Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 2)

Delen

Er is een naam, er is een site en nu….

Groeien, groeien, groeien…!

Nu de lancering van de site een feit is, werpen de heren bijna ieder uur een blik op de database… Zijn er al nieuwe leden??? Maar nieuwe leden blijven uit en ieder incidenteel nieuw lid wordt dan ook met gejuich ontvangen.

Allerlei pogingen en ideeí«n om de groei te bevorderen, lijken niet echt te werken totdat ze op het idee komen (geí¯nspireerd door het boek van Malcolm Gladwell – The Tipping Point) om Connectors in te schakelen. Connectors zijn mensen, die zich onderscheiden omdat ze heel veel mensen kennen. Als de theorie van Gladwell werkt, heb je maar een handjevol connectors in de Amsterdamse studentenwereld nodig om de Amsterdamse studentenwereld aan het hyven te krijgen. En als “˜voormalige’ (lid ben je volgens mij totdat de dood je scheidt) leden van het Amsterdamse studentencorps hebben Floris en Raymond nog wel wat contacten bij dit Amsterdamse corps.

Deze strategie werpt inderdaad zijn vruchten af. Zeker door het enthousiasme van connector Alexander van Andel, die zich actief op Hyves stort en met hem, de mensen om hem heen.

Het aantal leden van Hyves begint te groeien en het zijn niet langer bekenden of via-via bekenden. Onbekende mensen worden lid van Hyves. Eindelijk.

Toch is de ledengroei van Hyves nog niks vergeleken met de ledengroei van Friendster en Orkut. Groeit Hyves met 36 leden per dag, Friendster en Orkut groeien met 36 leden per minuut.

Ondertussen gaan de technische ontwikkeling bij Hyves natuurlijk gewoon door en worden er allerlei nieuwe toepassingen toegevoegd. Waarvan de mogelijkheid tot het achterlaten van een krabbel misschien wel de allerbelangrijkste is én ook zorgt voor een actiever gebruik van Hyves door haar leden.

Maar de groei van het aantal leden gaat niet hard genoeg. Acties om het aantal leden te laten groeien, helpen wel iets, maar nog niet genoeg.

De rest van de wereld staat ook niet stil en neemt het aantal sociale sites toe. Sites waar het team van Hyves naar kijkt en van leert. Hoe het niet moet, maar zeker ook hoe Hyves zelf dingen kan verbeteren of anders kan toepassen. Zo laat Hi5.com hun bijvoorbeeld zien hoe je je uitnodigingsproces listiger en effectiever kan inzetten. Wie deel uit wil maken van de Hi5.com-site wordt gedwongen om tevens zijn gehele Hotmail-adresboek uit te nodigen om lid te worden van Hi5.com en lijkt het onmogelijk om lid te worden zonder dit te doen. d Het voordeel hiervan is dan wel weer dat je als nieuw lid gelijk kan zien wie van je contacten al binnen dit netwerk aanwezig is en heb je als nieuw lid snel en gemakkelijk al een heel netwerk. En eerlijk is eerlijk een volle kamer binnenkomen, waar je al veel mensen kent, is prettiger dan een kamer binnenkomen waar iedereen de grote onbekende is.

Is dit de manier waarop Hyves zijn ledenaantal zal kunnen laten groeien? Hyves past inderdaad haar uitnodigingsproces aan, maar is daarin veel transparanter dan Hi5.com is. Bij de registratie van een nieuwe Hyver is het, in tegenstelling tot bij Hi5.com, niet onmogelijk om het uitnodigen van je gehele e-mailadresboek over te slaan en moet je handmatig aangeven wie je wilt uitnodigen. Bovendien is Hyves veel duidelijker over wat er gebeurt.

Deze veranderingen in het uitnodigingsproces blijken te werken en de lang gehoopte groei is daar. Hyves begint te groeien en te groeien en te groeien. Per dag groeit het aantal leden met 15 procent! Geweldig, maar…..

De enorme groei van leden zorgt voor veel meer verkeer op de site van Hyves en iedereen die iets weet van websites, websiteverkeer en servers, weet wat dit kan betekenen.

De gehele site van Hyves draait op één server en dat werkt prima totdat je heel veel verkeer krijgt op je site. Dan wordt je site namelijk traag en een trage site vinden je bezoekers niet leuk. De klachten over de snelheid van Hyves zijn dan ook niet van de lucht. Het is dan ook tijd voor een server erbij, maar gezien de snelheid waarmee Hyves groeit, is er meer dan één server nodig om de site weer op snelheid te krijgen.

And again… it’s all about the money (dum dum didudumdum)

Eén servertje erbij is misschien niet zo’n probleem, maar Hyves heeft er veel meer nodig.  En meer servers betekent ook meer kosten. Kosten die betaald moeten worden met geld, wat er niet is. Er moet gezocht worden naar investeerders.  Verschillende partijen worden benaderd. Afwijzingen en kennismakingsgesprekken volgen elkaar op.

Elk uur dat Hyves draait op de oude server is er één teveel.  De groei, de buzz, het verkeer op de site en de bekendheid alles neemt toe en hard. Het is afwachten totdat het misgaat en dat gaat het ook. En goed.

Nadat Hyves zuchtend en kreunend het nieuwe jaar (2005) is ingerold, gaar het eind januari 2005 mis. Er treedt een storing op in het mailsysteem waardoor uitnodigingen van Hyvers meerdere keren verstuurd worden. Niet één keer, niet twee keer, maar soms duizenden keren. Namens de 16-jarige Tommy worden er 156.000 uitnodigingen verstuurd.

De noodzaak van nieuwe servers en daarmee geld, neemt meer en meer toe en… het komt er ook. Een investeringsinjectie van 300.000 euro zorgt voor een nieuw serverpark en de snelheidsproblemen komen daarmee onder controle. Er is weer geld, er is weer snelheid, er is weer lucht, maar voor hoelang?

Morgen in deel 3 het laatste gedeelte over het onstaan van Hyves…

Gerelateerde berichten:
Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 1)


Delen

1 comment on “Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 2)

  1. Pingback: Social Media: Hyves en hoe het allemaal begon…. (deel 3) | HI-RE Social Medium

Comments are closed.