Employer Brand door de ogen van Ron Jansen

      Reacties uitgeschakeld voor Employer Brand door de ogen van Ron Jansen
Delen

Deze week is het dan zover; aanstaande donderdag vindt de Employer Branding Conference 2011 plaats. De afgelopen weken hebben we het daar al meerdere malen over gehad op HI-RE en een aantal extra artikelen met als onderwerp Employer Brand/Branding gepubliceerd. Vandaag in “gesprek” met Ron Jansen, geen onbekende hier op HI-RE. Ron is voorzitter van de Sectie Strategisch Recruitment van de NVP én neemt zitting in de Commissie NVP Sollicitatiecode. De NVP organiseert samen met Recruiters United, Vakgroep VEA en de SJP de Employer Branding Conference 2011. Reden voor HI-RE om ook aan Ron onder andere de vragen: Wat is Employer Brand?, Waarom is het zo belangrijk? en Hoe is het in Nederland eigenlijk gesteld met Employer Branding? te stellen.

1. Wat is de Employer Brand?

Eigenlijk is het een afgeleide van “The Brand” ofwel merk. Als je Employer Brand nader bekijkt, zijn er drie elementen te onderscheiden namelijk attracting, egaging en retaining. In het Nederlands het aantrekken van personeel, het betrekken van het personeel en het behouden van personeel.

2. Waarom is Employer Brand zo belangrijk?

Employer Brand is zo belangrijk omdat dat eindelijk een antwoord geeft op de vraag: Wat doet HRM nu eigenlijk? Employer Brand biedt je een framework en handvaten om het People gedeelte goed en begrijpbaar voor de Directie neer te zetten. Specifiek is dit voor Nederland belangrijk omdat in de praktijk  HRM, Recruitment en Communicatie niet goed op één lijn zitten en moeite hebben met de samenwerking of met hun rol.

3. Wat is jouw visie op de Employer Brand?

Mijn visie op Employer Brand is dat het een kans is die we als HRM professionals moeten aanpakken om nu eens eindelijk het People gedeelte in bedrijven verder vorm te geven en inhoudelijk uit te diepen. Voor dat laatste geld hoe ga je ervoor zorgen dat “People love what they do”?

4. Welke bedrijven hebben hun Employer Brand op orde of zijn voorbeelden van een sterke Employer Brand?

Apple, Google, Coca Cola, Nike, Starbuck, MacDonalds.

5. Is Employer Brand niet een nieuwe Hype net zoals bijvoorbeeld Great Place To Work, MVO, etc…?

Nee, in de USA en UK is men al veel verder dan in NL. Sterker nog daar is het Employer Brand denken veel verder en beter ingebed.

6. Wat is jouw ervaring (projecten, opdrachten) als het gaat om Employer Brand?

Als ik kijk naar waar ik gewerkt heb of waar ik projecten heb gedaan, dan valt het mij op dat HRM, Recruitment en Communicatie (AMC) zo fijn langs elkaar heen werken en vooral zo weinig mogelijk met elkaar te maken willen hebben. Ik begrijp dat niet. Ik zie weinig projecten die echt gezamenlijk worden opgepakt of dat men gezamenlijk beleid maakt of tot innovaties komt. Ik begrijp dat je rol als stafafdeling best lastig is, maar het samen willen werken en innoveren daar zit volgens mij wel het beginpunt.

 7. Heb je ook een voorbeeld van zo’n project opdracht (graag een (kleine) toelichting)?

Ja, een aantal, maar ik ga deze “˜Bad” practices niet delen. Zou niet zo netjes zijn, toch?!

8. Waarom staat de Employer Brand in Nederland nog in de kinderschoenen of waarom pakken Nederlandse bedrijven het niet op?

Enerzijds heeft dat te maken met de HRM professie die het lastig heeft om hun rol op te pakken en zichtbaar te maken. Zij zitten vaak niet aan tafel bij de directie of kunnen zaken agenderen voor de CEO bijvoorbeeld. Daarnaast heeft HRM moeite met innovaties en loopt het vaak achter de feiten aan. Het nieuwe werken, MVO maar ook de Employer Brand zijn daar goede voorbeelden van. HRM komt vaak als laatste en is geen trekker van dit soort vernieuwingen.

9. Hoe komt het dat de USA of UK er al veel verder mee is/zijn?

Zijn daar al veel verder mee! Wij in NL lopen echt wel 3 a 4 jaar achter.

10. Waar staat HRM in het Employer Brandverhaal? Heb je de indruk dat ze meedoen en  dat het op de HRM agenda staat?

Niet echt. Op een paar Internationale bedrijven na wel. Maar de meeste HRM weten gewoon niet wat ze er mee aan moeten. Ik zie wel dat ze op onderdelen wat oppakken. Je moet dan denken aan medewerkerstevredenheid of betrokkenheid.

11. Wat zijn jouw voorbeelden of “goeroes” als het gaat om de Employer Brand?

Brad Minchington, Simon Barrow, etc..

12. Zijn er ook al Nederlandse “goeroes” of zijn die er (nog) niet?

Nog niet echt! Maar hopelijk wel snel!

13. Welke Nederlandse bedrijven zijn al bezig met hun Employer Brand of hebben het al redelijk op orde?

Een organisatie als de Rabobank heeft het best al goed op orde qua imago of beeld. Kijkend naar het cooperatieve model dan zijn je klanten al goed betrokken. Hoe het zit met de medewerkers weet ik niet precies. Zelf heb ik mij altijd erg betrokken gevoeld bij Rabobank, maar dat had voornamelijk te maken met mijn collega’s en het management.

Gerelateerde berichten:

AMC: Employer Brand – de visie van Hans Kroonen
AMC: Doe mij maar… David de underdog
AMC: Allemaal “˜preferred employer’!
Employer Branding: schijn doet pijn!
Persbericht: Budget, draagvlak en positionering grootste struikelblokken voor employer branding


Delen