Recruitment: Hoe overtuig ik het management van LinkendIn?

      Reacties uitgeschakeld voor Recruitment: Hoe overtuig ik het management van LinkendIn?
Delen

Vorige week  kreeg ik de vraag voorgelegd van een recruitmentmanager hoe hij het management moest overtuigen van het succes van het gebruik van LinkedIn of Recruiters Suite van LinkedIn? Deze recruitmentmanager, zelf een generatie X, heeft te maken met een (ver)ouder(d) management, dat voornamelijk uit babyboomers bestaat en dat nog niet altijd evenveel van social media en sociale netwerken begrijpt. Laat staan dat ze daar zelf aanwezig op zijn. Toch best wel een lastig probleem. De recuitmentmanager wil graag, medewerkers hebben interesse, maar management is terughoudend. Hoe maak je nu een goede case waardoor het management enthousiast wordt en ja gaat zeggen?

De vraag overviel mij op dat moment, maar “on the spot” gaf ik hem de volgende argumenten:

  1. Op LinkedIn kun je geschikte kandidaten vinden, zowel de actieve, passieve als latente;
  2. Er zijn veel Nederlanders actief op LinkedIn (meer dan 3 miljoen);
  3. LinkedIn is een hele grote talentpool;
  4. Je kunt via LinkedIn met kandidaten makkelijk een relatie opbouwen en onderhouden;
  5. LinkedIn is met name geschikt voor zakelijke contacten. Facebook in Nederland is met name geschikt voor vrienden, familie en collega’s.

Je zult begrijpen dat deze argumenten niet meteen het management zullen overtuigen, daar is nog wel iets meer voor nodig!

De recruitmentmanager was enigszins blij, maar welke argumenten heeft hij nu nog meer nodig om zijn babyboomer management te overtuigen? Hoe pak je dat nu goed aan?

Zelf dacht ik aan:

  • Het analyseren van het huidige gebruik van Linkedin in de branche of vakgebied;
  • Het maken van een optelsom van de kosten (Wat gaat het kosten?);
  • Het in kaart brengen van de “opbrengsten” (Wat levert het op?);
  • Het verzamelen van resultaten en successen (Hoe snel zijn er resultaten of succesen te behalen met LinkedIn?);
  • Het analyseren van het LinkedIn-gebruik van de concurrent;
  • Het benadrukken van de kansen op synergie met overige online marketing/communicatie activiteiten.
  • Het gebruiken van succesvolle Linkedin cases. Linkedin heeft zelf ook een aantal (te korte) succesvolle cases (zie http://press.linkedin.com/success-stories). Verder staan er op de eigen site van LinkedIn ook nog succesverhalen van klanten (http://marketing.linkedin.com/success-stories).
  • Het schrijven van een overtuigende social mediastrategie met LinkedIn als één van de in te zetten middelen.

Best lastig om als ervaren recruiter even snel wat te formuleren. Zelf gebruik ik Linkedin al jaren, maar dat is begonnen omdat ik het toen handig vond om contact te houden met oud collega’s en kandidaten. Door de jaren heen zijn de mogelijkheden van LinkedIn enorm uitgebreid en gebruik ik het dagelijks en meestal zonder er bij na te denken welke mogelijkheden LinkedIn nu heeft in vergelijking met de beginjaren. Ik heb mezelf toen niet echt de vraag hoeven stellen wat het mij ging opleveren qua business, maar als je nu het management moet overtuigen, is dat natuurlijk wel een vraag die je mee moet nemen.

Wat zou jij doen? Hoe zou jij het management overtuigen?


Delen