocht naar informatie over beleggen, komen zij altijd uit op Amerikaanse beleggingssites. Nederlandse sites over beleggen zijn er gewoon niet. Reden voor Floris en Raymond om in 1988 de financií«le community, IEX.nl op te richten. De ideeí«n en ontwerpen die Raymond en Floris hebben, worden door de in dienst genomen website-bouwer niet goed vertaald en via een huisgenoot van Floris komen de heren in contact met Koen Kam. In een paar weken tijd bouwt Koen een gehele nieuwe site én… geheel naar wens.

Al snel wordt IEX.nl de belangrijkste onafhankelijke website voor beleggersinfo en het hoogtepunt van het bestaan van IEX.nl in in beheer van Floris en Raymond vindt plaats op 1 april 2000, ten tijde van de enorme dotcom-hype.

Vanaf 1 april kunnen beleggers zich inschrijven voor aandelen van het bedrijf F/Rite Air. F/Rite Air is een bedrijf dat lucht verwarmt en deze warm lucht werkt als anti-depressivum.  Door allerlei geruchten en speculaties loopt het storm bij de inschrijving van de aandelen van dit bedrijf.

Maar…. ging er bij de datum niet even een lichtje bij je branden? Juist… 1 april! Floris en Raymond plaatste het bericht over de aandelenverkoop als 1 aprilgrap en dachten bij het plaatsen van het bericht dat het er zo dik bovenop lag dat niemand daar í¼berhaupt in zou trappen, maar niets is dus minder waar.

Als Raymond de volgende dag, na een avondje stappen, zijn mailbox opent, vindt hij daar meer dan 300.000 berichten…

Iedereen wil aandelen en zo verkopen Raymond en Floris bijna 20 miljoen aan gebakken lucht en staat deze grap nogsteeds in de top 100 van 1 aprilgrappen van het Museum of Hoaxes.

Na dit succes wordt de site verkocht aan IMC en vertrekt Floris naar Amsterdam om zijn Delftse studie te verruilen voor economie en Raymond verruilt de Hollandse bodem voor mooie, aanlokkelijke Zuid-Amerikaanse stranden.

Startphone

In de Verenigde Staten wordt in maart 2003 Friendster.com online gezet. Friendster is ’s werelds eerste sociale netwerk en heeft binnen een jaar 6 miljoen leden. Friendster is een hype! Google wil Friendster kopen, maar aangezien dat niet lukt, stappen zij over op plan B en zet Google Orkut op. Ook Orkut groeit als kool, maar is alleen te gebruiken op invite.

Begin 2004 komen Floris en Raymond weer op elkaars pad. Raymond is terug in Nederland en Floris heeft net een kantoortje gehuurd aan de Prinsengracht om zich vanuit daar samen met Koen Kam bezig te houden met Startphone. Startphone is een website voor smartphone gebruikers en de focus ligt op mobiel internet. Nu Raymond toch in Nederland is, raakt ook hij betrokken bij Smartphone.

In Nederland begint langzaam ook het bestaan van Friendster en Orkut door te dringen en de eerste Nederlanders gaan er mee aan de slag. En begin juni 2004 weten ook de heren Floris, Raymond en Koen een uitnodiging te bemachtigen en begint hun verkenningstocht. Een verkenningstocht die leidt tot een andere strategie. Niet langer meer de focus op mobiel internet, maar op social. En twee weken na het lanceren van de site van Startphone wordt het roer volledig omgegooid.

Simpel, snel en luisteren

Nu de focus van mobiel naar social is verschoven, betekent dat dat er een nieuwe website moet komen met een andere functionaliteit en ander ontwerp.

Koen, loopt ondertussen al lang genoeg mee om te weten waar het fout kan gaan en heeft een mooi motto:

Release early, release often and listen to your customers.”

Oftewel, er moet snel een eerste simple versie komen en de rest voegen we nog wel toe als het nodig is (als daar vraag naar is). Het eerste ontwerp is simpel, deels gebaseerd op het Orkut van Google met daarbij nieuwe toepassingen. Foto’s op het profiel kunnen zetten en zien is één van de belangrijkste toevoegingen.  Ook nieuw is gaandeweg het kunnen toevoegen van waar je mee bezig bent, de huidige WWW’s.

