Social Media: Beste best practice Hyves

      Reacties uitgeschakeld voor Social Media: Beste best practice Hyves
Delen

Hyves heeft verschillende leuke en succesvolle cases en virals op haar naam staan. Van het Wereld Natuur Fonds tot aan de Libelle, van C1000 tot de Match-o-tron relatietest van Vrij SOA Vrij. Met 10 miljoen leden is Hyves natuurlijk een mooi media om doelgroepgericht je boodschap te verspreiden. En bedenk maar eens even wat Hyves eigenlijk van je weet. Je naam, je leeftijd etc… alles wat je op je profiel invult  bij Hyves (maar natuurlijk ook bij Facebook etc.) komt in een mooie database terecht en met deze gegevens kan Hyves doelgroepgericht een reclameboodschap versturen.

De afgelopen dagen hebben we veel van deze virals en cases bekeken en unaniem vonden we één viral de leukste: De campagne van de overheid om veilig internetten te bevorderen. Deze campagne was een enorm succes en wist binnen 24 uur één miljoen mensen te bereiken. In de viral zie je een hoop gangsters die persoonlijke gegevens van iemand proberen te achter halen op een social media site. Ze komen steeds dichterbij. Foto’s van je vrienden, je naam, van alles komt voorbij. En jawel ze hebben je getraceerd en gaan op pad.

Maar al de volgende dag ontstaat er een hevige discussie over deze campagne. Waar iedereen eerst enthousiast was over deze campagne, valt het de overheid te verwijten juist te doen waar het in het filmpje tegen wil waarschuwen: Het gebruik van privé-gegevens want ook afgeschermde informatie blijkt in het filmpje meegenomen te worden.

Waar het doel was het internettende volk te informeren over de gevaren van persoonlijke info delen op internet, is de discussie nu of de overheid het wel zo nauw neemt met de privacy door gegevens te “˜misbruiken’. Een foutje in de samenwerking tussen Hyves en het reclamebureau en een woordvoerder van het desbetreffende ministerie liet weten dat ze niet verwacht hadden dat de campagne zo hard zou lopen (NRCNext). Misschien niet veilig, maar wel leuk 🙂

 


Delen