Personal Branding: Hoe staat het met jouw gunfactor?

Delen

En hoe kun je hem verhogen…

Op dit moment ben ik een interessant boek aan het lezen van Michiel Cobben met als titel “ Verhoog je gunfactor”. Michiel Cobben was lange tijd actief in de bemiddeling van kandidaten voor commercií«le functies. Jarenlang sprak hij met klanten over sollicitanten met een “gunfactor” als een vanzelfsprekende selectie-eis voor commercií«le kandidaten. Ook voor jou als ZZP-er is de gunfactor een belangrijk, en soms doorslaggevend gegeven, waar je mee te maken hebt als je op gesprek gaat voor een mogelijke nieuwe opdracht.

De persoonlijke gunfactor kan een belangrijk verschil maken bij het verkrijgen van de opdracht.

Wat is toch die “gunfactor”?

Een klant van Michiel wilde op een gegeven moment van werkkring veranderen en daarbij overstappen naar een andere branche. Hij had het volste vertrouwen dat hij hierin zou slagen want hij was overtuigd van zijn kwaliteiten: “ Ik ben een topverkoper met een hoge gunfactor”. Michiel raadde hem toen aan dan wel goed te omschrijven wat zijn gunfactor inhield en waarom hij daarvan meer bezat dan andere kandidaten. Beide heren deden vervolgens verwoede pogingen een duidelijke definitie te geven van een “ gunfactor”  maar kwamen niet tot een eenduidig antwoord. Ook de vraag hoe je hem zou kunnen ontwikkelen, was lastig te beantwoorden. Er bleek vervolgens ook geen enkel boek over dit bijzondere fenomeen te bestaan. Waarop hij besloot om hier dan zelf maar een boek over te schrijven.

Geen verkooptrucjes en onecht gedrag

Hij zegt: “Verkooptrucjes en onecht gedrag passen niet in dit plaatje. De gunfactor zit in je hart en niet in je hoofd.” Deze stelling kan ik alleen maar volmondig onderschrijven. In mijn eigen loopbaan, waarin sales altijd bij de functie was inbegrepen, voer ik al jarenlang regelmatig salesgesprekken. Ik ben geen fan van koude acquisitie maar als ik eenmaal aan tafel zit bij een nieuwe klant, komt het in de meeste gevallen wel tot een leuke samenwerking. Voor mijn werk heb ik diverse salestrainingen mogen volgen, incompany en bij de bekende instituten. Je leert dan wel hoe je een verkoopgesprek moet opbouwen en dat soort zaken. Maar het moeten geen trucjes worden.

In zeven stappen naar een hogere gunfactor

Het boek van Michiel beschrijft hoe professionals in sales zich gedragen en waarom. Een verkoper met een hoge gunfactor is iemand met wie mensen graag praten en waarmee klanten meer informatie delen. Met deze informatie kan hij zijn aanbod beter laten aansluiten bij de behoeften van de klant. Hij sluit beter aan op de behoeften van de klant, presenteert beter en zorgt dat zijn verhaal beter wordt begrepen.

Michiel beschrijft zeven stappen die leiden tot het verhogen van je gunfactor:

  1. Selecteer de juiste klanten.
  2. Denk vanuit het belang van de klant.
  3. Durf te dromen.
  4. Verzin creatieve oplossingen.
  5. Laat zien dat je het zeker weet.
  6. Vraag om vertrouwen.
  7. Blijf alert en geí¯nteresseerd.

Het lastigste product om te verkopen, jezelf!

Het boek is leuk om te lezen als je je wilt verdiepen in alle fasen van de salescyclus en hoe je die positief kunt beí¯nvloeden. Alle zaken waar je in sales mee te maken krijgt, komen aan de orde en dat maakt het een leerzaam boek. Ook worden diverse aspecten behandeld die in de verschillende fasen van het salesproces leiden tot het verhogen van de gunfactor.

Maar personal branding is nog veel meer dan goede sales…

Veel sales zijn in dienst van een bedrijf en verkopen een dienst of een product. Er is dus al een product of een dienst en het is aan hen om dit te verkopen. Jij hebt echter een heel wat een pittigere opgave. Jij moet in staat zijn om jezelf te verkopen! Voor veel mensen is dat een lastige zaak. En je hebt ook bij het “verkopen” van jezelf te maken met verschillende fasen. De fasen die Michiel Cobben in zijn boek beschrijft beginnen pas als jij begint bij jezelf als startpunt. Als jij weet wie je bent, wat je te bieden hebt, waar je voor staat en wat de zaken zijn die jou bijzonder maken, start de verkoop pas echt…

Daarvoor moet je in staat zijn om goed onder woorden te brengen wat jouw toegevoegde waarde is.