De plannen zijn er, maar er is haast geboden. Grote concurrenten, zoals Google met veel geld en vele programmeurs liggen op de loer en ontwikkelen door.

Koen, Floris en Raymond moeten op zoek naar programmeurs. Programmeurs om de boel te maken, maar geld is er niet echt. Er is nog wat geld van de verkoop van IEX.nl, maar na de belasting en de komst van de euro is de berg behoorlijk geslonken.

Een vacature wordt geplaatst op Monsterboard, vele CV’s worden gelezen en afgekeurd. Maar uiteindelijk worden er twee juweeltjes gevonden, Reinoud Elhorst en Albena Georgieva. Geld om de salarissen van deze twee te betalen is er wel, maar er is niet genoeg om alle plannen te verwezelijken.

Money, money, money… it’s all about the money

Aangezien er niet genoeg geld in kas (bankrekening of oude sok) is om alle plannen te gaan verwezenlijken, moet er gezocht worden naar een externe geldbron. Een zoektocht, overigens waar de heren nog meerdere malen mee bezig zullen zijn om het geld voor hun plannen bij elkaar te krijgen.

Via-via is er contact met een enthousiaste partij, die graag zou willen investeren, maar de portemennee eigenlijk leeg heeft. Een consortitum van investeerders biedt de oplossing en Floris, Raymond, Koen, papa Spanjar en een oom van Floris (Burt Rost van Tonningen) verschaffen het kapitaal.

De financiering voor de plannen van Raymond, Floris en Koen blijft een structureel probleem. Het business model van een sociaal netwerk is dan nog ontgonnen terrein. Een terrein, waar de gevestigde orde eigenlijk ook nog eens van verwacht dat het nooit een oogst zal opbrengen en een terrein waar het ook geen feeling mee heeft.

Het zoeken naar inkomsten en naar investeerders brengt Raymond en Floris overal, maar soms ook nergens.

Remember my name… (Fame)

Nu het geldprobleem enigszins is opgelost, begint de tijd te dringen. 13 september moet er live gegaan worden en alles loopt voorspoedig, maar…. er is nog geen NAAM!

Terrasjes op zonnige middagen in het Vondelpark, hulp van vrienden en kennissen, er moet een naam komen.

Uiteindelijk komen ze bij Hives. En Hives is het eigenlijk helemaal.  Een Hive is een bijenkorf en de metafoor van zoemende (buzz) bijtjes die dingen delen, is werkelijk schitterend. Maar… Hives.com bestaat al en is een site voor netelroos. Niet echt iets waarmee je geassocieerd wilt worden en denk eens aan de spelling… H..I…V…

Hives, dus einde oefening? De voordelen van de naam (lekker kort, makkelijk te onthouden en te vervoegen. Ik hive, een hiver, let’s hive) zijn wel heel erg groot, maar de associaties met de naam zijn wellicht nog veel groter.

Hives… blijft toch wel wat zoemen in de achterhoofden en na een brainstormberaad met huisgenoten, komen ze op hun Eureka-moment. Lyke, je denkt vast dat ik een schrijffout maak en Lieke bedoel… Et voila, daar is het antwoord op het Hives-probleem. Hives wordt Hyves. No more netelroos, no more H…I…V…

Nu het beestje een naampje heeft, kan de site gelanceerd worden en op 22 september worden de 109 leden van Startphone doorverwezen naar Hyves.nl.

Floris, Koen en Raymond nodigen iedereen uit die ze kennen. Familie, vrienden en kennissen. En de database groeit ook. 3, 4 procent. Dat is mooi, maar niet als je weet dat dat allemaal familie is.

Morgen in het tweede deel meer over het ontstaan van Hyves.


Delen

2 comments on “Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 1)

  1. Pingback: Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 2) | HI-RE Social Medium

  2. Pingback: Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 3) | HI-RE Social Medium

Comments are closed.