Gebruik je lach als communicatiemiddel!

Delen

Tijdens de donkere en sombere dagen voor kerstmis, tussen de hagelbuien door, klinkt ineens een lach uit ons kantoor. Terwijl ik er heen loop, verbaas ik mij over de “eerlijkheid” van deze lach. Deze lach kwam uit de tenen! Dat hoor je blijkbaar. Nog nagrinnekend zocht ik na de ontmoeting met de onbedaarlijke lacher iets over de communicatie van “de Lach” op het internet. Dit is wat ik vond op een blog van NRCnext. Ik werd er meteen weer vrolijk van en vond tevens een opdracht voor de komende donkere dagen!

 

“žJe leert praten van je ouders en je accent wordt bepaald door de streek waar je opgroeit”, schrijft Julia Bontes uit Den Haag. “žMaar waar komt je manier van lachen vandaan?”

“žEen fascinerende vraag”,
vindt Mark van Vugt. Hij is professor psychologie aan de Vrije Universiteit en heeft onderzoek gedaan naar de functie van onze lach. “žEr zijn inderdaad verschillende soorten lachen”, vertelt hij. “Zo is er het onderscheid tussen de “˜echte’ lach (ook wel Duchenne-lach genoemd), waarbij je moet schuddebuiken, en de “˜neppe’ lach, die je uit beleefdheid lacht. “žDe “˜echte’ lach is een fysieke inspanning, waarbij endorfines vrijkomen die een gevoel van geluk geven”, zegt Van Vugt. “žDe “˜neppe’ lach is meestal een glimlach en heeft dit effect niet.”

Volgens Van Vugt lachen we om drie redenen: om onderlinge banden te versterken, om pijn te verlichten en om anderen te vleien. Dat laatste zorgt dat we vaker “˜omhoog’ lachen dan “˜omlaag’: een secretaresse lacht vaker naar haar baas dan andersom.

Maar waarom de ene persoon keihard buldert, de ander hysterisch gniffelt en weer een ander nasaal grinnikt, dat is volgens Van Vugt niet bekend. “žDie individuele verschillen, tja, die moesten we maar eens gaan onderzoeken!”
Dat vindt ook Alida van Leeuwen. Ze is lachpsycholoog en geeft lachyoga. “žEr is nog nooit onderzoek gedaan naar de verschillende lachen van mensen”, zegt ze. “žMaar ik denk wel dat je kunt stellen dat je soort lach een combinatie is van twee factoren: een biologische, waarbij je stembanden en het gebruik van je adem een rol spelen, en een sociale, want wie meer durft, lacht harder.”

“Mannen lachen over het algemeen wel zwaarder dan vrouwen”, vertelt Van Leeuwen. “Doordat ze meer testosteron hebben en dus een lagere stem, bulderen ze meer. Vrouwen lachen vaak wat ingetogener en hoger.”

“Maar niet iedereen heeft altijd dezelfde lach. Bij stress of enthousiasme bijvoorbeeld wordt de ademhaling snel en oppervlakkig, wat je lach hoger maakt. Ben je ontspannen, dan lach je lager, vanuit je buik. Kinderen lachen overigens veel vaker en langer dan volwassenen. Als we jong zijn, lachen we maar liefst driehonderd tot vierhonderd keer per dag. Zijn we ouder, dan loopt dit terug tot gemiddeld twintig keer per dag.”

Welke les leren we hieruit? Vanuit de AVAfit gedachte van Vitaal, Flexibel en Fit zie ik een oportunity ontstaan in de Persoon-Organisatie fit. Pas jij bij de organisatie? Kennen we elkaar en weten we elkaar te bereiken? Niet alleen op communicatie vlak, maar ook in de aanspreekcultuur. Want niet alleen een goede vriend is iemand die “met je lacht en met je grient”. Je collega, je teamleden, jouw leidinggevende en jouw klanten zijn de mensen met wie je een band creí«ert. Deze relatie mag gebruik maken van de 3 redenen om te lachen: We versterken onze onderlinge band, we verlichten (elkaars) pijn en we vleien de ander (schouderklopje). Geef elkaar de ruimte in deze donkere dagen met een heldere schaterlach. #kadotip van de maand. 😉

Meer lezen van Esmeralda de Vries? Esmeralda schreef ook:

HRM: Fit? Flexibel? Of Mobiel?
HRM: Leven heeft een ritme
HRM: Oude koeien uit de cijfersloot
HRM: Vriendschap is een werkwoord!
HRM: De Mexicaanse visser en de zakenman
Vakmanschap is meesterschap!


Delen

About Esmeralda de Vries

Esmeralda de Vries is arbeidsmarkt-watcher en organisatie-socioloog. Met een technische en HRM achtergrond heeft zij vanuit haar bureau E. de Vries Personeelsadviezen een methode ontwikkeld voor strategisch HRM en werkONDERNEMERschap: het AVAfit model. AVA staat voor Afstemming in de Vraag náár en de Afstemming ín werk. Fit staat voor de fits en schakels er tussen. Deze systematiek maakt het mogelijk om stap voor stap strategisch HRM doelgericht te gebruiken. AVAfit is toepasbaar op persoonlijk, HRM, organisatorisch en branche niveau.

Momenteel verricht zij - als buitenpromovenda aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Twente - onderzoek naar de omgevingsinvloeden op (nieuwe) arbeidsverhoudingen en een fit SHRM.

Als onderzoeker, blogger en spreker is haar kernwoord "nieuwsgierigheid". Niet alleen speurt zij naar ontwikkelingen op de Nederlandse arbeidsmarkt en vertaalt deze naar praktische acties op de werkvloer, maar laat zij anderen ook nieuwsgierig worden naar de mogelijkheden die deze veranderingen bieden. In zowel gastcolleges op hogeschool en universiteit als (key-note) spreker slaat zij tijdsbruggen tussen alumni & studenten, oud & jong, profit & non-profit, werkgever&werknemer.

Emeralda maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden zoals social media. Je kunt haar volgen op Twitter, LinkedIn, Facebook en www.avafit.com .

1 comment on “Gebruik je lach als communicatiemiddel!

  1. Pingback: Fast, faster, fastest! | HI-RE Social Medium

Comments are closed.