Dat begint met een stukje soulsearching. En als je jouw unieke verhaal in woord en beeld í¨n tussen de oren hebt, dí n ben je klaar voor de eerste stap… Het selecteren van de juiste klanten die bij jou passen! En zal ik je eens wat zeggen; die klanten ga je dan naar je toe trekken met meer gemak dan je voor mogelijk zou houden!

Sterke personal brands zijn authentiek

Joyce Meuzelaar, een dame die sinds 1981 actief is op het vlak van marketing en communicatie, schreef ooit een boek onder de titel Marketing is waardenloos, authenticiteit is magnetizing. De kern van haar betoog kan ik volledig onderschrijven. Door authentiek te zijn als mens, trek je anderen aan. Joyce Meuzelaar zegt hierover: “Om oorspronkelijk te zijn moet je weten wat je het beste kunt, waar je passie ligt en wat je kernwaarden zijn. Wanneer je weet wie je bent, waar je voor staat en wat je echt belangrijk vindt, kun je pas echt gaan magnetizen” op natuurlijke wijze. Je zult dan mensen en bedrijven op natuurlijke wijze aantrekken, simpelweg omdat je eerlijk, jezelf en “echt” bent.“ Kortom: met een krachtige identiteit trek je klanten aan.

Zou je wel eens een bondig verhaal willen lezen over waar Personal Branding nou eigenlijk om draait en wat het jou zou kunnen opleveren?  Vraag dan mijn gratis e-BookHoe word je een Personal Brand“ meteen aan!

Meer lezen van Saskia Postma? Saskia schreef ook:

Personal Branding: Het geheim van een goede elevator pitch
Social Media: Het geheim van succes met social media


Delen

About Saskia Postma

Naast mijn ervaring op het vlak van marketing (en communicatie) beschik ik over ruim twintig jaar ervaring als (loopbaan)coach, en headhunter. Ik heb honderden sollicitanten gesproken en begeleid. Ook bemiddelde ik voor Managers en directeuren bij vaste en tijdelijke functies in alle mogelijke branches.Die brede werkervaring maakt dat ik mij snel kan verplaatsen in alle mogelijke soorten werkgebieden van interim-managers. Ik merk dat ik hiermee veel te bieden heb aan mensen die voor zichzelf werken als interim-manager en worstelen met hun positionering.

Daarom heb ik De Personal Branding Coach opgericht. Een bureau dat jou helpt om een authentiek "merk" van jezelf te maken. Authentiek in die zin dat de "etalage" die je mooi gaat inrichten voor de buitenwereld klopt met de "winkelinhoud". Ik wil graag dat je trots bent op wat jij te bieden hebt als mens en als ondernemer, en dat je communicatie-uitingen jouw toegevoegde waarde voor anderen op een wervende manier gaan ondersteunen. Met mijn ervaring kan ik jou helpen om in beeld te brengen waar jouw grootste kracht en focus ligt en hoe je dit communiceert naar jouw doelgroep: zodat jij in beeld bent als er mooie opdrachten te vergeven zijn.

Op mijn site kun je je opgeven voor een GRATIS E-BOOK over Personal Branding.

Contact:

E-mail: saskia@depersonalbrandingcoach.nl

Twitter: @SaskiaDPostma

Website: www.depersonalbrandingcoach.nl

4 comments on “Personal Branding: Hoe staat het met jouw gunfactor?

  1. Pingback: Arbeidsmarkt: De top 25 beste internationale werkgevers | HI-RE Social Medium

  2. Michiel Cobben

    Leuke, heldere analyse waarvoor dank.
    Ik denk dat er veel meer overeenkomsten zijn tussen jezelf verkopen en een product of dienst van een ander, elke verkoper is zelf onderdeel van zijn eigen propositie

  3. Saskia Postma

    Dag Michiel,
    Objectief gezien is er ook veel overeenkomst, alleen mensen ervaren “zichzelf” verkopen als erg lastig. Dat hoor ik althans nogal vaak.

  4. Pingback: Het geheim van... succesvol netwerken | HI-RE Social Medium

Comments are closed.