Arbeidsmarkt: Wanneer houdt die generatieflauwekul op?

      Reacties uitgeschakeld voor Arbeidsmarkt: Wanneer houdt die generatieflauwekul op?
Delen

Het is knap hoe we soms van niks een probleem kunnen maken. Zo ook in het zoveelste verhaal over de mismatch tussen generaties. Het is elke keer hetzelfde liedje: de ene helft van het alfabet kan niet met de andere helft door één deur.

Ik vind dat grote onzin. Onder andere omdat ik vind dat we eens moeten ophouden met “˜onderzoek’ doen naar zaken die niet of nauwelijks van belang zijn. De euro zit in een crisis en Europa schudt op z’n grondvesten. Me dunkt dat dat wel belangrijker zaken zijn. Hoewel beide – bij nadere beschouwing – wel een paar dingen gemeen hebben.

Die gemeenschappelijkheid zit “˜m in wat één van de vorige kabinetten – ik weet niet meer precies welk – “˜normen en waarden’ noemde. Wat vind je belangrijk? Welke keuzes maak je? Waar neem je verantwoordelijkheid voor?

Egoí¯stisch gedrag

De generaties X en Einstein lijken misschien mijlen van elkaar verwijderd, maar het zijn ouders en kinderen en ze delen behalve een huis één belangrijk en zeer vormend kenmerk: ze groeien op in onzekere tijden. De beste – zo niet enige – manier om daarmee om te gaan, is het nemen van verantwoordelijkheid en vertrouwen op jezelf. Dat probeer ik mijn Einsteintjes mee te geven, maar soms realiseer ik me ook dat dat kan leiden tot egoí¯stisch gedrag. Net zoals landen in de eerste plaats voor hun eigen belangen kiezen – zelfs al is dat op termijn misschien juist wel tegen het eigen belang. Als het om het “˜naakte’ bestaan gaat en het afwenden van akelige consequenties op korte termijn, maken we allemaal wel eens een verkeerde keuze.

Maar over generaties wil ik voorlopig even niks meer horen. We zijn allemaal mensen met het vermogen om te communiceren; laten we daar maar gebruik van maken. Praten én luisteren. En dat geldt voor het hele alfabet.

Meer lezen van Annemarie Stel? Annemarie schreef ook:

Social Media: Twitter – het einde van de discretie
AMC: Ik heb geen employer brand, dus ik besta niet
Recruitment: I’m a poor, lonesome recruiter and a long way from Facebook
Recruitment: 4.0, 5.0 – Het einde van recruitment?
Social Media: We sharen alles – zijn we daar blij mee of niet?

 


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.