Koudwatervrees

      1 reactie op Koudwatervrees
Delen

De kans dat bedrijven de komende tijd personeel kunnen “˜hamsteren’, is kleiner dat bij de “˜vorige’ crisis, concludeert Marc Drees en de kans is dus groot dat er nu meer ontslagen gaan vallen dan in 2009. Dat heeft consequenties voor de werkloosheid, maar ook voor de positie van zichzelf tijdelijk verhurend personeel, zoals ZZP’ers – een gevolg dat een grote kans heeft om positief uit te vallen.

 

Het zou voor veel mensen een goede reden kunnen zijn om deze optie te onderzoeken, zeker als je toch al de kans loopt om je baan te verliezen. En volgens deze (Engelse) infographic ziet een kwart van de werknemers ook absoluut kansen om voor zichzelf te beginnen. Toch laat één op drie zich daarvan weerhouden door angst. Koudwatervrees; maar is dat nodig?

De infographic gaat niet in op de vraag wat die angst is – maar ik kan me een paar dingen voorstellen, zoals het wegvallen van een maandelijks inkomen of onzekerheid of je wel voldoende werk zult kunnen binnenhalen. Die angsten zijn voorstelbaar, maar worden voor een groot deel weersproken door onderzoek door EIM – het persbericht draagt de titel “˜ZZP’er tevreden ondanks zware tijden’ – waaruit blijkt dat 80% van de ZZP’ers zeer tevreden is met hun bestaan. 90% vindt hun arbeidsomstandigheden prima, tegen 75% van de werknemers. Het gros werkt voor minstens twee opdrachtgevers per jaar en haalt er bovendien een inkomen uit dat hoger ligt dan toen zij (nog) in loondienst waren. Die zware tijden lijken dus – uitzonderingen natuurlijk daargelaten – niet direct voor deze groep te gelden. Bovendien zijn het vaak geen eendagsvliegen.

Way of life

“Meer dan de helft van de zzp-ondernemingen bestaat al langer dan vijf jaar. Een op de drie is zelfs al meer dan 10 jaar actief als zzp’er”, zegt het EIM-rapport. Zelf vier ik in 2012 m’n eerste lustrum – vijf jaar ZZP’er en ik kan nog steeds de hypotheek betalen, elke dag eten en zelfs op vakantie. Als groep zijn we volgens het onderzoek dus behoorlijk goed in staat om crises het hoofd te bieden. Bovendien kunnen we dat doen op een manier die meer wegheeft van een “˜way of life’ dan van een “˜way of work’. Zelf bepalen hoeveel je werkt en wanneer – desnoods midden in de nacht, who cares. Persoonlijk vind ik dat de grootste winst; groter nog dan ik van te voren had ingeschat, ondanks mijn motto indertijd “˜Ik wil geen baas meer hebben en geen baas meer zijn – alleen nog over mijn eigen tijd’. Ik profiteer er dus zelf van, maar ik ben niet de enige.

Realiteitszin

Een “˜flexibele’ arbeidsmarkt kan helpen om de gevolgen van de crisis op te vangen, sterker nog, dat gebeurt al. De gelijktijdige stijging van het aantal banen én de werkloosheid lijkt mij een duidelijk teken dat het “˜werk’ meer en meer wordt verricht door mensen die niet in de werkloosheidsstatistieken voorkomen – ZZP’ers. En al hoeven we de politici en vakbonden niet dankbaar te zijn voor deze trend (misschien dat de op 5 december aangekondigde opheffing van de FNV gaat leiden tot een vakbond met meer realiteitszin), laten we hopen dat ook onder deze behoudende types nu eens gaat doorsijpelen dat de wereld veranderd is. Zelfstandigen – al dan niet verenigd in netwerken, leidend tot effectieve bundeling van kennis en ervaring met zero overhead – lijken intussen een geaccepteerd en méér dan redelijk alternatief te zijn voor meer traditionele bedrijven.

We kunnen deze ontwikkeling dus maar beter omarmen, want als het helekwart uit de intro daadwerkelijk voor zichzelf zou beginnen, zou dat de economie van het Verenigd Koninkrijk een boost kunnen geven van ruim 3 miljard pond. Daarvoor hoeven ze bovendien “˜maar’ 1000 pond winst te maken.

Wie grijpt de kans?


Delen

About Annemarie Stel

Annemarie Stel is voorlichtingskundige en gedurende 22 jaar gepokt en gemazeld bij de Rijksoverheid, zowel bij ministeries als bij uitvoeringsorganisaties. Zij heeft een achtergrond in ICT en sinds 1992 in arbeidsmarktcommunicatie, als beleidsmedewerker, adviseur, coördinator en campagnemanager, als laatste van Werken bij het Rijk. Sinds 2007 adviseert ze onder de naam Wervingsvisie.nl organisaties over arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment.

 

Wervingsvisie.nl helpt je bij het bedenken wat je nodig hebt, bij het goed formuleren van de vraag en de mogelijke oplossingen. Het ontwikkelen van een arbeidsmarkt- of employer-brandingstrategie is immers een flinke klus, waarbij je het hoofd moet bieden aan veel ontwikkelingen en onderscheid moet maken tussen ‘best practices’, ‘hypes’ en ‘trends’

 

Meer informatie? Kijk op www.wervingsvisie.nl.

1 comment on “Koudwatervrees

  1. Pingback: De eerste voorspelling voor 2012 | HI-RE Social Medium

Comments are closed.