AMC: Doe mij maar… David de underdog

Delen

Iedereen kent het verhaal: de onbeduidende herdersjongen David velt de Filistijnse reus Goliath met een welgemikte steenworp.  De sympathie van de meeste lezers onder ons zal uitgaan naar David, de (schijnbare) underdog. Hetzelfde geldt voor bedrijven en ondernemers: wie valt er niet voor de charme van het verhaal van Henri Peteri, de uitvinder van Quooker, die ontslag neemt bij Unilever en thuis op een zolderkamertje van zwaar verhypotheekt huis zijn ambitie van de-kokend-water-kraan realiseert?

Maar binnen Arbeidsmarktcommunicatie lijkt vooral het credo “bigger is better” leidend te zijn. Een blik op het Intermediair Favoriete werkgeversonderzoek, maakt het glashelder:

Intermediair Onderzoek Favoriete werkgever

2009 2010 2011
Rabobank Rabobank Rabobank
Philips Philips Philips
Shell Shell Shell
Unilever Unilever Unilever
KLM ING ING
ING KLM KLM
Heineken Heineken Heineken
Politie Koninklijke Ahold Google
Koninklijke Ahold TNO Achmea
TNO Google Koninklijke Ahold

Om in aanmerking te komen voor een top tien positie heb je tenminste vier kenmerken:

  • Je bent een sterk consumentenmerk;
  •  Je hebt duizenden medewerkers in dienst;
  • Je hebt internationale presence;
  • En boven alles heb je een sterke business marketingcampagne/machine.

Zonder dat lijkt een een top tien positie inhaalbaar, de positie van de grote merken is in beton gegoten. Een ArbeidsMarktCampagne gericht op het creí«ren van het beste werkgeversimago lijkt dus zinloos, tenminste als je Intermediairs Favoriete werkgever wil worden.

En hoewel ik mijn vrienden bij de Rabobank hun positie en het beeldje van harte gun, vraag ik me af of ze daadwerkelijk de meest favoriete werkgever zijn. En voor wie? Volgens de theorieí«n ieder geval niet voor nieuwe generaties. Bontekoning en andere tonen in hun onderzoeken aan dat jongere generaties informele netwerken, actieve steun van en contact met ervaren collega’s en authenticiteit verwachten van werkgevers. Nu niet direct kenmerken die ik associeer met de tien hierboven genoemde bedrijven. Daarbij: je kan deze bedrijven moeilijk beschrijven als één werkgever. Philips is zo’n veelomvattend en complex bedrijf. Vraag 100 medewerkers waarom ze bij Philips werken en je krijgt zeer uiteenlopende antwoorden.

Zo las ik vorige week in MarketingTribune een interessant artikel over underdog marketing. In tijden van crisis blijkt dit een interessante kans te bieden. Bij economische achteruitgang, de consument ervaart zijn eigen positie dan vaak als underdog, heeft hij of zij een voorkeur voor underdog merken en niet voor de powerhouses met enorme marketingbudgetten (Charlotte Buys, Marketingtribune, 2011). De crisis als marketingkans voor de Henri Peteri’s van deze wereld.

In mijn zoektocht naar een gave campus recruitment opdracht stuitte ik vorige week op zo’n heus klein werkgeversjuweeltje, MIcompany genaamd. Een werkgever van het formaat David met 35 medewerkers, een heel duidelijke focus qua dienstverlening, scherp afgebakende kandidatendoelgroep, uitstekende collega’s en een enorme groeiambitie. De bedrijfsomvang en eenduidigheid maken het heel goed mogelijk om de gewenste employer branding af te stemmen op de werkelijke identiteit van de onderneming. Volgens mij heeft MIcompany hiermee alle ingredienten in huis om uit te groeien tot de favoriete werkgever onder de informatica studenten met een passie voor Business Intelligence. De ervaren specialisten zitten een bureau verder (steile leercurve mogelijk), je mag direct werken voor topklanten (relevant en zinvol werk) en het bedrijf heeft een omvang waar iedere werknemer automatisch als individu (authenticiteit) in beeld is.

Het employer brand MIcompany is misschien niet de grootste, maar als ze het goed brengen wellicht met de meest favoriete werkgever…. onder de voor hen relevante doelgroep. En daar gaat het natuurlijk om. Employer Branding an sich heeft vanuit recruitmentperspectief natuurlijk geen waarde als het zich niet vertaalt in een vergroting van de aantrekkings- en conversiekracht.

Trouwens: David werd koning en hij zorgde bij vele vrouwen voor een rijk nageslacht aan zonen, waaronder Koning Salomo.

Nog een paar nachtjes slapen en dan weet ik welke Goliath mijn steen op 3 november op de Employer Branding Experience gaat verslaan.

Meer lezen van Koen Roozen? Koen schreef ook:

Recruitment: Doe mij maar een Dacia Duster!


Delen

1 comment on “AMC: Doe mij maar… David de underdog

  1. Pingback: Employer Brand door de ogen van Ron Jansen | HI-RE Social Medium

Comments are closed.